Pagina 1 van 1

Frezen van niet ronde speakerunits.

Geplaatst: wo 24 okt 2007, 21:52
door mimic82
Heren,

ik zit met een probleempje, ik ben een luidsprekertje aan het maken en wil graag de mid laag unit infrezen. Ik heb dit op verschillende manieren geprobeerd maar echt mooi word het niet. De meest ideale ( en tevens luie ) oplossing zou een perfecte mal zijn die bv cnc gefreesd is. Zijn er mensen die dit kunnen/ willen doen op dit forum, of heeft iemand de gouden tip. Het zelf maken van de mal lukt niet. Na het aftekenen zagen enz enz is de mal bij mij nooit precies goed.

Even een pic, zoals jullie zien is het niet een heel complexe vorm. Eigenlijk had ik aan 2 maten genoeg om een simpele cad tekening te maken.

Geplaatst: wo 24 okt 2007, 22:28
door dre
ik heb pas voor m`n tweeter een mal laten maken,koste toch een slordige 60 euro(4mm rvs)

Geplaatst: wo 24 okt 2007, 23:22
door Wowly
ff audiomanics contacteren, krijg je een fraaie mal straight van de NL overzeesche gebieden 8)

Wowly

Geplaatst: wo 24 okt 2007, 23:28
door audiomanics
Yep... mijn CNC frees staat geheel ter beschikking en je bent echt geen 60 euro krijt bij mij...
Al wil je 't met krulletjes ...

Kees

Geplaatst: do 25 okt 2007, 7:53
door mimic82
Audiomanics zag ik na de zoekterm "frezen" inderdaad al een paar keer voorbij komen.

Aangezien ik nog vrij veel moeite heb mezelf te harden tegen de plotselinge kou in nederland kom ik maar wat graag mijn mal persoonlijk bij je ophalen audiomanics:)


Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?

Geplaatst: do 25 okt 2007, 8:30
door Henkjan
zit met t zelfde.... (alleen dan een wat kleinere speaker)

ik kwam dit tegen:
http://www.acoustic-design-magazin.de/h ... enken.html
vergeleken met een echte mal knutselen natuurlijk.....

Geplaatst: do 25 okt 2007, 13:09
door audiomanics
mimic82 schreef:
Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?
Ja ... dat kost enorm veel : tot 2 kilo gewoon nederlands tarief... Past het in een enveloppe.? dan hanteer je gewoon de TPG-tariefen. Anders is het gewoon 6,20 euro (of het tarief moet gewijzigd worden..)

Kees

Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:17
door mc hammer
ik hoor jullie praten over metalen malletjes, wat is er mis met mallen van mdf. Mits niet te ingewikkeld kan ik mischien ook wel wat voor je betekenen, werk dagelijks met cnc (ben meubelmaker)

Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:28
door CarloPJB
Dat zijn aanbiedingen waar iedereen wel gebruik van wil maken :wink:

Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:46
door Soundexcel
Hee Kees.

Kan je er een maken voor een Monacor 165kep?

Kom ik hem dinsdag halen :D

Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:47
door audiomanics
Soundexcel schreef:
Hee Kees.

Kom ik hem dinsdag halen :D
Ja is goed joh!! (heb je al een ticket gehaald dan??... de trein komt hier niet..)
Als je een goede tekening met de juiste maten hebt is het geen probleem..


Kees

Geplaatst: di 30 okt 2007, 22:54
door Soundexcel
Jep ik vlieg maandag en dan geloof ik zaterdag weer terug. Het is de moeite :)
Als we donderdag een beetje door ploeteren (breken van de camera's audio ZV etc) hebben we vrijdag een vrije dag.

We zitten ergens op een terras van een hotel geloof ik. Ik gok vd Valk.
De NCRV heeft een deal met ze gemaakt.

Maar waar.... Krijg vrijdag mijn productie boek.

Geplaatst: di 30 okt 2007, 23:13
door Wowly
hahahaha dat had je niet in gedachten zekers kees :D :D :D :D

(wat een baan trouwens........)

