Pagina 1 van 1

Hulp Zobel Netwerk

Geplaatst: di 12 jun 2007, 21:29
door Pascal-Janssen
Beste,

Ik heb een tijd geleden P.A. speakers gebouwd en nu wil ik zobelnetwerk er in bouwen voor de impedantie correctie. Wie kan mij daarbij helpen?
weet niet hoe ik dat allemaal moet doen. Het zijn 8 Ohm woofers en gefilterd op 500Hz.

Groetjes,

Pascal

Geplaatst: di 12 jun 2007, 21:59
door 4-weg
Probeer eens 8,2 Ohm met 15 uF.

Geplaatst: wo 13 jun 2007, 12:34
door Pascal-Janssen
Moeten ik die voor de filter of na de filter zetten?

Groetjes,

Pascal

Geplaatst: wo 13 jun 2007, 12:38
door b_force
in feite direct parallel aan de woofer.

Maar zo gis werk is niet te doen voor een zobel + een zobel geeft veel invloed op de rest van het filter

Geplaatst: wo 13 jun 2007, 12:53
door Pascal-Janssen
Ja ik heb helaas helemaal geen specificaties (T/S Parameters) van de speaker. Het gaat om deze: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3705

De filter wat nu erin zit is een spoel van 4,7mH met een condensator van 22uF parallel.

Groetjes,

Pascal

Geplaatst: wo 13 jun 2007, 13:15
door Chris_T
Pascal-Janssen schreef:
Ja ik heb helaas helemaal geen specificaties (T/S Parameters) van de speaker. Het gaat om deze: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3705

De filter wat nu erin zit is een spoel van 4,7mH met een condensator van 22uF parallel.

Groetjes,

Pascal
Hier wordt het een en ander uitgelegd over onder andere een zobelnetwerkje berekenen.
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#s3.1.1
Het enige wat je zelf moet meten is de DC weerstand van de luidspreker(spoel) en de inductie ervan.
Een beetje electronicazaak of handige harry wil je daar wel mee helpen ;)