Pagina 1 van 1
sub maken: graag beetje advies
Geplaatst: di 10 jul 2007, 16:56
door stimpies
Ik zou graag een deftige sub hebben als aanvulling op mijn hoofdspeakers.
Criteria zijn:
-Goede kwaliteit.
-Liefst niet te groot. Kast van max 60-70liter.
Sub overnamepunt zou liggen op een 30a 40 hz en mede door ruimtebesparing zou ik opteren voor een mono sub.
Als subversterker was ik ah denken aan een classe d module van hypex.
Als subdrivers dacht in aan 2 van die scanspeak 23w aluminium drivers.
Andere suggesties?
Dank,
Geplaatst: di 10 jul 2007, 17:27
door Martijn H
Voor mezelf ben ik nu een sub aan het ontwerpen met als basis een pvc buis met aan elke kant een driver! Op deze manier heffen de woofers elkaars bewegingen op, waardoor de kast uiterst stabiel staat. PVC is nogeens een uiterst sterk materiaal dat in een ronde vorm niet kan uitzetten. Bouw daar dan een mooie kast omheen en je hebt een sub.
Die W23 zijn erg mooie drivers en ze kunnen in een kleine gesloten kast, maar ze zijn niet echt groot, dus voor HT en stevige dynamische muziek zou je misschien groter moeten gaan.
mvg,
Martijn
Geplaatst: di 10 jul 2007, 18:43
door stimpies
Die "push-push config" is idd een goed idee. Dan kan je de kast licht en handelbaar houden.
Nu idd de bedenking van de ss 23w is dat de oppervlakte niet zo groot is, iets van een 232cm2, net iets meer als mijn midbassen, visaton tiw200xs (206cm2), waar er 2 per kant van zitten.
Hoewel de ss 23w in theorie per driver op 20hz zo'n 98db zou halen, volgens speakerland, vrees ik dat dat toch wat te kort zal schieten.
Ik speel soms nogal graag hard.
Dus misschien 2 12" of 1 15"?
Geplaatst: di 10 jul 2007, 19:25
door Martijn H
stimpies schreef:Die "push-push config" is idd een goed idee. Dan kan je de kast licht en handelbaar houden.
Nu idd de bedenking van de ss 23w is dat de oppervlakte niet zo groot is, iets van een 232cm2, net iets meer als mijn midbassen, visaton tiw200xs (206cm2), waar er 2 per kant van zitten.
Hoewel de ss 23w in theorie per driver op 20hz zo'n 98db zou halen, volgens speakerland, vrees ik dat dat toch wat te kort zal schieten.
Ik speel soms nogal graag hard.
Dus misschien 2 12" of 1 15"?
Ik denk niet dat de W23 98dB (zonder 6dB boost van de vloer) haalt op 20Hz eerlijk gezegd. Als je het idee wil aanhouden van een push-push ontwerp zal je moeten kijken naar 2 woofers van bijvoorbeeld 12" of 2 van 15". Het ontwerp wordt in dat geval alleen een stukje groter. Ik ken geen hifi woofers van 12 of 15"die per stuk 35 liter nodig hebben.
Als het uiterlijk van een PA woofer geen probleem is zou je daar naar kunnen kijken. Op Speakerstore.nl, vind je een redelijk grote lijst.. Of de woofer in een kleine kast past zul je moeten nagaan aan de hand van WinIsd.
Deze lijkt me erg goed, maar je zal wel actief moeten corrigeren in het laag:
http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 15N840.pdf
Welke hoofdluidsprekers heb je?
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 10:23
door stimpies
Das wel een mooie 15" woofer precies. Wel veel correctie nodig.
Ik ga een keer simuleren met winisd om te zien voor de liters.
Heb ook eens gekeken naar velodyne: mooie producten, maar nogal duur. Hoewel als de euro nog wat zou stijgen;) ...
Als speaker heb ik thiel c12, c79 inverted horn, 2x visaton tiw200xs per kant in gesloten kast 35l per woofer.
Heb de scanspeak 21w8555-00 geprobeerd, maar klonk nogal plat.
Was nu ah. denken om de alu 22w te testen...
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 11:41
door Martijn H
stimpies schreef:Das wel een mooie 15" woofer precies. Wel veel correctie nodig.
Ik ga een keer simuleren met winisd om te zien voor de liters.
Heb ook eens gekeken naar velodyne: mooie producten, maar nogal duur. Hoewel als de euro nog wat zou stijgen;) ...
Als speaker heb ik thiel c12, c79 inverted horn, 2x visaton tiw200xs per kant in gesloten kast 35l per woofer.
Heb de scanspeak 21w8555-00 geprobeerd, maar klonk nogal plat.
Was nu ah. denken om de alu 22w te testen...
