Pagina 1 van 2
HiVi bouwwedstrijd: The bullit
Geplaatst: vr 10 aug 2007, 23:31
door Wowly
Hoi medehobby-isten,
Hier mijn poging voor de bouwwedstrijd van de HiVi-3bs drivert.
Zoals gezegd heb ik mij idee schaamteloos gejat van Indoubt die kwam met de Jungsen
Ik vind het een buitengewoon mooi design en wilde eens gaan expirimenteren met het buigen van hout.
Ik heb nu voor 10 euro een plaat van 1,5 x 1,5 m 3 MM dik berkentriplex gekocht alsmede (ik heb een mooi adresje in weert gevonden!) buigmultiplex (was iets duurder per vierkante meter). Vooral dat laatste is heel apart spul. Buitengewoon flexibel en indien nat in een hééééle kort radius te buigen, tenminste, als mijn proefje goed afloopt.....
Om het idee uit te leggen zal ik wat foto's plaatsen om zo een en ander te verduidelijken.
De bedoeling is de buitenzijde hout te laten en ook zo af te werken = namelijk zo min mogelijk kosten. Want ik wil het wel zo goedkoop mogelijk zien te maken, da's de sport!!
Wowly
Geplaatst: vr 10 aug 2007, 23:32
door Wowly
eerst het materiaal:
Het berkentriplex en het buigplex
Geplaatst: vr 10 aug 2007, 23:32
door Wowly
De bouwwijze:
eerst maak ik een mal/spant waaromheen het buigbare hout word omheen getrokken. In die mal zitten openingen waardoor ik ahw "staanders" kan duwen om zo in verticale richting de "spanten" op een goede en stevige manier kan fixeren. In de staanders zitten sleuven die ik in de spanten kan duwen.
Een aantal spanten op de staanders (voor en achterstaander) zullen zich zo in verticale richting vermeerderen tot er een soort verticale "vleugel"-vorm onstaat waaromheem dus het hout zal worden aangebracht....
Snappen jullie het nog? De foto's zullen een en ander duidelijk maken.
Geplaatst: vr 10 aug 2007, 23:32
door Wowly
Nou, de eerste test om het hout te buigen om het spant heen. Vooral de hele korte bocht achteraan is een probleempunt. Misschien dat ik deze uit massief hout moet gaan maken...maar liever niet natuurlijk.
Foto's van de testen staan hieronder. Ik kan al mededelen dat het buigen van berkenmultiplex in een straal van 2 cm NIET gaat

(Gelukkig gaat de straal van 4,5 cm (9 cm ronding breed in totaal) wel......)
Maar wat dan wel: lees kijk en huiver!!!
Geplaatst: vr 10 aug 2007, 23:33
door Wowly
Nou zal ik morgenvroeg de einduitslag gaan posten van de buigplex wat heeft staan drogen voor een nachtje. Maar nu eerst zelf gaan maffen!
Wowly
Geplaatst: za 11 aug 2007, 7:45
door mikekiwi
en..en...en...???????? Vannacht nog wakker geworden van een luide knal uit de badkamer?

Geplaatst: za 11 aug 2007, 8:56
door Bart_M
Heb je ook een foto dat je samen met je hout in het water zit te spelen?
Die vrouwen moeten toch maar afzien met ons he?
Ziet er goed uit Jan, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Geplaatst: za 11 aug 2007, 9:13
door SARK
Bart_M schreef:Heb je ook een foto dat je samen met je hout in het water zit te spelen?
Liever niet
De eend is voldoende

Geplaatst: za 11 aug 2007, 9:21
door Bart_M
SARK schreef:
De eend is voldoende
Ik hoef Jan zijn eendje niet te zien...
Geplaatst: za 11 aug 2007, 9:33
door SARK
Bart_M schreef:Ik hoef Jan zijn eendje niet te zien...
Jaloers

Geplaatst: za 11 aug 2007, 14:29
door Wowly
Heren heren,
Jullie geduld is beloont: HET IS GELUKT!!
Ik heb een eendje gevonden, ehm.... ik bedoel, de buigplex blijft heel en is zonder stress in de zeer sterke kromming te verwerken!!!
Fotootje:
Geplaatst: za 11 aug 2007, 14:31
door Wowly
Probleem is dat ik nu met 2 hele fraaie platen berkenmultiplex zit die er van de buitenzijde veel fraaier uitzien dan deze platen. Misschien dat ik de achterzijde massief maak en daar het berkentriplex op laat aansluiten?
Vanavond weer lekker expirimenteren, nu eerst wat schappen maken in onze kelderkast
Het is leuk om te doen op deze manier!
Wowly
PS: zit net nog lerkker wat te klooien met dat buigple, ik kan het stuk wat nat was (en nu is opgedroogt) gewoon met mijn blote hand in de juiste vorm krijgen met een radius van 3 cm........Niks voor te spannen dus!!
Geplaatst: za 11 aug 2007, 14:39
door b_force
goh, je gaat er ook ECHt iets van maken jej Jan ?
Overigens is de B3S een prima geschikt woofertje voor experimenten, omdat hij zo lekker klein is
Het openbaffle idee van mij werkt overigens erg goed. Als je deze niet al de dicht tegen de muur zet (lees zo'n 30cm) loop hij helemaal door tot 100Hz.
Maar voor een fijne overgang met een (kleine) subwoofer loopt hij in de de vrije ruimte eigenlijk prima.
Ik ga denk ik volgende week wat hout halen om 2 mooie testkastjes (nouja, plankjes

) in elkaar te knutselen.
MTM klink met deze drivertjes trouwens erg lekker moet ik zeggen

Geplaatst: za 11 aug 2007, 14:58
door Jasper Joppe Geers
Ben heeeeeeeeel benieuwd Jan!
Hou je het nu bij 1 laagje, of volgen er meerdere?
Keep up the good work!

