Pagina 1 van 1

Sub met Eminence Lab12

Geplaatst: vr 14 sep 2007, 0:12
door Jeroen
Hallo,

Ik heb laatst voor een leuk bedrag een Eminence Lab12 kunnen aanschaffen:
http://www.eminence.com/proaudio_speake ... B_CAT_ID=1

Het doel is mooi straksublaag voor bij muziek en film. M'n zuiltjes gaan zelf al aardig laag
maar spelen dan niet erg strak meer. De sub zal de diepe bas vanaf 70 a 80 Hz tot 'laag' voor z'n rekening moeten nemen.

Nu zit ik te twijfelen wat ik moet doen. Het is een bruut van een speaker
waarvan ik graag optimaal gebruik wil maken. Als ik een gesloten behuizing
maak van ongeveer 35 liter dan heb ik een flinke PEQ of Linkwitz Transform
nodig en dan behaal ik een f3 punt van 30 Hz, met een max SPL van ruim 102 dB. Dit lijkt mij tegen te vallen.

Als ik een BR kast maak van 100 liter heb ik een f3 punt van 25 Hz waar-
bij ik een max SPL kan behalen van 108! dB.

Ik heb hiervoor een Peerless CXW 257 in een 90 L br gehad, dit viel mij
erg tegen vanwege het 'trage' geluid. Het leek wel of de bas achterliep.

Wat zouden jullie met deze speaker en mijn wensenlijstje doen?
Ik neig zelf naar gesloten, alleen de SPL valt een beetje tegen denk ik.
Andere ideeen zijn natuurlijk ook welkom!

Heronder nog wat simulaties:

Gesloten zonder EQ's
Afbeelding

Gesloten vs. BR zonder EQ's
Afbeelding

Gesloten met Linkwitz transform vx. BR
Afbeelding

Verschil in SPL:
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Geplaatst: vr 14 sep 2007, 12:18
door bartsegers
hoi jeroen, de lab is een beest van een driver inderdaad.
ik heb de LAB sub gehoord, waarvoor deze driver gemaakt si, en dat is echt schrikken geblazen!

Maar, jij moet niet alleen kijken naar je spl en freq. urve. zeker als je vorig subje een langzaam basje had, moet je kijken naar de Group delay...

post daar eens een plaatje van ?

Geplaatst: vr 14 sep 2007, 13:48
door Nijn
Heej Jeroen,

Volgens Linkwitz krijg je in-room een iets hogere geluidsdruk als je bron dicht bij een wand of vloer staat. Dit heeft mij ertoe doen besluiten om bij mijn subwoofers een relatief klein gesloten kastje met Linkwitztransform te maken.

Voor mijn gevoel gaan ze hard genoeg, en zijn ze niet traag. Het enige probleem was dat ik pas geleden met een soundtrack met een langzaamdraaiende helikopterpropellor toch wel tegen mijn x-max aanliep. Echter op dat moment stonden ook wel de ruiten in de sponningen te trillen..

Groetjes,
je neef ;-)

Geplaatst: vr 14 sep 2007, 15:38
door jantje-secuur
Ik zou zeggen, vraag het eens aan Wowly wat optimaal gebruik maken van deze speaker is. :twisted:

En reken erop dat een linkwitz-transform ongeveer 50 euro kost.

Geplaatst: vr 14 sep 2007, 19:14
door Wowly
Woofer is speciaal door Tom Danley ontworpen voor een TL-sub. Hiermee halen ze belachelijke Db's in de kostbare lagere regionen. En met vele db's wordt bedoeld: VELE DB'S!! 8)

De driver is buitengewoon goed belastbaar, maar om nu te zeggen dat ie uitblinkt in snelheid in mijn TL-sub.....nee. Er zijn veel Subs met meer resolutie.

Ik meen te lezen in jouw verhaal dat je op zoek bent naar een accuratessemonster met veel resolutie die moet doorlopen tot 150 Hz. Ik kan me vaag herinneren dat de driver zich lekker voelt onder de 80 Hz en daarboven wat minder in zijn hum is. Maar dat kan ook specifiek zijn voor de Zyklop-TL ontwerp......

Ik denk dat deze driver buitengewoon geschikt is voor de allerlaagste octaven (ik bedoel: DE ALLERLAAGSTE) :P ik heb nog maar een subontwerpen gehoord waarin een driver op zijn gemak in staat is 15 Hz weer te geven zoals de ontwerpen met de subunit.

Maar ik denk dus dat je meer op zoek kunt gaan naar een andere driver die wat meer snelheid en resolutie biedt. Zo vond ik de sub met de Vifa M26 héél erg mooi voor een functie als die jij zoekt.

Linkje naar de luisterdag waar je veel fraaie subs ziet.. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1282#81282

Linkje naar mijn "Metselmoordsub" .... http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3712

Op de eerste pagina ook veel info en links over de eminence Lab 12.

He joh, stel gewoon je eisen wat bij en ga voor een ultrasub ipv zo'n gewone sub, en je hebt aan de Lab12 het beste wat je voor dat geld kan kopen...... :twisted: :twisted:

Wowly

Geplaatst: za 15 sep 2007, 1:43
door Paul
102 db + roomgain op 20hz is volgens mij gewoon veel :roll:

Geplaatst: za 15 sep 2007, 2:46
door Marp
Paul schreef:
102 db + roomgain op 20hz is volgens mij gewoon veel :roll:
Mwah, wat is veel... als je een buurvrouw hebt waar je gerust een potje kunt breken... en als je ook bij de buurvrouw van de buurvrouw wel een potje kunt breken... en misschien...

Geplaatst: za 15 sep 2007, 13:56
door Jeroen
Bedankt voor jullie replies!

Ik ben bekend met de Lab subwoofer van T. Danley. Ik werk zelf naast m'n studie in de PA-wereld.

Ik zit met een gesloten kastje op 102 dB bij 30 Hz, niet bij 20 Hz. Ik denk dat ik gewoon maar eens van 22 mm MDF een kast ga timmeren van zo'n 35 liter en kan dan zelf bepalen of het luid genoeg is. Dan wel zonder Linkwitz Transform, maar ik heb een Behringer processor en kan ook nog een BSS of XTA gebruiken, en kan dus wel eq punten en highpass toepassen.

Die TL ziet er behoorlijk goed uit. Ik vind het normaal helemaal niet erg als subwoofers groot zijn, zelf heb ik een hoornsub met een hoornlengte van 4 meter (gevouwen), dat is echt absurd wat daar aan strak laag uit komt. Nu wil ik echter eens iets anders maken, liefst een klein kastje.

Ik houd jullie op de hoogte! Als iemand nog andere leuke ideeen heeft voor deze woofer dan hoor ik het wel :wink:

Geplaatst: za 15 sep 2007, 14:00
door Jeroen
Oh en btw, de buren thuisthuis klagen nooit, het huis zal nog eerder instorten van het sublaag (met m'n huidige sub), dan dat zij komen klagen. En in m'n studentenhuis kan het ook erg hard vanwege de ligging van m'n kamer. Ik ben het inmiddels dus ook wel gewend om ook op leuke volume's muziek te luisteren.