Pagina 1 van 1
vakman
Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:46
door mc hammer
Hallo audio liefhebbers, ik ben de laatste tijd al meer bezig met audio. En dan vooral met het bouwen van speakerboxen, nu ben ik me een beetje aan het orienteren bij de bron. Ik zit er namelijk aan te denken om meer met mijn vakmanschap te doen dan alleen meubelmaken wat ik nu doe. Mijn vraag is daarom is er vraag naar op maat gemaakte boxen. Wellicht zijn er mensen of bedrijven die hier antwoord op hebben, je hoort tenminste zo vaak dat mannen wel mooie zuilen willen hebben. Maar de vrouw (of wellicht in sommige situaties andersom) wil liever een mooi meubel, ik zeg combineren. Een paar weken terug was ik in Den Bosch en liep ik langs een audio winkel (Goosen hi-fi) in de etalage stonden twee mooie zuilen, toen werd ik erg nieuwsgierig wat je voor deze zuilen moest betalen. Ik ben naar binnen gegaan en raakte aan de praat met de eigenaar, de beste man vertelt mij dus dat luidsprekerbouwer een vak was wat niet veel meer werd beoefend. Omdat ik veel plezier heb in het bouwen van luidsprekers (al 4 sets gemaakt), dacht ik bij mijzelf blijf ik doen wat ik nu doe, of ga ik mijn kennis (in bijv cnc) en enthousiasme voor iets anders gebruiken.
foto van mijn eigen set
Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:52
door CarloPJB
Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:52
door audiomanics
Je zit hier wel op het ZELF-bouwaudioforum
Kees
Re: vakman
Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:55
door Edo
mc hammer schreef:Mijn vraag is daarom is er vraag naar op maat gemaakte boxen.
Hallo mc hammer,
Ten eerste natuurlijk welkom op dit forum.
Wat betreft je vraag: jazeker is daar vraag naar. Ik maak regelmatig op aanvraag. Men wil dat het mooi klinkt en nog meer dat het in het interieur pas. Dus niet een lelijke kast, maar meer een meubelstuk waar geluid uit komt. Probleem wat gelijk weer om de hoek komt kijken is dat men opzoek is naar een "merknaam". Ik kom dit vaak tegen. Je maakt iets, maar er staat geen merk op. Veelal wordt dat gezien als "hobby-werk" en kan nooit beter zijn als wat uit een grote fabriek komt. Want daar zitten mensen met verstand ervan etc etc. Ben ik het niet helemaal mee eens natuurlijk, maar dit hoor ik wel vaak voorbijkomen. Ander espect wat ik hoor, is dat het tweedehand is: dus het moet goedkoper. Of men wil niet meer betalen dan de prijs van de onderdelen. Veelal geef ik dan als antwoord dat als ze een schilderij kopen ze dan ook alleen betalen voor 4 latjes, het linnen en een paar tubes verf...
Maar goed, er is zeker wel een markt voor, al is die niet zo heel groot.
Groetjes,
Edo
Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:59
door Wowly
Agree met edo,
BTW zijn die zijkanten van de speaker tegen de kast aan gecurved? Dat zou wel waanzinni gaaf zijn
erg netjes gemaakt zeg!!
jan
PS: Natuurlijk heel erg welkom alhier op het forum !
Geplaatst: di 30 okt 2007, 23:02
door Sjaudio
Jezus!
Die speakers zijn echt ontzettend mooi geworden zeg!
Geweldig hoe je dat met dat meubel vewerkt hebt.
Petje af!

Geplaatst: di 30 okt 2007, 23:21
door b_force
mooi geïntegreerd, schitterend !
Echter het eerste wat ik me afvroeg.
Je speakers zien nu een enorme baffle, is daar rekening mee gehouden ?
can't touch this
Geplaatst: wo 31 okt 2007, 18:26
door mc hammer
Wowly schreef:Agree met edo,
BTW zijn die zijkanten van de speaker tegen de kast aan gecurved? Dat zou wel waanzinni gaaf zijn
erg netjes gemaakt zeg!!
jan
PS: Natuurlijk heel erg welkom alhier op het forum !
Erg leuk dit soort reacties, de speakers staan wel los van het meubel maar de schuinte die naar buiten loopt aan de binnenkant loopt bij het meubel weer naar binnen (meubel ook doormijzelf gemaakt). Onder het meubel zit een kromming, deze zit ook aan de buitenkant van de speakers. Ik vind het zelf ook een mooi geheel geworden.
ps in het meubel zit ook de center (achter kantel la front) en achter twee surround speakers zie foto
Geplaatst: wo 31 okt 2007, 18:30
door mc hammer
b_force schreef:mooi geïntegreerd, schitterend !
Echter het eerste wat ik me afvroeg.
Je speakers zien nu een enorme baffle, is daar rekening mee gehouden ?
can't touch this
los van mijn eerste vraag (die geld voor iedereen die kijkt) ben ik van jouw benieuwd wat je precies bedoeld met enorme baffle. mischien een vak term, maar ik niet snap

Geplaatst: wo 31 okt 2007, 21:50
door Paul
Het filter is afgestemd op het frontale oppervlak van de speakerkast, als er zo'n kast tussen zit neemt dat nogal toe..
Erg fraai verder!!
Geplaatst: wo 31 okt 2007, 23:00
door b_force
Precies wat paul zegt.
Door de vorm van je kast zal je (vaak) in het filter wat moeten aanpassen.
Normaal gezien zijn (jou) speaker niet heel breed, echter doordat ze nu direct naast een enorme kast staan, "zien" je speaker een hele grote speaker kast.
Hier is uiteraard een ander filter voor nodig, en de vraag is bijna wel of zo'n grote kast (waar in principe zelf 2 speakers in zitten verwerkt) wel goed is.
Desalniettemin erg fraai ontworpen

