Pagina 1 van 2

zoeken

Geplaatst: do 16 aug 2007, 14:32
door mipo
Ik heb net weer eens gebruik gemaakt van de zoekfunctie en moet constateren dat het zoekwoord tijdens het scrollen bijna niet opvalt.

Volgens mij komt dit omdat het ge-highlighte ( wow ! ) woord in wit weergegeven wordt tegen een grijze achtergrond. Ik denk dat hier beter een andere kleur voor gebruikt kan worden.

Mischien geel of groen ?


Groet Max

Geplaatst: do 16 aug 2007, 15:12
door Henkjan
ik zal eens zien of er wat aan te doen is .....

Geplaatst: za 18 aug 2007, 13:29
door b_force
trouwens, over zoeken gesproken,
Je kan volgens mij ook niet zoeken op topic starter.

(dus zoeken op de nickname/auteur)

Dus stel, ik zoek op m'n eigen nickname, dan krijg ik ook allemaal topics waar ik ooit in gepost heb, terwijl ik alleen de topics wil vinden waar ik de topic starter van ben.

overigens heeft het woord wat je zoekt nu helemaal geen kleur meer.
Is geel geen optie ?

Geplaatst: za 18 aug 2007, 15:13
door Marp
b_force schreef:
trouwens, over zoeken gesproken,
Je kan volgens mij ook niet zoeken op topic starter.
Dat werkt nog altijd feilloos hoor.
(behalve bij deze gebruiker, maar "L" kan je ook geen fatsoenlijke username noemen)

Geplaatst: za 18 aug 2007, 15:31
door b_force
Je bedoeld dus invullen bij auteur en dat je dan enkel alle topics van een bepaalde user krijgt ?

Ik weet niet hoe je het doet, maar ik krijg dat dus niet.

Geplaatst: za 18 aug 2007, 15:43
door Marp
Ja dat bedoel ik. Gewoon de username invullen achter 'Zoek op Auteur:' en al zijn berichten worden getoond. Niets meer en niets minder dan dat. De enige situatie waarin dit niet werkt, is wanneer de username slechts 1 of 2 karakters lang is.

Aan de forumzijde werkt het naar behoren, dus misschien helpt het als je de cache van je browser eens leegmaakt en/of de browser opnieuw opstart.

Edit: accent aangebracht

Geplaatst: za 18 aug 2007, 15:46
door b_force
nou ik weet niet hoe je het voor elkaar toverd, maar ik krijg hier dus alles, behalve dat.

Geplaatst: za 18 aug 2007, 15:54
door Wowly
Als ik mijn naam intik bij "zoeken op auteur" krijg ik álle topics waarin in antwoord heb gegeven aslmede topics die ik heb gestart...

Wowly

Geplaatst: za 18 aug 2007, 15:56
door b_force
jah, maar ik wil dus alleen de topics die je gestart hebt hebben :P

Geplaatst: za 18 aug 2007, 16:13
door Marp
Ik geloof dat ik je aanvulling niet goed las.

Zoeken op een gebruiker toont enkel de berichten van een gebruiker of de topics waarin hij heeft gereageerd. Het forum kent geen filterfunctie om de topics weg te laten waarvan een gebruiker niet de topicstarter is.

Geplaatst: vr 24 aug 2007, 16:30
door mipo
Is het nog mogelijk om aan mijn verzoekje tegemoet te komen ?

Niet dat ik heel verdrietig word als het niet gaat lukken maar toch wel een beetje :cry:

Geplaatst: di 04 sep 2007, 15:06
door hopsa
mipo ik ben het met je eens.

de gematchde zoekterm komt in wit op grijs en daar scroll je makkelijk overheen - kost veel tijd en is irritant.

Geplaatst: zo 23 dec 2007, 11:15
door mipo
Beste moderators.. indertijd geopperd om het zoekwoord in een andere
duidelijke kleur gehighlight te zien.

zou het nog steeds graag veranderd zien.. je moet elke keer bij
langere teksten de hele tekst bestuderen voordat je het woord vind ..


aub het kan nooit veel moeite zijn om dit even aan te passen

( doordat het zoeken prettiger wordt is de verleiding ook minder groot om
een topic te starten over een onderwerp dat al een paar keer besproken is )

Geplaatst: zo 23 dec 2007, 11:45
door Henkjan
:oops: vergeten resultaat van zoektocht in de instellingejungle te rapporteren... in de voor stervelingen toegankelijke menu's worden een aantal fontkleuren gedefinieerd. de enige die wit is, heet "Main table header text colour" oftewel de witte text op de rood/bruine achtergrond die je bovenaan ziet... ga ik die witte kleur aanpassen naar iets dat op een lichtgrijze achtergrond beter leesbaar is dan is het op de rood/bruine achtergrond weer minder leesbaar (en is meteen de hele huisstijl weg)... misschien als ik in de php code ga kijken dat er wat mogelijk is...

Geplaatst: zo 23 dec 2007, 12:00
door mipo
Lastig.. wordt het niet in afzonderlijke css sheets gedefinieeerd wat de stijl is voor voor tekst op balk/titel en tekst in highlight ?

Geplaatst: zo 23 dec 2007, 12:02
door Henkjan
mogelijk.. maar de hele html/css voor wat je ziet wordt middels een php prog gegenereerd.. ik zal de templates eens van dicht bij bekijken...

