Pagina 1 van 1
actief filter, enkele vraagjes
Geplaatst: do 16 aug 2007, 18:01
door GeertJ
Ben momenteel bezig een nieuw actief filter te maken voor mijn 3-weg luidsprekersysteem, nu heb ik daar enkele vraagjes bij.
Heb een hele tijd gespeelt met een ultradrive pro DCX2496 en zo het filter dat het best klinkt (in mijn oren althans) gevonden (na een 9tal versies geloof ik)
Voor het laag filter ik af op 65Hz met -2.8dB
voor het mid ga ik van 65Hz naar 3.39kHz met 0dB
voor het hoog ga ik van 3.39kHz tot... met 3.9dB
Alle 3 ga ik via Linkwitz Riley 12dB / Octave filteren.
vraag 1:
via sound.westhost.com heb ik een programmatje gedownload om berekeningen te maken op dit filter. Nu om ook maar één waarde te bekomen word er gevraagd wat de voorkeursweerstand is. Voorlopig neem ik tussen de 10kOhm en 20kOhm. Is deze waarde voldoende, of moet deze beter hoger/lager genomen worden?
Vraag 2:
Voor de midsectie heb ik een bandpass filter nodig, ofwel een lowpass en een highpass achter elkaar? Wat neem ik best eerst? lowpass en dan highpass, of omgekeerd, highpass en dan lowpass? of maakt het geen **** uit...
Vraag 3:
Waar plaats ik best de versterking/verzwakking van het signaal? Voor het filter, of na het gefilterd signaal?
alvast bedankt voor de moeite
Geplaatst: do 16 aug 2007, 19:33
door markje
Geert, kijk eens bij Linkwitz op de site, daar staat erg veel over actieve filters.
Klik en lees.
Groeten Mark
Re: actief filter, enkele vraagjes
Geplaatst: do 16 aug 2007, 19:44
door richard
GeertJ schreef:Vraag 3:
Waar plaats ik best de versterking/verzwakking van het signaal? Voor het filter, of na het gefilterd signaal?
Na? dan verzwak je ook de eventuele eigenruis van de voorgaande versterkertrap.
Re: actief filter, enkele vraagjes
Geplaatst: do 16 aug 2007, 19:48
door GeertJ
richard schreef:GeertJ schreef:Vraag 3:
Waar plaats ik best de versterking/verzwakking van het signaal? Voor het filter, of na het gefilterd signaal?
Na? dan verzwak je ook de eventuele eigenruis van de voorgaande versterkertrap.
oke, dat klinkt idd logisch, maar wat als ik versterk? plaats ik dit dan voor het filter, waar ik nog een 'schoon' signaal heb?
Geplaatst: vr 17 aug 2007, 13:46
door markje
Ik heb 1 keer een actief fiter gebouwd, waarbij ik begon met een bufferstage, versterking dus 1. Vandaaruit naar het hoogdoorlaat en laagdoorlaat en aan het einde een buffer en daarachter een potmeter voor verzwakking en door naar de uitgang. Verzwakken zo laat mogelijk dus om de ruis zo veel mogelijk buiten te houden.
Ff lezen bij Linkwitz, die roept ook eea over de volgorde meen ik.
Groeten Mark
Geplaatst: vr 17 aug 2007, 13:50
door GeertJ
oke, bedankt voor de tips, zal die site van linkwitz ook nog maar eens grondig door nemen ...
thx
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 13:37
door mischa72
Om niet teveel topics te openen die over hetzelfde gaan, voeg ik mijn vraag graag toe aan dit topic:
Als je een aktief filter gaat ontwerpen, moet je dan ook rekening houden met de eigenschappen van de speaker? Ik bedoel eigenlijk dat je bij een passief filter vaak een behoorlijk gecompliceerd verhaal krijgt om een frequentiekarakteristiek zo vlak mogelijk te krijgen. Moet dat bij een aktief filter ook?
Ik twijfel namelijk nog om te gaan bi-ampen op mijn passieve filter of om meteen een aktief filter voor de eindtrappen te zetten en na de eindtrap meteen de speaker.
Groeten,
Mischa
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 14:33
door jeroen_d
Mijn ervaring met passieve filters leert me steeds meer dat je juist niet teveel vlak moet trekken voor het beste geluid. In het doorlaatgebied van het filter, of dat nu het laagdoorlaat, midden of hoogdoorlaatfilter is, moet het gewoon vlak zijn bij de meeste drivers.
