Pagina 1 van 1
Zelfbouwsubje met Infinity REF1240W
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 16:38
door Rottengijs
Hoi allemaal,
Ik ga eerdaags beginnen aan een zelfbouwsub, heb alles al in huis, nu nog een beetje tijd maken
De subwoofer:
Infinity REF1240W
Specs:
Diameter: 12"
Sensitivity (2.83v @ 1m) 300W rms, 1200W peak
Frequency Responce: 23-400Hz
Nominal Impedance: 4 ohm
Voice-coil Diameter: 51mm
TS parameters:
Revc (ohms): 3.4
Levc (mH): 2.54
Sd (in2): 82.46
Sd (m2): 532.00
Bl (Tm): 14.24
VAS(FT3): 3.00
VAS(liters): 84.40
Cms (m/n): 210.00
Mms (grams): 187.60
Mmd(grams): 180.6
Fs(Hz): 25.40
Qms: 7.62
Qes: 0.50
Qts: 0.47
Hag(IN): 3/8
Hag (MM): 9.0
Hvc(IN): 1-1/4
Hvc(MM): 32
Xnax(IN): 7/16
Xmax(MM): 11.50
De subamp komt van Conrad.nl
Specs:
Inbouw versterkermodule 150W
Bestnr.: 301044 - 89
Uitgangsvermogen 1x 190 W/8 Ω, 1x 300 W/4 Ω
Vermogen 540 W
Uitschakeltijdvertraging ca. 20 min.
Ingangsimpedantie 20 kΩ
S/N-ratio 77 dB
Scheidingsfrequentie 40-160 Hz (regelbaar)
Afm. (bxhxd) 265 x 265 x 107 mm
Ik wil er een gesloten sub van maken, omdat hij vooral voor muziek gebrukt gaat worden.
Volgens WINisd zou dit een 66.8 liter kist moeten worden, zou iemand dit voor mij na kunnen rekenen? Ben niet zo'n held met WINisd
Alvast bedankt,
Groeten Gijs
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 17:49
door bartsegers
als je gesloten wilt spelenn, dan heb je aan 40 liter al genoeg.
groter, levert geen extra diepgang meer op namelijk (marginaal meer)
Wel is er met een basreflex box ook erg goede resultaten te behalen.
meer diepgang, en de groupdelay (wat misschien leidt tot het langzame karakter van een reflex kast) ?? is erg laag...
Tenminste, die is laag in het gebied waar die laag moet zijn.
kijk hier eens naar deze settings:
Edit, schiet me te binnen, dat je natuurlijk de BR versie kan maken, en laterna (voor afwerken) de poort weg kan doen eventueel ...?
dan zit je weer met een 70 liter gesloten subke.
enfin het plotje

Geplaatst: wo 17 okt 2007, 20:33
door hovingtim
Beste Bart heb je rekening gehouden mee dat de plate amp die deze persoon gaat gebruiken een +6db op 35hz heeft. Tenzij hij die er uitsoldeert zal je daar een beetje rekening mee moeten hebben. Misschien alleen maar beter voor een gesloten kast.
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 20:54
door Henkjan
ik zou voor een grotere gesloten kast gaan als je 'm kwijt kan tenminste. en dan icm de bassboost van de amp zal dat een serieus laag geven. geen noodzaak voor een poort dus
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 21:05
door Rottengijs
Wist niet dat deze versterker een boost had op 35hz, wordt op de site ook niet aangegeven :S Als ik de kast dus geloten hou, maar groter maak moet hij het beste resultaat geven? Grote van de kast maakt niet veel uit. Hoe moet ik hem nu opnieuw berekenen? Ben nog een leek met WINisd

Geplaatst: wo 17 okt 2007, 21:07
door Pjotr
bartsegers schreef:als je gesloten wilt spelenn, dan heb je aan 40 liter al genoeg.
groter, levert geen extra diepgang meer op namelijk (marginaal meer)
Daarmee is nog niet gezegd dat groter niet beter zou klinken. Je krijgt een slappere afval door de lagere Q en hij loopt wat lager door. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat je met een BR zou bereiken.
Afhankelijk van de kamer kan zo'n slapperre afval juist wel eens een prettiger (rustiger) bas opleveren. Zoiets is een kwestie van smaak.
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 21:38
door bartsegers
Ik ken niet elk versterkertje uit mijn hoofd helaas.
een +6 db boost op 35 hertz is nogal wat..
Welke breedte heeft die boost? waar begint en stopt het zaakje?
De q factor is lager inderdaad. 45 liter. 0,8 en 85 liter 0,66.
de responce is minimaal anders . bij 30 hz scheelt het 1 dbeetje.
Maar als plek niet uit maakt.... Make it Big.
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 23:44
door hovingtim
bartsegers schreef:Ik ken niet elk versterkertje uit mijn hoofd helaas.
een +6 db boost op 35 hertz is nogal wat..
Welke breedte heeft die boost? waar begint en stopt het zaakje?
De q factor is lager inderdaad. 45 liter. 0,8 en 85 liter 0,66.
de responce is minimaal anders . bij 30 hz scheelt het 1 dbeetje.
Maar als plek niet uit maakt.... Make it Big.
Het was niet vervelend bedoeld hoor Bart, maar uit eigen ervaring begint die boost bij +/- 29hz en eindigt bij 41hz zijn 6db punt ligt op 35hz
Geplaatst: do 18 okt 2007, 10:43
door snikkeltje
Kan die bassboost er niet uitgesoldeerd worden?
Geplaatst: do 18 okt 2007, 10:49
door bartsegers
bij een gesloten kast is die boost redelijk mooi voor het frequentie verloop op papier.
msischien dat het anders uitpakt "in room"....
Geplaatst: do 18 okt 2007, 11:48
door Rottengijs
Damn, heb nu helemaal geen idee meer wat ik het beste kan doen

De grote van de kast maakt weinig uit, heb de ruimte er wel voor, maar hoe moet ik hem berekenen?
Geplaatst: do 18 okt 2007, 12:26
door bartsegers
hoe makkelijk wil je het hebben ?
Lees alles eens rustig oodr wat iedereen zegt. Het is gesenden koek zo.
Maak je kast een litertje of 80, en klaar is kees.
Geplaatst: do 18 okt 2007, 18:45
door Pjotr
Een gesloten box maak je klankmatig niet snel te groot, wel snel te klein is mijn ervaring. 80 liter lijkt mij ook wel een goed uitgangspunt voor deze woef. En mocht je hem dan toch nog te slap vinden klinken dan kun je alsnog het volume verkleinen met bakstenen of stoeptegels. Het volume van een te kleine kast vergroten wordt lastiger.
Je moet hier ook zelf ervaring mee opdoen om er achter te komen wat je lekker vindt klinken Gijs. Een vaste wetmatigheid daar voor is eigenlijk niet te geven..
Geplaatst: do 18 okt 2007, 18:52
door Rottengijs
Top! Bedankt voor alle reacties, hoop dat ik van het weekend kan beginnen met de bouw

En idd wat expirimenteren. Als hij klaar is zal ik een topic openen in Showcase. Nogmaals bedankt,
Groeten Gijs
Geplaatst: do 18 okt 2007, 19:42
door richard
Bouw eventueel een kast van goedkoop spaanplaat. Een of meer kastwanden zou je verplaatsbaar kunnen maken zodat je eenvoudig het volume kan aanpassen.
Heb je het goede volume bepaald kun je een definitieve kast maken van beter materiaal.
Geplaatst: do 18 okt 2007, 20:21
door Pjotr
Jij maakt het helemaal ingewikkeld Richard. Eerst maar eens sowieso een stevige kast...