Velodyne heeft een los verkrijgbaar EQ systeem, waarmee je een Sub heel mooi mee kan callibreren. De woofer die ik in mijn vorige post aanhaalde heeft een lineaire slag van 14 mm. Ik denk dat je aan zo een woofer al veel plezier kunt beleven. Zonder deftige EQ kom je er alleen niet. Tony G gebruikt dat systeem van Velodyne ook voor zijn Serious Sub.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2762
Een linkwitz transform is natuurlijk goedkoper!
mvg,
Martijn
Re: sub maken: graag beetje advies
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 15:03
door asterduc
stimpies schreef:Ik zou graag een deftige sub hebben als aanvulling op mijn hoofdspeakers.
Criteria zijn:
-Goede kwaliteit.
-Liefst niet te groot. Kast van max 60-70liter.
Sub overnamepunt zou liggen op een 30a 40 hz en mede door ruimtebesparing zou ik opteren voor een mono sub.
Als subversterker was ik ah denken aan een classe d module van hypex.
Als subdrivers dacht in aan 2 van die scanspeak 23w aluminium drivers.
Andere suggesties?
Dank,
lijkt mij een ideale toepassing voor 1 of 2 Vifa MA26WR09.
Ik heb nu reeds verschillende Subs in mijn ruimte gehad.
Er is er ééntje die altijd blijft staan en dat is dus deze.
En hij voldoet aan je eisen.
Als je niet teveel dynamiek nodig hebt kun je er één in een 40 liter kast steken.
Als het iets meer moet zijn kun je met twee stuks werken, tegenover elkaar zetten in een 2x30 liter kast en ze beide in parallel aansturen met een Hypex 4.0 submodule. Gaat beslist niets op aan te merken zijn.
De kleine Scan Speak zou ik niet doen. Als je echt lage tonen krijgt, bvb 20 hz, dan slaat die door bij aanzienlijk minder dan 90 db.
Ik heb de MA26 getest op echte dynamiek en die ging door de mand bij Marcus Miller's Lorrie Laments 13 Hz tonen, toen leverde ie nog geen 80 db. Die song is wel een subkiller!!
Met 1 of 2 zulke exemplaren ga je toch wel een eind komen. Als je daarboven 2 x TIW200 inzet en af en toe eens doordraait dan ga je dit ook wel nodig hebben vrees ik.
Groeten,
Ed.
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 15:10
door dimmu1975
geen push pull maar wel een Vifa 26WA in een buis

heeft 40 liter en speelt perfect in balans met mijn dynaudio 52se, wel in een vrij kleine kamer ca. 35m³.
Ook eens getest in een grotere ruimte en dan komt hij wel wat power te kort maar nog steeds zeer aangenaam geluid.
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 16:28
door stimpies
Bedankt voor de feedback.
Mooie sub die vifa.
Hebben jullie toevallig vervormingsmetingen daarvan? En/of van andere subs?
MVG,
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 21:46
door rho
Vervorming hoor je nauwelijks bij zulke lage frequenties. Daar zou ik me niet op vastpinnen. Maar omdat het je interesseert heb ik ff in de HH gekeken en daaruit blijkt dat ie erg weinig vervormt, tot ver in de middentonen.
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 22:28
door Kaz
Als je een leuk sub wilt: kijk ook eens op
http://www.rythmikaudio.com. Ik speel zelf met een van deze servo subs (12") in combinatie met een Velodyne SMS-1 EQ systeem (net als Tony Gee) en ik moet zeggen dat dat erg goed gaat, zowel met muziek als met films. Ik ben zelfs van mening dat een goede sub niet zonder room eq kan als je hem goed wilt integreren, je wint daar echt heel veel mee.
Was al met al ook niet te gek duur (die servo sub dan) en met de huidige dollar koers is het best aantrekkelijk. Komen wel verzendkosten bij, bij mij zo'n $130.
Michel
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 23:17
door stimpies
rho schreef:Vervorming hoor je nauwelijks bij zulke lage frequenties. Daar zou ik me niet op vastpinnen. Maar omdat het je interesseert heb ik ff in de HH gekeken en daaruit blijkt dat ie erg weinig vervormt, tot ver in de middentonen.
Als je daar de equal loudness contours/fletcher-munson curves bijneemt, ben ik daar toch niet mee akkoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves
http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
Bv. driver met 30hz toon op 90db, 3e harm -20db, dan hoor je die harmonische duidelijker als de grondtoon zelf, meer "phon".
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 23:25
door Martijn H
stimpies schreef:rho schreef:Vervorming hoor je nauwelijks bij zulke lage frequenties. Daar zou ik me niet op vastpinnen. Maar omdat het je interesseert heb ik ff in de HH gekeken en daaruit blijkt dat ie erg weinig vervormt, tot ver in de middentonen.