Wat wel een punt van aandacht is, dat is de keuze van het kantelpunt en de helling. Vaak is het noodzakelijk om de kantelpunten niet exact op elkaar te leggen en ook om niet alle hellingen van dezelfde orde te hebben. Als je dus een actief filter hebt waar je per kantelpunt (zowel hoog- als laagdoorlaat) het type (Butterworth, Bessel, Linkwitz-Riley) en de steilheid (1ste, 2de, 3de of 4de orde) kan instellen dan heb je voldoende mogelijkheden om het minstens zo goed klinkend te krijgen als bij een passief filter.
Bij een 2-weg moet je dan nog mogelijkheid hebben tot bafflestepcompensatie, bij een 3-weg is dat niet nodig en eenvoudig af te stemmen met het juiste niveau voor de woofer.
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 14:46
door mischa72
jeroen_d schreef:
Wat wel een punt van aandacht is, dat is de keuze van het kantelpunt en de helling. Vaak is het noodzakelijk om de kantelpunten niet exact op elkaar te leggen en ook om niet alle hellingen van dezelfde orde te hebben. Als je dus een actief filter hebt waar je per kantelpunt (zowel hoog- als laagdoorlaat) het type (Butterworth, Bessel, Linkwitz-Riley) en de steilheid (1ste, 2de, 3de of 4de orde) kan instellen dan heb je voldoende mogelijkheden om het minstens zo goed klinkend te krijgen als bij een passief filter.
Ok, maar dan heb je volgens mij al snel te maken met digitale sturing toch? Volgens mij is het redelijk lastig om als je gebruik maakt van opamps het type filter en de steilheid aan te passen.
Als je nu steilheid en kantelfreqentie van het passieve filter aanhoudt, zit je dan niet goed?
Ik heb in principe de filterdelen al ( behoorlijk $$$$$). Is het dan geen betere oplossing om gewoon één versterker voor hoog inzetten en één voor laag te nemen en dan het passieve filter er gewoon tussen laten zitten?
Ik wil dan hoog aansturen met een LM3886 (50-60W) en laag met een LM4780 (100-120W).
Groeten,
Mischa
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 17:12
door jeroen_d
mischa72 schreef:[Ok, maar dan heb je volgens mij al snel te maken met digitale sturing toch? Volgens mij is het redelijk lastig om als je gebruik maakt van opamps het type filter en de steilheid aan te passen.
Geen enkel probleem als je voldoende bekend bent met de materie.
Als je nu steilheid en kantelfreqentie van het passieve filter aanhoudt, zit je dan niet goed?
Tuurlijk, maar dan moet je eerst opmeten wat het filter precies doet op de luidsprekerklemmen. Deze gemeten overdracht moet je dan nabootsen met het actieve filter.
Ik heb in principe de filterdelen al ( behoorlijk $$$$$). Is het dan geen betere oplossing om gewoon één versterker voor hoog inzetten en één voor laag te nemen en dan het passieve filter er gewoon tussen laten zitten?
Gaat natuurlijk ook prima, maar je verliest dan een van de voordelen van actief en dat is grotere controle op de drivers (hoewel ik dit voor het midhoog vooral een theoretisch voordeel vind).
Ik wil dan hoog aansturen met een LM3886 (50-60W) en laag met een LM4780 (100-120W).
Kan ik niets van zeggen of dat goed gaat, vooral voor het midden en hoog is het aan te raden identieke versterkers te gebruiken.
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 17:54
door mischa72
jeroen_d schreef:
Kan ik niets van zeggen of dat goed gaat, vooral voor het midden en hoog is het aan te raden identieke versterkers te gebruiken.
Is een tweeweg, dus laag op 120W en mid/hoog op 60W. Vertserkers zijn wel in beide gevallen gelijk, laag dmv een LM4780 (2xLM3886) en mid/hoog dmv 1x3886. Eigenlijk is het geen laag en mid/hoog met een kantelpunt op ca 2100Hz, maar ja, het moet een naam hebben.
Verder is het geen enkel probleem om eventueel voor zowel hoog als laag een 120W versterker te nemen, want de trafo is zwaar zat. Ik verwacht alleen dat ik de versterker voor hoog dan behoorlijk zal moeten knijpen, want 120W op een tweeter lijkt me niet zo handig.
Groeten,
Mischa
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 19:38
door jeroen_d
Ook 60W vol op een tweeter gaat niet lekker. Zolang de versterker niet vervormt en er goed gefilterd is kan er niets gebeuren.
