Pagina 1 van 2

Upgrade Mission 760i

Geplaatst: do 04 okt 2007, 12:13
door Salamander
Ik heb gisteren mijn Missions achter mijn accuphase gestopt, ... en ... wat ... een bas!!!!! Je zou bijna gaan zoeken naar een subwoofer!!!!
Ook het geluid is heel behoorlijk.
Ik had ze nog staan, het waren mijn eerste luidsprekers die ik gekocht had toen ik 15 was.
Deze missions maken dat geluid met armzalige elcootjes en spoeltjes die meer magneet heeft dan draad, ... !!!!?
Wat zouden die speakers doen als je ze upgrade, ... ???
Ik kan alleen niet uitvogelen wat de spoelen voor een waarde hebben.
De bas staat in serie met een spoel van ???? en heeft een bypas van een cementweerstand 1,8 ohm en een minielco van 15 uF.
De tweeter heeft in serie een elco van 4,7 uF en een weerstand (cement) van 3,9 ohm, de bypass van deze tweeter bestaat uit een spoel van ???
Kent iemand deze waarden, het staat me ook nog bij dat er een biwirwed versie bestaat van de 760i van de fabriek uit geupgrade. mischien dat je bij deze versie componenten beter af kan lezen?

Geplaatst: do 04 okt 2007, 12:21
door Salamander
Ik heb net plaatjes gevonden van het door de fabriek geupgrade versie

http://cgi.ebay.ie/Mission-760i-se-cros ... dZViewItem

Geplaatst: za 06 okt 2007, 12:37
door Salamander
Ik heb de tweeter-Elco's omgewisseld door blauwe Claritycaps, ... et voilla een zee aan stereo en rust.
Ik wil die spoel ook omwisselen, maar ja met wat?

Geplaatst: za 06 okt 2007, 14:05
door Paul
Luchtspoel met zelfde waarde en weerstand

(dit was denk ik een open deur en geen antwoord?)

Geplaatst: za 06 okt 2007, 14:32
door dre
mijn mening is dat spoelen niet zo`n hoorbaar verschil geven als condensators.
maar als je toch voor spoelen gaat doe dan koperfoliespoelen.

Geplaatst: za 06 okt 2007, 19:30
door Salamander
Ja dat weet ik, maar ik weet de waarde van de spoel niet, allebij trouwens niet, maar ik doel op de in serie geschakelde met de woofer.
De 760i is altijd een populaire speaker geweest en ik dacht mischien weet iemand dat wel, ik kan het zelf niet nameten nl..

Geplaatst: za 06 okt 2007, 19:37
door dre
speaker en co,speakerland en vele anderen meten met plezier jouw spoeltjes op om er een paar te slijten :wink:

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 10:58
door Salamander
dre schreef:
speaker en co,speakerland en vele anderen meten met plezier jouw spoeltjes op om er een paar te slijten :wink:
Ja dat is inderdaad de oplossing.
Toch lijkt het me leuk en handig om zo'n mH meter te hebben.
Ik zag ooit op internet een zelfbouwpakket om dit te maken, maar ik kan het niet meer terug vinden, heb jij enig idee?

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 11:03
door SARK
Had b_force niet zo'n multimeter incl. mH meting gekocht voarh weinagh :?:

[edit]
Fout, b_force heeft het standaard op zijn multimeter zitten (prijs weet ik niet).
Hij heeft wel een linkje naar een zelfbouw meter in het subforum "meten" gezet. Klikkerdeklik
[/edit]

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 11:36
door Salamander
SARK schreef:
Had b_force niet zo'n multimeter incl. mH meting gekocht voarh weinagh :?:

[edit]
Fout, b_force heeft het standaard op zijn multimeter zitten (prijs weet ik niet).
Hij heeft wel een linkje naar een zelfbouw meter in het subforum "meten" gezet. Klikkerdeklik
[/edit]
Jaaa, die bedoelde ik.

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 17:53
door Marp
SARK schreef:
Had b_force niet zo'n multimeter incl. mH meting gekocht voarh weinagh :?:
Het meetbereik daarvan maakt hem ongeschikt om condensatoren in een passief scheidingsfilter te meten. Een kant en klare LCR-meter koop je trouwens al voor 38,98 bij Conrad.

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 17:56
door SARK
Marp schreef:
Een kant en klare LCR-meter koop je trouwens al voor 38,98 bij Conrad.
Tja, voor dat geld moet je niet zelf gaan klooien :idea:

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 19:57
door 4-weg
Volgens mij begint die pas vanaf 2 mH te meten.