Geplaatst: do 01 nov 2007, 17:48
door mc hammer
b_force schreef:Precies wat paul zegt.
Door de vorm van je kast zal je (vaak) in het filter wat moeten aanpassen.
Normaal gezien zijn (jou) speaker niet heel breed, echter doordat ze nu direct naast een enorme kast staan, "zien" je speaker een hele grote speaker kast.
Hier is uiteraard een ander filter voor nodig, en de vraag is bijna wel of zo'n grote kast (waar in principe zelf 2 speakers in zitten verwerkt) wel goed is.
Desalniettemin erg fraai ontworpen

begrijp jullie reacktie, maar voor ik met de set ben begonnen heb ik het nodige kontact gehad met een (hobby) audio zaak in mijn woonplaats hoorn. Deze jongens hebben voor mij ook de filters gemaakt, ze hebben daar een tijd gestaan voor de juiste combi. En (dat gaat binnenkort gebeuren) ze komen nog langs voor de fine tunig in mijn woonkamer.
Groetjes
Geplaatst: do 01 nov 2007, 17:59
door Martijn H
mc hammer schreef:b_force schreef:Precies wat paul zegt.
Door de vorm van je kast zal je (vaak) in het filter wat moeten aanpassen.
Normaal gezien zijn (jou) speaker niet heel breed, echter doordat ze nu direct naast een enorme kast staan, "zien" je speaker een hele grote speaker kast.
Hier is uiteraard een ander filter voor nodig, en de vraag is bijna wel of zo'n grote kast (waar in principe zelf 2 speakers in zitten verwerkt) wel goed is.
Desalniettemin erg fraai ontworpen

begrijp jullie reacktie, maar voor ik met de set ben begonnen heb ik het nodige kontact gehad met een (hobby) audio zaak in mijn woonplaats hoorn. Deze jongens hebben voor mij ook de filters gemaakt, ze hebben daar een tijd gestaan voor de juiste combi. En (dat gaat binnenkort gebeuren) ze komen nog langs voor de fine tunig in mijn woonkamer.
Groetjes
Klaré doet niet aan meten
Ik vind het er mooi uitzien! Als het lekker klinkt hoef je je nergens druk om te maken.
Ik kan me voorstellen dat restaurants of bepaalde hotels wel geinteresseerd zouden zijn in op maat gemaakte speakers.
mvg,
Martijn
Geplaatst: do 01 nov 2007, 20:57
door mikekiwi
Ik vind het geheel zeer, zeer fraai geworden! Erg fraaie en stijlvolle integratie van het geheel. Nu nog bijpassende donkerbruine doekfrontjes en dan is weer +10 voor de WAF...
Heb je bestaande speakers een nieuwe jasje/kastje gegeven of heb je de luidsprekers uit afzonderlijke onderdelen samengesteld?
Geplaatst: do 01 nov 2007, 21:36
door richard
Fraaie luidsprekers. Je zou misschien eens kunnen informeren bij de luidsprekerzelfbouwwinkels. Daar de fraai op maat gemaakte behuizingen aanbieden op basis van de bepoefde luidsprekercombinaties. Is naar mijn idee heel wat fraaier dan de standaard (gelijmde) MDF-pakketten.
De 'zelfbouwer' hoeft er alleen maar de demping in aan te brengen en units in te schroeven.
Geplaatst: do 01 nov 2007, 22:06
door mc hammer
mikekiwi schreef:Ik vind het geheel zeer, zeer fraai geworden! Erg fraaie en stijlvolle integratie van het geheel. Nu nog bijpassende donkerbruine doekfrontjes en dan is weer +10 voor de WAF...
Heb je bestaande speakers een nieuwe jasje/kastje gegeven of heb je de luidsprekers uit afzonderlijke onderdelen samengesteld?
de speakers zijn helemaal nieuw, geen bestaande onderdelen. focal tweater en mid en sub is vifa, en wat betreft doekfrontjes zie foto. heb via via iemand gevonden die met de hand doek weeft, en imitaties maakt van oude doeken. bij haar heb ik dit doek besteld wat het geheel een beetje een retro look geeft. Ik moet het alleen nog monteren.
Geplaatst: vr 02 nov 2007, 9:46
door Jasper Joppe Geers
Erg mooie speakers die je daar gemaakt hebt! Mijn complimenten hoor!
Over dat bouwen in opdracht:
Wat ik tegen kom na mijn speakers gebouwd te hebben is dat mensen meestal iets willen wat een ander niet heeft. Het gaat ze dan niet alleen om een mooi stukje geluid, het moet ook een beetje het aankijken waard zijn en in sommige gevallen ook een zekere luxe uitstralen.
Zeker wanneer je wat exlusiever gaat ontwerpen en bouwen krijg je hier mee te maken. Hou er dus rekening mee dat je van een dergelijk ontwerp meestal maar 1 exemplaar maakt.
Als mensen alleen op zoek zijn naar een leuk stukje geluid ligt het wat anders lijkt me. In dat geval kun je wel vooruit met een eenmalig ontwerp wat je makkelijk kan aanpassen.
Succes ermee!
Jasper Joppe.