Pagina 1 van 1

Kastje bouwen met sph-315

Geplaatst: ma 17 jan 2005, 11:25
door gerdinio
hey guys,

heb hier een monacor woofer (sph-315) en had graag deze graag gebruikt voor een nieuw projectje. Iemand een voorstel wat ik hier het het beste kan met aanvangen? Had gedacht aan een subwoofer? Iemand tips of een voorstel? Parameters kan ik wel geven maar wou eigenlijk eerst beetje voorstellen weten. Iemand al ervaring met deze woofer?

grtz Gerdinio

Geplaatst: di 18 jan 2005, 14:29
door gerdinio
Niemand die een voorstel heeft of reeds ervaring heeft met deze woofer? Of moet ik toch de parameters bijgeven? momentje:

voila:

Impedance (Z) 8Ω
Free air resonance (fs) 22Hz
Max. frequency range f3-2,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 1,500Hz
Music power 200WMAX
Power rating (P) 100WRMS
SPL (1W/1m) 92dB
Suspension compl. (Cms) 0.95mm/N
Moving mass (Mms) 55g
Mech. resistance (Rms) 3.2kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.40
Electr. Q factor (Qes) 0.26
Total Q factor (Qts) 0.24
Equivalent volume (Vas) 330 l
DC resistance (Re) 6.1Ω
Voice coil induct. (Le) 1.5mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 17mm
Air gap height 8mm
Linear excursion (XMAX) ±4.5mm
Eff. cone area (Sd) 510cm2
Volume displacement (Vd) 229.5cm3
Force factor (BxL) 13.4Tm
Reference efficiency (No) 1.3%
Magnet diameter 156mm
Magnet weight 50oz.
Mounting cutout Ø 278mm
Mounting depth 136mm
Dimensions Ø 305mm
Weight 4.2kg

Geplaatst: di 18 jan 2005, 15:00
door sietse
Hoi Gerdinio

Heb je er maar 1 van?

Geplaatst: di 18 jan 2005, 15:05
door gerdinio
ja heb er maar 1 van. Had ergens gelezen dat dit een goeie driver zou zijn voor een subwoofer. Daarom mijn vraag of iemand daar reeds ervaring mee had of een ideetje voor een projectje.
Vanwaar de vraag Sietse?

Geplaatst: di 18 jan 2005, 15:22
door sietse
Ik was even niet zeker of je er 1 of 2 had.
Ik heb geen ervaring met deze speaker, maar met een SPH van 92, en een spreekspoel van 50 mm dan denk ik dat ie redelijk stevig geluid kan produceren. Ze geven een Vas van 330 ltr dus zou ik een kast maken van die inhoud of iets groter, maar met een subwoofer versterker. Dan kun je het ding beter in toom houden t.o.v. de andere boxen.

Geplaatst: di 18 jan 2005, 15:43
door gerdinio
Dus een kist van rond de 330l. Wat een ding zeg? Volgens de specificaties dat BMM Electronics geeft is de aanbevolen inhoud rond de 80 l BR of in de 40 gesloten. Volgens CAAD kom ik wel nog aan lagere waarden. Ben je zeker van die 330l als inhoud?

Geplaatst: di 18 jan 2005, 16:00
door Henkjan
bij een gesloten kast kan die wel flink wat kleiner (lage Qt), ik schat zo richting de 100 liter. maar dan zal die niet al te diep gaan. voor een BR of TL is er misschien wel een vrijwilliger die een simu-tje wil doen?

Geplaatst: di 18 jan 2005, 16:02
door gerdinio
ja graag, als iemand dit zou willen/kunnen doen?

grtz

Geplaatst: di 18 jan 2005, 16:49
door Edo
gerdinio schreef:
ja graag, als iemand dit zou willen/kunnen doen?

grtz
Gaat ie dan. Even je gegevens ingevoert en ik kom uit voor BR op:

Kastinhoud 76,23 liter
Fs van 42,14Hz, met BR-pijp op 36,8 Hz gezet. Wat inhoud een pijp van 10 cm diameter en 12 cm lang.

Voor een gesloten kast met Q van 0,707 kom je uit op een 40,8 liter kast.
Je -3dB zal hier liggen op 69,6Hz.

De waardes van Bmm waren dus zo gek nog niet.

Geplaatst: di 18 jan 2005, 16:53
door gerdinio
ja idd, de waarden van BMM komen dicht in de buurt van jouw simu.
Van harte bedankt Edo, we zijn terug iets wijzer geworden.

Grtz