Pagina 1 van 1

Filter voor HiVi b3s

Geplaatst: za 18 aug 2007, 0:03
door ApaX
Zoals zo velen ben ik bezig met een speakertje op basis van de HiVi b3s. totaal ong 6 liter gesloten behuizing en een baffle van 30cm bij 14cm. Ik ben in eerste instantie genoodzaakt om alles passief te filteren (f3=150hz). Ik heb in de praktijk nog nooit filter ontworpen en gebouwd.

Infeite is het precies het zelfde netwerk zoals deze door zaph word aangeraden.

Wat ik vaag vind is dat hij in het hoge frquentie gebied afvalt zonder dat er een filter component is die dit zou moeten bewerkstelligen. Deze helling komt alleen door de Re en Le van de sprekerspoel. Ik weet niet of ik boxsim hierin moet vertrouwen, ik zou namelijk verwachten dat ik de zelfde tandens zou moeten zien in de metingen van zaph. Kan iemand mij verlichten?

Op circa 3500 a 4000 Hz moet er een crossover punt komen om over te schakelen naar een super tweeter (in mijn geval de kleine dayton). Daarover de volgende vragen:

1. Is het nuttig om eerst een extra zobeltje te leggen om de impedantie te verlagen?

2. 1st of 2de orde filteren?

Voorlopig is het laat genoeg,ik ga slapen.

Geplaatst: za 18 aug 2007, 0:26
door b_force
3500-4000Hz is een zeer goed overname punt en redelijk goed te realiseren.
Zeker als je bedenkt dat hij dik opbreekt op 6000-7000Hz.

Je moet toch echt wel minimaal 2e orde gaan filteren, misschien nog wel met een zuigkring.
Ik kreeg enkel iets leuks uit met een 3e orde filteren, om het opbreken op 6000Hz een beetje te beperken.

Dus liever naar de 3500Hz crossen dan 4000Hz.

Overigens zou je toch echt moeten meten, want het is nogal baffle afhankelijk.

Geplaatst: zo 19 aug 2007, 20:03
door ApaX
b_force schreef:
3500-4000Hz is een zeer goed overname punt en redelijk goed te realiseren.
Zeker als je bedenkt dat hij dik opbreekt op 6000-7000Hz.

Je moet toch echt wel minimaal 2e orde gaan filteren, misschien nog wel met een zuigkring.
Ik kreeg enkel iets leuks uit met een 3e orde filteren, om het opbreken op 6000Hz een beetje te beperken.

Dus liever naar de 3500Hz crossen dan 4000Hz.

Overigens zou je toch echt moeten meten, want het is nogal baffle afhankelijk.
Ik denk toch dat ik het cross over punt iets lager ga leggen, ik denk nu aan ong 3000 hz.

Waar ik nog steeds mee zit is het volgende:

Als ik kijk naar metingen van de B3S (zaph) dan zie ik niet dat de respons afvalt bij hoge frequenties. Kijk ik echter naar simulaties van boxsim dan valt hij wel heel erg af (zonder filter) door de zelfinductie van de sprekerspoel. Ik ben geneigd om boxsim niet te vertrouwen, maar ik weet het eigenlijk niet. Het is een beetje kut, want ik kan zo niet goed het -3dB punt bepalen waar de tweeter het over zou moeten nemen.

Heeft iemand advies?

Geplaatst: ma 20 aug 2007, 13:26
door b_force
Overnemen kan bij 3KHz uitstekend.

Kijk ook eens naar de datasheet zelf, ik zal binnekort (als mijn pc weer is gefixt) metingen op sturen dan kan je ook duidelijk zien hoe hij opbreekt en dat het hoog niet echt goed is.

Geplaatst: ma 20 aug 2007, 16:20
door ApaX
b_force schreef:
Overnemen kan bij 3KHz uitstekend.

Kijk ook eens naar de datasheet zelf, ik zal binnekort (als mijn pc weer is gefixt) metingen op sturen dan kan je ook duidelijk zien hoe hij opbreekt en dat het hoog niet echt goed is.
Kan ik die meet date dan ook in boxsim importeren?