Geplaatst: ma 15 okt 2007, 23:08
door mischa72
jeroen_d schreef:Ook 60W vol op een tweeter gaat niet lekker. Zolang de versterker niet vervormt en er goed gefilterd is kan er niets gebeuren.
Klopt, maar een 60-watter zal ik minder hoeven te knijpen dan een 120-watt exemplaar.
Mischa
Geplaatst: di 16 okt 2007, 0:00
door jeroen_d
Waarom wil je knijpen? Bang dat de tweeter kapot gaat bij het aan en uitzetten?
Geplaatst: di 16 okt 2007, 0:17
door mischa72
jeroen_d schreef:Waarom wil je knijpen? Bang dat de tweeter kapot gaat bij het aan en uitzetten?
Nee, ik ging er vanuit dat de tweeter veel minder vermogen nodig heeft dan de bas, of zit ik er dan naast?
Ik wil toch gaan werken met een inschakelvertraging, waarbij de speakers pas later op de versterker geschakeld worden, of is dat bij die eindtrappen niet nodig?
Groeten,
Mischa
Geplaatst: di 16 okt 2007, 0:44
door jeroen_d
Ja, tweeter heeft minder vermogen nodig.
Hoe dat zit met in en uitschakelen hoop ik dat iemand anders antwoord, ik heb niet al te veel ervaring met de diverse gainclones. Waar je wel op moet letten bij actief filteren is dat ook daar inschakelvertraging opzit of dat je aan en uitzetten meeschakelt met de eindversterker. Heb je met je huidige opzet (gewoon bi-ampen met behoud passief filter) natuurlijk geen last van.
Geplaatst: di 16 okt 2007, 11:40
door GeertJ
jeroen_d schreef:
Ik wil dan hoog aansturen met een LM3886 (50-60W) en laag met een LM4780 (100-120W).
Kan ik niets van zeggen of dat goed gaat, vooral voor het midden en hoog is het aan te raden identieke versterkers te gebruiken.
Wat ik zou aanraden is om versterkers te nemen met dezelfde gain. In mijn systeem maak ik gebruik van 2 rotels RB1070 (130W) die ik inzet voor bas en mid. Voor het hoog gebruik ik een rotel RB971(70W). De laatste heeft een lagere gain, en dat heeft het er niet echt gemakkelijker op gemaakt om de juiste verhoudingen te vinden.
Nog een tip. Eens je je versterkers hebt, probeer dan via via een digitaal filter (behringer DCX2496?) te bemachtigen/lenen. Hiermee kan je eindeloos lang spelen met overgangsfreq, filtertypes (bessel, Linkwitz,...), 1ste orde, 2de orde, 3de orde, 4de orde filter. Eens je een paar versie verder bent (ik heb ongeveer 9 verschillende settings gehad wat betreft overgangen freq en filtertypes) en je hebt kunnen vergelijken, luisteren, meten. Maak dan pas je definitief filter
althans, zo heb ik het gedaan, en het resultaat mag er best wezen vind ik!
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 8:54
door markje
Dat is op zich wel vreemd, want je mag verwachten dat een versterker bij een input die vertweevoudigd ook de uitgang vertweevoudigd...
Groeten Mark
Geplaatst: wo 17 okt 2007, 10:57
door GeertJ
waarom is dit zo vreemd? als ik twee verschillende (type) versterker gebruikt. waarvan de een lager vermogen heeft... 130 vs 70 watt, dat de versterker met het laagste vermogen ook het minst zal gaan versterken.
Geplaatst: do 18 okt 2007, 8:16
door markje
Ja, ik was nog niet helemaal wakker (nu nog niet). Maar hoe doen mensen dat dan die een actief systeem hebben en die dan laag/mid en hoog apart aansturen met verschillende versterkers (niet specifiek aan jou, maar aan iedereen)? In de PA hebben ze namelijk ook dat prboleem, maar als op een feest de muziek in de loop van de nacht wat harder gaat, gaat alles harder en niet naar verhouding het laag...
Groeten Mark
Geplaatst: do 18 okt 2007, 10:40
door Martijn H
Op het laag <80Hz heb ik een NAD (400watt 8ohm)versterker en op het mid hoog>80Hz een UcD(100watt 8ohm). Actief gefilterd en werkt perfect. De gain zit bij de NAD constant 3dB (zoiets was het ongeveer) hoger. Maar dat hoef je maar een keer te compenseren, de Nad begint niet opeens meer te versterken als het volume omhoog gaat. Speakers met een verschillend rendement stijgen toch ook gelijk als het volume omhoog gaat..
mvg,
Martijn