Pagina 1 van 1

Groundsound digitaal High-end x-over uit de HH, roept U maar

Geplaatst: za 25 aug 2007, 11:29
door indoubt
In de Hobby HiFi van Augustus/Sept 2007 staat een digitaal crossover filter van Groundsound.

http://groundsound.com/dcn23.html

Gezien het artikel zijn ze hier nogal over te spreken.

Gezien de uitdagingen waar je normaal tegenaanloopt bij het maken van een actief filter voor high-end systemen zou dit wel eens een toekomstige oplossing kunnen zijn.

Het totaal pakket kost 2934€ maar het 3 weg filter los kost 239€ (zonder voeding etc.).


De software voor het instellen van het filter is te downloaden op de site van groundsound en de software werkt zonder dat het filter is aangesloten.

Wat ik me afvraag is of dit systeem nu verlies aan bitdiepte geeft en of dit een betere oplossing is als bijvoorbeeld de Thel active crossovers of een Bryston crossover?

Is er direct een gat te schieten in het verhaal over alle voordelen en nauwelijks nadelen of lijkt dit op iets wat het gebruik van actieve crossovers in zeer goede systemen echt eenvoudige (of mogelijk) maakt?

Geplaatst: za 25 aug 2007, 11:32
door Wowly
Ik denk dat de afstemming van speakers een gebied is, naast acoestiek en goede software, waar misschien wel het meeste uit te halen valt. Dus de stelling zou wel eens waar KUNNEN zijn.

Wowly

Geplaatst: za 25 aug 2007, 15:19
door nlmb
Ik snap die poll niet. Als het een alternatief is dan hoeft het toch niet beter/ slechter te zijn? Ik denk dat goed spul is, met zowel analoog als digitaal zijn gewoon mooie resultaten te behalen.

Geplaatst: za 25 aug 2007, 20:29
door indoubt
Misschien moet ik dat iets toelichten. Je ziet nog steeds maar zelden heel uitgebreide "mag wat kosten" systemen die gebruik maken van actieve crossover filters in de zelfbouw.

Blijkbaar is het te ingewikkeld om er betere resultaten mee te behalen als met passieve crossovers. De belofte van nauwkeuriger aangestuurde luidsprekers en eenvoudigere kleinere filtercomponenten en de vrijheid van handelen in de configuratie van deze componenten lijkt niet eenvoudig haalbaar te zijn.

Mogelijk veranderd dat met initatieven zoals deze van Groundsound. Ik zou graag in de toekomst een aktief systeem maken maar heb nu nog moeite om een goed aktief crossover te selecteren.

Geplaatst: di 28 aug 2007, 10:43
door Paul
Volgens mij is dit systeem beter dan de genoemde bryston omdat de mogelijkheden veel groter zijn. Hoe zou je op de bryston een bafflstep compensatie willen doen?

Dit filter is slechter dan de bryston door het ontbreken van digitale ingangen, das veel onnodige bewerkingen met het signaal en het gebruik van veel goedkopere onderdelen. Je volumeregeling heeft wat meer voeten in de aarde, deze moet of digitaal zijn of 4 of 6 kanaals na de crossover.

Op diyaudio is volgens mij een opvolger aangekondigd oa met digitale ingang...
Misschien moet ik dat iets toelichten. Je ziet nog steeds maar zelden heel uitgebreide "mag wat kosten" systemen die gebruik maken van actieve crossover filters in de zelfbouw.

Blijkbaar is het te ingewikkeld om er betere resultaten mee te behalen als met passieve crossovers. De belofte van nauwkeuriger aangestuurde luidsprekers en eenvoudigere kleinere filtercomponenten en de vrijheid van handelen in de configuratie van deze componenten lijkt niet eenvoudig haalbaar te zijn.
Ik denk dat een dergelijk systeem veel meer custom made is, en daardoor minder universeel toepasbaar. Dit verhoogt de drempel om het toe te passen. :roll:

Re: Groundsound digitaal High-end x-over uit de HH, roept U

Geplaatst: di 28 aug 2007, 10:49
door Paul
indoubt schreef:
Het totaal pakket kost 2934€ maar het 3 weg filter los kost 239€ (zonder voeding etc.).
das wel mono :)

Geplaatst: di 28 aug 2007, 13:42
door Soundexcel
Ik denk dat mensen toch liever niet nog een digitale schakeling in hun systeem hebben.

laat ik mijzelf als voorbeeld nemen.
Ik ga mijn SACD speler niet nog eens door een digitaal cicuit heen laten lopen. Dat zou wel erg zonde zijn van de aangeleverde kwaliteit.