Als je daar de equal loudness contours/fletcher-munson curves bijneemt, ben ik daar toch niet mee akkoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves
http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
Bv. driver met 30hz toon op 90db, 3e harm -20db, dan hoor je die harmonische duidelijker als de grondtoon zelf, meer "phon".
De Vifa presteert niet uitzonderlijk goed in die test eigenlijk..
In het laag spelen andere zaken mee dan in het middengebied wat betreft vervorming.
Een kleine mid die evenveel vervormd als een grote mid vind ik toch wat ruimtelijker klinken in het hoge mid. Net zo vind ik een grote woofer anders klinken dan een kleine woofer, ook al zouden ze evenveel vervormen. Kleine woofers vind ik bijvoorbeeld opgefockt klinken als het volume omhoog gaat.
Misschien is het slim om eens naar wat ontwerpen te luisteren. Ontwerpen met 8"10"24" woefersetc om dan te bepalen wat acceptabel is wat betreft grote en kwaliteit..
Geplaatst: wo 11 jul 2007, 23:49
door stimpies
Montana schreef:
Misschien is het slim om eens naar wat ontwerpen te luisteren. Ontwerpen met 8"10"24" woefersetc om dan te bepalen wat acceptabel is wat betreft grote en kwaliteit..
Een luistertest zal het uiteindelijk moeten uitwijzen. Heb jij je 18" subs nog?
Geplaatst: do 12 jul 2007, 0:27
door Martijn H
stimpies schreef:Montana schreef:
Misschien is het slim om eens naar wat ontwerpen te luisteren. Ontwerpen met 8"10"24" woefersetc om dan te bepalen wat acceptabel is wat betreft grote en kwaliteit..
Een luistertest zal het uiteindelijk moeten uitwijzen. Heb jij je 18" subs nog?
ja..
Geplaatst: do 12 jul 2007, 18:42
door rho
stimpies schreef:rho schreef:Vervorming hoor je nauwelijks bij zulke lage frequenties. Daar zou ik me niet op vastpinnen. Maar omdat het je interesseert heb ik ff in de HH gekeken en daaruit blijkt dat ie erg weinig vervormt, tot ver in de middentonen.
Als je daar de equal loudness contours/fletcher-munson curves bijneemt, ben ik daar toch niet mee akkoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves
http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
Bv. driver met 30hz toon op 90db, 3e harm -20db, dan hoor je die harmonische duidelijker als de grondtoon zelf, meer "phon".
Ja, als je naar die curves kijkt zou je het tegendeel aannemen he.
Toch heb ik tot nu toe altijd het tegendeel vernomen.
Geplaatst: do 12 jul 2007, 19:45
door Wowly
Is de zyklop niks voor jou? Die gaat de diepste registers in en is prima af te schakelen na 40 Hz. Nooit geen adem tekort. Misschien niet supersnel, maar wil je dat wel bij zulke lage tonen.
Overigens is het aandeel sub 40 Hz echt heel erg weinig in muziek. Weet je wel zeker dat je een ultrasub wil hebben? En geen gewone sub die doorloopt tot 120 Hz ofzo?
Wowly
Geplaatst: do 12 jul 2007, 21:01
door asterduc
Wowly schreef:Is de zyklop niks voor jou?
Jan,
maximum 60 liter inhoud vroeg de Topicstarter, geen 600
Ed.
Geplaatst: vr 13 jul 2007, 9:44
door stimpies
Haha 600 liter...wow
Moet echte sub zijn, hoofdspeakers lopen onverzwakt door tot 50hz....
Geplaatst: vr 13 jul 2007, 18:49
door Wowly
Geplaatst: za 14 jul 2007, 1:15
door DIY_Freak
stimpies schreef:rho schreef:Vervorming hoor je nauwelijks bij zulke lage frequenties. Daar zou ik me niet op vastpinnen. Maar omdat het je interesseert heb ik ff in de HH gekeken en daaruit blijkt dat ie erg weinig vervormt, tot ver in de middentonen.
Als je daar de equal loudness contours/fletcher-munson curves bijneemt, ben ik daar toch niet mee akkoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves
http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
Bv. driver met 30hz toon op 90db, 3e harm -20db, dan hoor je die harmonische duidelijker als de grondtoon zelf, meer "phon".
Op dezelfde wiki pagina vind je ook info over noise weighting:
http://en.wikipedia.org/wiki/CCIR_%28IT ... _Weighting
en meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_quality_measurement
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_noise_measurement
Bovendien kunnen drivers anders (lees: veel slechter) presteren bij multitone vervormingsmetingen dan in het geval van THD of sperate (2de, 3de enz) harmonische vervormingsmetingen met een sweep. Met al die 'mits en maar'-en is het some beter om gewoon te luisteren...
Een ding is in ieder geval zeker: vervorming in in het basbereik (veel) moeilijker te horen dan in het middengebied.