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 20:24
door Soundexcel
Klopt, Ik hem hem hier al een lange tijd in gebruik. Werkt perfect.
Voor het normale filter werk ruim voldoende.
Range is:
C= 2nF - 200uF
R= 200 ohm - 20m ohm
L= 2mh - 20h

Geplaatst: zo 07 okt 2007, 22:51
door Marp
Soundexcel schreef:
Klopt, Ik hem hem hier al een lange tijd in gebruik. Werkt perfect.
Voor het normale filter werk ruim voldoende.
Range is:
C= 2nF - 200uF
R= 200 ohm - 20m ohm
L= 2mh - 20h
Fijn om te horen dat iemand hem naar tevredenheid gebruikt. Voor filters leek het me altijd al een leuk metertje. Dat zelfbouw-exemplaar is waarschijnlijk meer bedoeld om nauwkeurig te meten aan kleine electronica.

Om verwarring te voorkomen: met 2mH - 20H bedoel je waarschijnlijk niet dat alles tussen 2mH en 20H gemeten kan worden, maar dat de meetbereiken varieren van 0-2mH tot 0-20mH?

--
Voor de duidelijkheid even alle mogelijkheden op een rijtje:

Weerstand (± 2%):
0 - 200 Ohm
0 - 2 KOhm
0 - 20 KOhm
0 - 200 KOhm
0 - 2 MOhm
0 - 20 MOhm

Capaciteit (± 2%)
0 - 2 nF
0 - 20 nF
0 - 200 nF
0 - 2 uF
0 - 20 uF
0 - 200 uF

Inductie (± 3%):
0 - 2 mH
0 - 20 mH
0 - 200 mH
0 - 2 H
0 - 20 H

Klopt he?

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 6:52
door SARK
Marp schreef:
Een kant en klare LCR-meter koop je trouwens al voor 38,98 bij Conrad.
Deze bedoel je toch :?:

Afbeelding

LCR Multimeter 9063
Bestnr.: 122211 - 89

Prijs vanaf 38,90 EUR

Technische specificaties:
2000 counts
13 mm hoog display
Nauwkeurigheid ± 2%
Meetfrequentie 250 Hz
R 0 - 200 Ω - 20 MΩ ± 2% + 3 digits
C 0 tot 2 nF - 200 µF ± 2% + 3 digits
L 0 - 2 mH - 2 H ± 3% + 3 digits
Afm. (lxbxh) 120 x 72 x 37 mm
Gewicht 185 g
Voedingsspanning één 9 V-blokbatterij (wordt niet meegeleverd). Wordt geleverd incl. contactklemmen

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 8:03
door Salamander
Marp schreef:
Soundexcel schreef:
Klopt, Ik hem hem hier al een lange tijd in gebruik. Werkt perfect.
Voor het normale filter werk ruim voldoende.
Range is:
C= 2nF - 200uF
R= 200 ohm - 20m ohm
L= 2mh - 20h
Fijn om te horen dat iemand hem naar tevredenheid gebruikt. Voor filters leek het me altijd al een leuk metertje. Dat zelfbouw-exemplaar is waarschijnlijk meer bedoeld om nauwkeurig te meten aan kleine electronica.

Om verwarring te voorkomen: met 2mH - 20H bedoel je waarschijnlijk niet dat alles tussen 2mH en 20H gemeten kan worden, maar dat de meetbereiken varieren van 0-2mH tot 0-20mH?

--
Voor de duidelijkheid even alle mogelijkheden op een rijtje:

Weerstand (± 2%):
0 - 200 Ohm
0 - 2 KOhm
0 - 20 KOhm
0 - 200 KOhm
0 - 2 MOhm
0 - 20 MOhm

Capaciteit (± 2%)
0 - 2 nF
0 - 20 nF
0 - 200 nF
0 - 2 uF
0 - 20 uF
0 - 200 uF

Inductie (± 3%):
0 - 2 mH
0 - 20 mH
0 - 200 mH
0 - 2 H
0 - 20 H

Klopt he?
Ja ja oke maar een normaal 3weg filter begint toch al bij zo'n 1,8 mh en dan hoe hoger het wodt afgesneden hoe lager de waarde, hoe meet je dat dan?

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 11:13
door b_force
Ik heb idd een multimeter die ook inductie en capaciteit kan meten.

Het is de Velleman DVM1090

http://www.velleman.be/es/nl/product/view/?id=349119

Kost rond de 60 euro.
Een erg fijn apparaat kan ik wel zeggen :)

Hoewel de lage inducties iets nauwkeuriger kunnen, maar dat kan dat ding van conrad ook niet goed.
Marp, het meet bereik past prima voor condensators hoor.