Daar komt nog eens bij, dat het veel makkelijker en goedkoper is om een goed analoog actief filter te maken.

Geplaatst: di 28 aug 2007, 14:09
door indoubt
Soundexcel schreef:
laat ik mijzelf als voorbeeld nemen.
Ik ga mijn SACD speler niet nog eens door een digitaal cicuit heen laten lopen. Dat zou wel erg zonde zijn van de aangeleverde kwaliteit.
Aan de ene kant kan ik me datr voorstellen, aan de andere kant moet er ergens gefilterd worden en als dat digitaal net zo goed (of beter) kan als analoog waarom zou dat dan een probleem zijn. Ik kan me voorstellen dat je liever niet 3 maal in de keten een AD/DA conversie heb. Bij SACD kun je alleen analoog uit krijgen van je speler en volgens mij is dat mede bepalend geweest voor het falen van het formaat( ja ik heb ook een dozijn SACD's maar koop er geen meer bij) Bij CD kun je de output ook digitaal krijgen en zou een digitaal filter niet noodzakelijk slechter zijn als een analoog filter.
Soundexcel schreef:
Daar komt nog eens bij, dat het veel makkelijker en goedkoper is om een goed analoog actief filter te maken.
Misschien wel, ik heb, mede door mijn gebrekkige kennis van aktieve crossovers, moeite om te identificeren wat nu een goed aktief filter is. Wat zou dan een goed en flexibel aktief filter zijn volgens jouw?

Hoe plaats je dan de gepubliceerde resultaten van de HH met het groundsound filter? Had dat beter geweest met een analoog aktief filter?



@Paul,
Indien de groundsound een digitale ingang zou hebben, zou dat dan uitmaken voor je kritiek?

Quote op DIYaudio:
"I think that all loudspeaker systems would benefit of an active setup with a digital crossover.
We are currently working on a similarly product as the DCN23.


The new product will be named DCN26DAV. The DCN26DAV will have stereo input - automatically choosing between 1 AES3 digital input, 2 coaxial digital inputs and 1 analogue input.
3-way stereo/6-way mono processing and a digital controlled master volume at the output – optional hardwired bypass of the volume – if you want to use your own volume control. The board also includes PSU and relay circuitry."

Helaas is dit al even geleden en de DCN26DAV heeft het licht nog niet gezien.

Geplaatst: di 28 aug 2007, 18:55
door Marp
Alhoewel misschien genoeg argumenten zijn aan te voeren die pleiten voor het gebruik van een dergelijk filter, blijft het feit dat de doelgroep beperkt is. Zeker omdat binnen die doelgroep een deel graag zijn eigen filter bouwt, nog altijd geen heil ziet in extra DA-conversie, het nog te kostbaar vindt, of het prachtig vindt maar er simpelweg te weinig gebruik van maakt om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan. Volgens mij vormt de huidige afzetmarkt dan ook het grootste knelpunt in de ontwikkeling.

De techniek was er al klaar voor, en aangezien het steeds normaler wordt om ook in wasmachines nieuwe programma's te laden, is dat ook hier een logische volgende stap. Ik denk echter dat hier nog drempels verlaagd en overschreden moeten worden alvorens digitale filtering wat grootschaliger zijn toepassing vindt.

BTW: zelf was ik iemand die altijd met smart zat te wachten op voor de hand liggende ontwikkelingen, en altijd in een vroeg stadium insprong op technische hoogstandjes. Ik werd echter te vaak een poot uitgedraaid doordat investeringen een dag later waardeloos waren a.g.v. loze beloften, dus ondanks grote interesse hou ik het tegenwoordig langer bij het oude terwijl ik geduldig de marktwerking afwacht. Volgens mij beweeg ik me daarmee in een groeiende groep, dus dat zal ook zijn uitwerking hebben op de ontwikkeling van kleinschalige producten.