Ik kan die respons misschien gebruiken om voorlopig verder te ontwerpen.

Ik ga eerst een aantal verschillende filters bouwen om zo verschillen te kunnen horen/testen, dat lijkt me wel een nuttige ervaring. Ik ben wel benieuwd hoe duidelijk ik dat opbreken kan horen ongefilterd, 1st orde, 2de orde en 3de orde gefilterd.

Ik wil ook wel is proberen of ik de vervorming in het laag kan horen en te ervaren hoe dat klinkt.

Geplaatst: di 21 aug 2007, 2:50
door b_force
Die data in boxsim kan je als begin gebruiken, heb ik ook gedaan.

Het klopt redelijk, maar je moet sowieso echt meten, want de praktijk laat toch echt andere dingen zien.

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 9:44
door Wowly
Ik zit te denken om een drieweg te maken met de HiVi B3S. Op de site van zaph staat een pasief filter om de belasting onde de 150 Hz weg te filteren. Maar lees ik dat nu goed? Een spoel van 8 mH?. De goedkoopste bij speakerland is 15 euro per stuk!!!

Wat is de beste oplossing, een goedkoop plate-ampje?


Wowly

Afbeelding

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 13:06
door b_force
Is voor een zuigkring, dus je kan r een nemen met een hoge weerstand (let op dat je dan wel de weerstand daar op aan past).

Dus een correctiespoel. Deze zijn ook niet zo duur.

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 21:24
door Wowly
b_force schreef:
Is voor een zuigkring, dus je kan r een nemen met een hoge weerstand (let op dat je dan wel de weerstand daar op aan past).

Dus een correctiespoel. Deze zijn ook niet zo duur.
Zuigkring: een manier om de impendatie te egaliseren?

R = weerstand met hoge weerstand = weerstand met hoge waarde?
En daar moet ik de weerstand op aanpassen. ik volg het niet (noob)

Jan

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 21:44
door b_force
Een zuigkring werkt bijna hetzelfde als een sperkring (beiden een notch).

Bestaande uit een Spoel, Weerstand en Condensator.

Zoals je wellicht weet heeft elke spoel een bepaalde weerstand, bv 0,3 ohm.
Als daar nog een weerstand mee in serie staan, laten we zeggen 2,2 ohm, dan is de totale weerstand dus 0,3ohm + de 2,2ohm = 2,5 ohm.

Als we een spoel nemen die een hoge weerstandswaarde heeft, bv 1,2ohm, hoeven we dus enkel nog een (serie)weerstand te nemen van 1,3ohm om tot dezelfde totale weerstand te komen.

Daarom zie je dus altijd dat correctie spoelen een hoge weerstand hebben, aangezien je die vaak toch nodig hebt, het goedkoper is + er toch niet veel vermogen door heen hoeft.

Dit geldt overigens enkel voor een PARALLELLE notch (dus een zuigkring)

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 21:48
door Wowly
Da's nog eens heldere uitleg, zelfs IK snap hem nu! Bedankt!

Maar dan nog, die spoelen blijven dan duur toch?

Jan

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 22:02
door Edo
Valt mee Jan. Ligt beetje aan de draaddikte, maar kleintjes heb je al vanaf ongeveer 10 euro. (1mm draad, 0.65 Ohm)

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 22:03
door b_force
Een correctie spoel van 8mH kost je dat zo'n 5-6 euro.

Ik snap echter nog niet waarom zo'n dikke correctie spoel nodig is.
Met een beetje goede tweeter, is de B3S prima 2e of 3e orde te filteren, zonder allerlei vreemde correcties.

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 11:09
door StevenW
Hey Apax,

Ik lees net dat de breedte van je baffle 14 cm. wordt. Is dat niet een beetje breed? Volgens mij kan het wel iets smaller. Of gebruik je dik kastmateriaal (meer dan 1,8 mm.)?