Geplaatst: zo 23 dec 2007, 23:16
door anonamemouse
mipo schreef:
Lastig.. wordt het niet in afzonderlijke css sheets gedefinieeerd wat de stijl is voor voor tekst op balk/titel en tekst in highlight ?
helaas. de php geeft gewoon een string terug waarin wordt bepaald dat het gezochte woord (in dit geval "zoeken") op een bepaalde manier aangevuld wordt met wat html, in dit geval dus met

CODE: Selecteer alles

over <b style="color:#FFFFFF">zoeken</b> gesproken
de kunst is dus uit te vogelen waar dit gebeurt, en dan kan het aangepast worden.

Geplaatst: ma 24 dec 2007, 14:28
door mipo
aha ok.. van HTML weet ik het een en ander maar PHP is andere koek.

Dit stukje HTML geeft ahw het resultaat weer van een script dat hier weer
omheen staat ?

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de gehele pagina (deze zoekpagina) in code
er uit ziet.. kan je die hier neerzetten of opsturen eventueel ?

Geplaatst: ma 24 dec 2007, 20:07
door anonamemouse
php is niet zo heel vreselijk moeilijk.

de php krijgt als het ware het commando "zoek en vervang", dus als het woord "zoeken" wordt gezocht, dat wordt elke keer dat het woord "zoeken" wordt gevonden dit vervangen door een stukje html voor de kleur en het bold, het woord "zoeken" en de afsluiting van de html.

de zoekpagina kan opgesplitst zijn in een heleboel kleine stukjes (dat is het mooie van php, het is modulair), het is dus de kunst om het juiste stuk te vinden. en daar dan nog wat zinnigs mee te doen.

Geplaatst: za 12 jan 2008, 20:56
door Marp
Omdat de witte highlights de gemoederen nogal blijven bezighouden, heb ik tijdens het eten net even PhpBB gedownload en bekeken.

Buiten de kleuren voor links en standaard tekst werkt PhpBB met 3 extra fontcolors, welke via stylemanagement zowel in een css-stylesheet als in de thematabel van de database worden opgeslagen. Fontcolor 3 is bestemd voor de kleur van de tableheaders (de tekst in de bruine balken), maar de makers hebben de kleur van alle afwijkende teksttypen aan deze 3 instellingen gehangen. De kleur van highlights blijkt gekoppeld te zijn aan die van de tableheaders.

--
Ps: wat een ongelooflijk lastige kleurencombinatie heeft het forum. Persoonlijk vind ik #FF8C00 ("darkorange") een van de weinige kleuren die enigzins combineert en daarnaast overal leesbaar blijft: zie voorbeeld.

Geplaatst: zo 13 jan 2008, 14:09
door Henkjan
niet slekt Mario 8) wat jij al niet tijdens het eten doet :!: en ik m'n kinderen maar vertellen dat ze niet mogen lezen of spelen :lol:

Geplaatst: ma 28 jan 2008, 0:21
door mischa72
Maar is er iets aan te doen? Ik wil niemand opjagen, maar het is niet echt gemakkelijk zoeken zo. Je moet echt een ´gat´ in de tekst zoeken om je zoekargument te vinden.

Daarbij heb ik nog een 2e vraag: Is het mogelijk om bij het zoeken als resultaat te krijgen de post waarin het zoekargument staat en niet het hele topic? Ik denk dat er dan nog meer gebruik gemaakt zou worden van de zoekfunctie. Als ik bijvoorbeeld iets zoek, zal ik eerder een topic kiezen om te gaan lezen dat uit 2 pagina´s bestaat als eentje die uit 65 pagina´s bestaat (proficiat Ed) :D . Als een resultaat uit de zoekfunctie meteen naar de desbetreffende post zou lijden, zou dat het zoeken zeer bespoedigen, zeker als de kleur van het argument aangepast kan worden, want je moet een pagina toch best nauwkeurig lezen om het eruit te pikken.

Ik wil niemand opjagen, maar ik denk (weet bijna zeker) dat veel mensen zeer veel profijt zullen hebben van deze 2 functies, waarbij ik niet eens weet of de 2e wel mogelijk is.

Groeten,
Mischa

Geplaatst: di 29 jan 2008, 22:23
door Sander
mischa72 schreef:

Daarbij heb ik nog een 2e vraag: Is het mogelijk om bij het zoeken als resultaat te krijgen de post waarin het zoekargument staat en niet het hele topic? Ik denk dat er dan nog meer gebruik gemaakt zou worden van de zoekfunctie. Als ik bijvoorbeeld iets zoek, zal ik eerder een topic kiezen om te gaan lezen dat uit 2 pagina´s bestaat als eentje die uit 65 pagina´s bestaat (proficiat Ed) :D . Als een resultaat uit de zoekfunctie meteen naar de desbetreffende post zou lijden, zou dat het zoeken zeer bespoedigen, zeker als de kleur van het argument aangepast kan worden, want je moet een pagina toch best nauwkeurig lezen om het eruit te pikken.

Ik wil niemand opjagen, maar ik denk (weet bijna zeker) dat veel mensen zeer veel profijt zullen hebben van deze 2 functies, waarbij ik niet eens weet of de 2e wel mogelijk is.

Groeten,
Mischa

Uhm, zoekresultaten weergeven als bericht? Is een standaard functie die ingebakken zit. De optie zit er ook overduidelijk zichtbaar.....

Geplaatst: wo 30 jan 2008, 0:02
door Henkjan
LOL, da's waar ook :lol: :oops:

Geplaatst: wo 30 jan 2008, 0:13
door mischa72
Mag zijn, maar volgens mij is het zo dat ik dan niet meteen naar die betreffende post heen kan, maar dat ik toch door alle pagina´s heen moet toch?

Groeten,
Mischa