Geplaatst: di 28 aug 2007, 20:40
door indoubt
Marp,

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Vroeger hapte ik sneller en heb zodoende een van de eerste (betaalbare) hybride spelers die zowel SACD als DVD-A aankan. Veel schijfjes zijn er nooit gekomen bij gebrek aan aanbod. Bij blu-ray vs HD-DVD wacht ik dus nog wel even bijvoorbeeld.

Wat betreft de digitale filtering zie ik het wel anders. Als ik een filter kan krijgen wat beter is dan een passief filter dan wil ik de stap misschien wel maken ook al zijn ze morgen misschien goedkoper. Voor een grotere 3-weg luidspreker zijn de filterkosten voor een passief filter vaak ook aanzienlijk.

Geplaatst: wo 29 aug 2007, 20:41
door Paul
indoubt schreef:

@Paul,
Indien de groundsound een digitale ingang zou hebben, zou dat dan uitmaken voor je kritiek?

als 'ie dan ook nog digitale uitgangen heeft....

Quote op DIYaudio:
"I think that all loudspeaker systems would benefit of an active setup with a digital crossover.
We are currently working on a similarly product as the DCN23.


The new product will be named DCN26DAV. The DCN26DAV will have stereo input - automatically choosing between 1 AES3 digital input, 2 coaxial digital inputs and 1 analogue input.
3-way stereo/6-way mono processing and a digital controlled master volume at the output – optional hardwired bypass of the volume – if you want to use your own volume control. The board also includes PSU and relay circuitry."

Helaas is dit al even geleden en de DCN26DAV heeft het licht nog niet gezien.
die 'nieuwe' lijkt idd niet echt op te schieten..

Nadeel vind ik dat bv met een dure ht-processor als een Lexicon ook wat verlies aan transparantie valt waar te nemen, hoe zal dat bij een filter als dit zijn?

Geplaatst: do 06 sep 2007, 23:36
door Duck Twacy
indoubt schreef:
Helaas is dit al even geleden en de DCN26DAV heeft het licht nog niet gezien.
Het is al weer vervangen door een volgend ontwerp

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1241543
Als ie betaalbaar blijft zou ik wel enige interesse hebben, voor de laag/mid filtering en laag equalisatie (maar denk dat ie veel duurder dan de DC23 wordt, die al orde 1000 euro is)

Overigens ook een aardige ervaring van een Tact Mini
http://www.positive-feedback.com/Issue32/tact.htm
(wel een wat gekleurd review magazine)

De meest gebruikte dsp komen natuurlijk van Behringen en DeqX (uitgezonderd van de pro wereld)

Geplaatst: vr 07 sep 2007, 15:10
door bertor
Hoe verhoudt de kwalteit van AD/DA conversie zich t.o.v. een goede professionele geluidskaart van bijvoorbeerd RME, M-Audio e.d.?

Geplaatst: di 27 nov 2007, 17:24
door fgroen
The proof of the pudding is the eating. En ik heb intussen een heleboel pudding gegeten. :lol:

Van Ground sound heb ik best hoge verwachtingen. Het is puur een filter, ingang samplet op 24bits, dus weinig verliezen. Er is dus geen volumeregeling aan boord. Mooist zou een digital input zijn (heb ik al om zitten zeuren bij Groundsound, maar tot nog toe geen gehoor gevonden).

Als je alleen het filtertje bouwt (bijbehorende voeding er ook bij kopen) ben je voor een prikkie van €690,-- (kit DNC23) het mannetje.

Beste config is een zo hard mogelijk signaal naar binnen (bijv. output CD-speler) , daarna het filter en aan de uitgang van het filter een 6-kanaals (voor 3-weg aktief stereo) volumeregeling. Ik meen me te herinneren dat de volumeregelaars van Jos van Eindhoven te koppelen zijn tot meerkanaals, dus dat zou een mooie optie zijn... Anders een 6-voudige stappenverzwakker.... :wink:

In de DEQX zit in feite dezelfde truuk. (èn een digitale input... 8) )

Geplaatst: za 29 dec 2007, 11:00
door Duck Twacy