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 18:24
door ApaX
b_force schreef:
Een correctie spoel van 8mH kost je dat zo'n 5-6 euro.

Ik snap echter nog niet waarom zo'n dikke correctie spoel nodig is.
Met een beetje goede tweeter, is de B3S prima 2e of 3e orde te filteren, zonder allerlei vreemde correcties.
Dat correctienetwerk is nodig om de impedantie van de B3S rond de 150 Hz te corrigeren. Dit heeft direct iets te maken een bult die anders ontstaat in de responscruve (het causale verband is me echter niet helemaal duidelijk). de

gewenste Xover frequentie is ongeveer het zelfde als de resonantie frequenite van het speakertje, dat blijkt een probleem te zijn.

Als je 2 units paralel schakelt, dan heb je slechts een spoel van ong 4 mH nodig.

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 18:29
door b_force
Ik zag het idd vandaag ook :P
(even gesimuleerd)

Sja, een 2e orde voor het laag zou ook een optie kunnen zijn, echter denk ik dat je dan ook een redelijke spoel nodig hebt.

Een iets grotere spoel nemen en meet laag voor lief nemen is ook een optie.

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 18:31
door ApaX
thefinlux schreef:
Hey Apax,

Ik lees net dat de breedte van je baffle 14 cm. wordt. Is dat niet een beetje breed? Volgens mij kan het wel iets smaller. Of gebruik je dik kastmateriaal (meer dan 1,8 mm.)?
Hoezo? Is dat te breed zijn? Inmiddels is het trouwnes maar 12 cm.

De breedte heeft toch alleen maar te maken met de bafflestep frequentie?

Ik wil hem niet smaller maken omdat ik perse wil dat hij in een normale boekenkast past, dus hij moet onder de 30 cm hoog blijven.

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 18:43
door b_force
De bafflestep frequentie verandert wel iets ja.

Mits je niet al teveel aan het formaat gaat veranderen blijft dit zo ongeveer wel gelijk.

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 22:16
door b_force
Hier een simulatie wat het filter nu precies doet.

Zonder filter:

Afbeelding

Met filter:

Afbeelding

Overigens laat de simulatie ook zien dat bij 2 drivers niet alleen de spoel moet worden vervangen, maar ook de waarde van de condensator moet worden verdubbeld.


Een mooi alternatief om toch de B3S mooi te laten afvallen, is om deze in een mini TL te doen.
Ongeveer een lijn van 40cm, zwaar gedempt en de driver op ongeveer 15 cm.
Hierbij een redelijk cap van iets van 470uF (misschien kan lager ook wel) en je hebt een mooie akoestisch filter dat er voor zorgt dat het drivertje niet al te laag gaat.

(begin heeft 32cm2 en einde 8cm2)

Geplaatst: wo 05 sep 2007, 23:07
door ApaX
b_force schreef:
Hier een simulatie wat het filter nu precies doet.

Overigens laat de simulatie ook zien dat bij 2 drivers niet alleen de spoel moet worden vervangen, maar ook de waarde van de condensator moet worden verdubbeld.
Dat wist ik al. Ik heb het filter overigens al helemaal aangepast.

Het is nu is het een hoogdoorlaat (150Hz,2de), een laagdoorlaat (3500 Hz,2de) en een bafflestep correctie bij ca (600 Hz).

Ik maak me alleen een beetje zorgen om de impedantie, die zakt op een zeker punt (3000Hz ofzo tot vlakbij de 3 Ohm, dat lijkt me nogal laag. Ik weet niet of dit gebruikelijks en of verstererkers dit aankunnen.

punt twee, een weerstand voor de bafflestap correctieweerstand van 5 ohm, dat is nogal veel. Ik moet dus kijken of ik dat kan verlagen met een of andere truc.

Ik zit eigenlijk nnog te denken om de Xover naar de tweeter veel hoger te leggen en iets te gaan doen aan de 8Khz piek, maar ik weet nog niet of dat gaat werken.