Jan

Geplaatst: di 30 okt 2007, 23:25
door audiomanics
Wowly schreef:
hahahaha dat had je niet in gedachten zekers kees :D :D :D :D

Jan
Stond me vagelijk iets bij dat hij naar Curacao zou komen... Nu maar hopen dat enig contact ook lukt... ik zit namelijk in die week een paar dagen op Bonaire (ook heeeel vervelend :wink: )

Kees

Geplaatst: di 30 okt 2007, 23:27
door b_force
ach man, een beetje vaste hand hebben :P :wink:
(t was bij mijn kef monitors heel goed gelukt moet ik zeggen)

De speaker bestaan uit 4 rechte vlakken, die zijn zo gedaan.
Wat je kan doen voor de hoeken, is de de straal gaan uitrekenen en daar een mal voor maken.

Moet volgens mij prima te doen zijn.

Geplaatst: wo 31 okt 2007, 6:14
door Lnsadnoh
mimic82,

Toch zou ik het met een eigengemaakte mal doen.
Die mal kun je echt precies passend maken.

E.e.a. volgens bijgevoegd stappenplan.

1. eerst het gat frezen in je mal
2. frees daarna een precies passende schijf
3. leg je driver nu op de ronde schijf en teken af
4. zaag, met een goede kapzaag, de segmenten iets overmaats uit en schuur ze tesamen opmaat op de afgetekende lijn
5. plaats je driver in het gat van de mal en verlijm de segmenten

Samen met die mal zou je eigenlijk een kopieerfrees moeten hebben, waarbij het lagertje bovenin zit.
Ik weet niet of die in de handel zijn, maar lijkt me wel.
Als dat zo is, is dit heel netjes zelf af te handelen.
Ook afhankelijk van de freeslengte dien je de mal op een bepaalde dikte te maken.

Nu is het wel zo dat als je de kamer hebt gefreesd er nog steeds radius van je frees blijft behouden tpv de hoeken.
Deze kun je verder uitsnijden met een scalpel mesje.

Succes!

marcus

Geplaatst: wo 31 okt 2007, 8:10
door markje
Kun je anders niet een cirkelgeleider pakken, de straal aanhouden voor de ronde stukken en gewoon een waterpas, stalen lat oid als stop gebruiken (waar niet het freesje, maar de onderplaat van je frees tegenaan komt) als je bij het rechte stuk uitkomt (en waar de cirkel dus op moet houden)?

Of gewoon het vierkant aftekenen, de cirkelgeleider gebruiken en stoppen als je het vierkant tegenkomt? Secuur werken en je hebt een mal. Dan de kopieerfrees erin en 2 frontjes maken?


Groeten Mark

Geplaatst: do 01 nov 2007, 22:36
door mimic82
Oei, ik ben een poosje niet wezen kijken :)

Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.

Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......

@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?

Geplaatst: do 08 nov 2007, 18:30
door mc hammer
mimic82 schreef:
Oei, ik ben een poosje niet wezen kijken :)

Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.

Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......

@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?
en de min/max maten van de mal (vw klemmen) en de min/max dikte van de mal (rekening houdend met je freesje)

gr mc hammer

    Geplaatst: ma 12 nov 2007, 21:04
    door mimic82
    Weer een paar pogingen gedaan met het maken v.d mal.... helaas, weer niet recht! word er gek van :)

    Mchammer je hbt pm :)

    Overgens ziet de speaker er nu zo uit.

    Geplaatst: di 20 nov 2007, 20:58
    door Pjotr
    b_force schreef:
    ach man, een beetje vaste hand hebben :P :wink:
    (t was bij mijn kef monitors heel goed gelukt moet ik zeggen)

    De speaker bestaan uit 4 rechte vlakken, die zijn zo gedaan.
    Wat je kan doen voor de hoeken, is de de straal gaan uitrekenen en daar een mal voor maken.

    Moet volgens mij prima te doen zijn.
    Mee eens. Netjes aftekenen op de plaat en poetsen maar :D Zelf doe ik het in de kolombootmachine. Goed scherp freesje erin en dan de plaat op de tafel voorzichtig beetje bij beetje er onderdoor schuiven. Je hebt zo veel beter zicht op je werk en kun je veel nauwkeuriger werken dan met een bovenfrees.

    Voor een bovenfrees kun je altijd nog zelf een goede mal maken van 2 mm alu plaat met de figuurzaag en vijl. Is wat meer werk maar het gaat uitstekend.