Geplaatst: za 11 aug 2007, 22:56
door Wowly
Hoi jasper,
Ik ben er nog nit helemaal uit wat ik er precies mee wil. Meestal laat ik het materiaal bepalen wat ik er mee doe.
Hoofddoel is om ontzettend simpel en doeltreffend een goedkoop kastje te maken die de fraaie uitstraling van de 3bs waardig is. Ze moeten ook eenvoudig zijn te maken omdat je er dan snel een leuk surroundsetje van kunt maken oid...
Jan
Geplaatst: za 11 aug 2007, 23:29
door b_force
Wowly schreef:Hoi jasper,
Ik ben er nog nit helemaal uit wat ik er precies mee wil. Meestal laat ik het materiaal bepalen wat ik er mee doe.
Hoofddoel is om ontzettend simpel en doeltreffend een goedkoop kastje te maken die de fraaie uitstraling van de 3bs waardig is. Ze moeten ook eenvoudig zijn te maken omdat je er dan snel een leuk surroundsetje van kunt maken oid...
Jan
Jan, nog 1 keer
B3S GEEEEEEEEEN
3BS

Geplaatst: za 11 aug 2007, 23:49
door Wowly
Ik heb net Herr Weber van die boxen baustelle gemaild of ie interesse had in een powerbuy te steunen en wat zijn prijzen zouden worden voor de dayton ND20fa-6.
Mocht het wat worden zal ik dit tzt bekendmaken en een powerbuy opstarten.
Het is me toch wat hé, die sb3 drivertjes........
Jan
Geplaatst: za 11 aug 2007, 23:54
door b_force
Lijkt me een goeie zet Wowly, gezamelijk bestellen bij partsexpress. Ik ben iig van de partij.
Ik vraag me enkel af of onze Duitse vriend het wel ok vind, aangezien hij er natuurlijk wel een commercieel belang bij heeft.
En die B#S is een leuk woofertje jah

Geplaatst: zo 12 aug 2007, 0:00
door Wowly
Ehm, misschien bergijp ik je niet goed.
Ik heb dhr. weber van die boxen baustele gemaild of HIJ mee wil doen aan de powerbuy als verkopende partij. Hij gaat ze dus leveren.
Parts-express is nog beter natuurlijk, gezien dat de prijzen daar hééééél erg laag zijn (5 dollar = 3 euro ofzo?). Alleen komen ze daar pas volgende maand weer binnen....
Jan
Geplaatst: zo 12 aug 2007, 0:02
door b_force
Dan begrijpen we idd elkaar verkeerd
Volgens mij hadden we het over een group-buy bij partsexpress.
Daar zijn ze veel en veel goedkoper, en ik denk dat als je wat animo er voor hebt, dat zeker heel wat minder kwijt bent dan bij boxenbaustelle.
Of die meneer moet ons erg goed willen helpen

11 euro voor een tweeter kan eigenlijk nog wel net.
Geplaatst: zo 12 aug 2007, 0:20
door Wowly
Wowly schreef:. Alleen komen ze daar pas volgende maand weer binnen....
Jan
Dus moeten we wachten, en daar heb ik meestal géén zin in
jan
Geplaatst: ma 13 aug 2007, 8:37
door mipo
Mooi project Jan ! Gaaf spul he dat buigplex ? De breedte van jouw platen zijn duidelijk smaller dan die ik toen gebruikt heb ( 35 cm), een straal van 5 cm was hier bij mij het maximum.
Je kunt het buigplex overigens gewoon met een stanly-mes snijden.
Max.
Geplaatst: ma 13 aug 2007, 10:39
door Wowly
idd erg gaaf spul ja. Ik had het idee dat het taaier word na een tijdje in het water te hebben gelegen. Wel id de buitenzijde nu erg "open"qua houtstructuur. Je ziet wat spleetjes zitten enzo...
Mijn platen zijn ongeveer 1,22 meter breed, maar 2,44 lang
Dit was een probatie-stukje
Jan
Geplaatst: wo 15 aug 2007, 23:58
door Jasper Joppe Geers
Al wat verder gekomen Jan?
Geplaatst: do 16 aug 2007, 9:15
door Wowly
ehh, neu,
Het probleem is dat ik een serieus chronisch tijdtekort heb. Ik hoop eind volgende week een vrij dagje te kunnen plannen om een paar daagjes met de motor weg te kunnen gaan (heb ik ook eens vakantie...). Als het dan regent kan ik niet rijden en ga ik verder met het project. Voor de rest ben ik gedoemd ieder vrij uurtje te vangen om wat te kunnen doen.
Ik hád zondag een vrij middagje, maar dan is de HEZB. en die wil ik niet missen
Al met al dus ff op een lager pitje...
I'm dying to hear the HiVi, maar dat mot maar wachten...
Jan