En hij begint niet pas bij 2mH etc. Dat is per "schakeling" het meet bereik.
Dus TOT 2mH en TOT 2nF.
En dan TOT 20mH en TOT 20nF enz enz

Hij gaat wel enkel tot zo'n 20uF, maar met een simpel truukje kan je meer meten. nmlk elco in serie zetten.
We krijgen dan (1/Ctotaal)=(1/C1)+(1/C2) etc
En zo kan je een grotere waarden simpel weg berekenen als je de kleinere waarde weet.
Je kan dan nog wel tot zo'n 330uF-430uF meten. (als je even theoretisch het meet onnauwkeurigheid meeneemt)
Dit hangt een beetje van de kleinere condensator af.
Zijn max bereik is zo'n 20uF, echter is dat vrij lastig te meten. 19uF moet wel goed lukken. (aangezien dat buiten de 4% onnauwkeurigheid valt)


Bij kleine waarde spoelen kan je het precies andersom doen, dus ook in serie zetten. en dan geld dat Ltotaal=L1+L2 etc.
Het is wel spijtig dat echt lage inducties (kleiner dan 0,1mH) niet gemeten kunnen worden.
Misschien wordt het dan eens tijd om wat te modificeren 8)

(helaas ligt mijn multimeter momenteel in een verhuisdoos, dus ik kan het niet even testen wat het max bereik is. Ik heb het wel op deze manier een keer gebruikt)

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 12:38
door Marp
Dat lijkt me een leuke meter, Bart.
Sander Bouwhuis schreef:
Ja ja oke maar een normaal 3weg filter begint toch al bij zo'n 1,8 mh en dan hoe hoger het wodt afgesneden hoe lager de waarde, hoe meet je dat dan?
Met het meetbereik op 2mH.

Dit is dus precies de verwarring waarvoor ik vreesde, en waarom ik alle meetbereiken opsomde inclusief de nul ervoor :arrow: 0 - 2 mH (zegge: van nul tot twee mega Harrie). :D

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 19:54
door SARK
Marp schreef:
Dat lijkt me een leuke meter, Bart.
Sander Bouwhuis schreef:
Ja ja oke maar een normaal 3weg filter begint toch al bij zo'n 1,8 mh en dan hoe hoger het wodt afgesneden hoe lager de waarde, hoe meet je dat dan?
Met het meetbereik op 2mH.

Dit is dus precies de verwarring waarvoor ik vreesde, en waarom ik alle meetbereiken opsomde inclusief de nul ervoor :arrow: 0 - 2 mH (zegge: van nul tot twee mega Harrie). :D
Over verwarring gesproken :D
Nanohenry (nH)
Microhenry (µH
Millihenry (mH)
Henry (H)
Kilohenry (kH)
Megahenry (MH)
Gigahenry (GH)

Volgens mij is mH Millihenry en MH Megahenry :roll:

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 20:01
door audiomanics
Bovendien: heb je enig idee hoe groot een luchtspoel van 2 MegaHenry is??

voorzichtige gok.... iets ter grootte van de stad Amsterdam... misschien ietsjes kleiner...

Kees

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 20:23
door SARK
audiomanics schreef:
Bovendien: heb je enig idee hoe groot een luchtspoel van 2 MegaHenry is??
Mag het een Henrietje meer zijn :?:

Afbeelding
Jantzen Silver Coil 1 MH, vanaf januari 2008 verkrijgbaar bij Caps & Coils :idea:

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 21:53
door Salamander
nou ik heb er een van school geleendt, maar ik snap er niets van.
Het is een oud apparaat lc meter en de digits blijven maar tollen op niet kloppende waarden.
Zijn die ICE's een beetje hufterproof i.v.m. dolle scholieren?
Of snap ik er nou helemaal geen bal van.
4,7uF moet je toch gewoon kunnen meten met het bereik 20 uF, daar maakt dat ding 5,5 uF van, ... is die dan kapot?
En met de spoelen kan ik geegeens een draad aan vast knopen.

Geplaatst: ma 08 okt 2007, 23:26
door audiomanics
Sander Bouwhuis schreef:
4,7uF moet je toch gewoon kunnen meten met het bereik 20 uF, daar maakt dat ding 5,5 uF van, ... is die dan kapot?
Niet per definitie... 20% afwijking bij elco's kan heel normaal zijn.. Soms zie je het er zelfs op staan:-50-+50%
een en ander kun je soms in de datasheets nalezen..

Kees

Geplaatst: di 09 okt 2007, 2:45
door Marp
SARK schreef:
Over verwarring gesproken :D
.....
Volgens mij is mH Millihenry en MH Megahenry :roll:
Aj, zei ik Mega? Lekker verhelderend... :shock: :oops:
(gelukkig ben ik geen apotheker)
Voortaan noem ik het gewoon weer mH (zegge: emha) :lol: