Pagina 1 van 7

UCD Versie HG > een upgrade waard?

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 20:26
door hybride
Ik lees nog weinig over de nieuwe UCD HG uitvoering, terwijl ze wel al te koop zijn op de Hypex site.

Er zitten een paar potmetertjes op de print heb ik gezien, iemand een idee waarvoor die zijn?

Verder natuurlijk de grote vraag of de verbeteringen er echt toe doen t.o.v. een gemodde versie met de tweaks die op deze site staan.
Aangezien ik er zelf al een LM4562 in heb gezet, twijfel ik over een upgrade.

Geplaatst: di 12 jun 2007, 21:58
door Paul
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4122

iets meer info over de aanpassingen!

Ik heb een setje klaarliggen maar heb bij wijze van spreken geen tijd om ze zelfs maar uit te pakken :cry:

Ik heb ze overigens niet met de intentie gekocht om de Ad's te vervangen maar omdat ik 4kanalen nodig heb.

Geplaatst: za 16 jun 2007, 13:04
door Paul
Ik ben vanmorgen om 6 uur opgestaan om m'n nieuwe modules tot versterker om te bouwen :D.....................

en dat is gelukt, op een korte storing door stroomuitval (verkeerd begrepen schakelaar :oops: :oops: :oops:) na

Ik denk dat de HG modules aanzienlijk beter zijn dan de AD's. De HG's zitten in een slechter opgebouwde versterker (1 HG voeding en 1 trafo ipv volledig Dual mono) en er is niets aan getweakt, toch bevalt dit me al beter!

Er lijkt gewoon meer muziek uit te komen, ik ga, en kan dit niet bescrhijven, maar ben er erg blij mee....

Er is ook achteruitgang, het laag is iets rommeliger geworden en scherpte van de plaatsing tussen de speakers is wat afgenomen.

Ik denk dat deze puntjes als ik:

* 1 versterker (2 kanalen) per zijde heb
* de on board hypex caps vervang door dezelfde panasonics als op de AD's zaten
* de inputcaps ook al zijn het betere toch weer kortsluit

weer minimaal zo goed worden als het was :D

Geplaatst: za 16 jun 2007, 13:20
door b_force
Is de vergelijking tussen de Ad versie MET of ZONDER lm45562 en crd ?

Geplaatst: za 16 jun 2007, 13:28
door Paul
Das de AD versie met AD :wink: (CRD zit er toch standaard op?)

De grote vraag blijft natuurlijk komt alle goeds van de opamp of niet???

Geplaatst: za 16 jun 2007, 13:40
door b_force
Ik denk een hoop wel

Geplaatst: za 16 jun 2007, 13:43
door Paul
Ik ben erg benieuwd naar de gedachtengang hierachter :wink:

Geplaatst: za 16 jun 2007, 13:46
door b_force
veel lezen (ervaringen )

:lol: :wink:

Geplaatst: za 16 jun 2007, 14:00
door Paul
Waar heb jij (veel?) ervaringen gelezen van de nieuwe modules dan?

Btw, een testje zou wel mogelijk zijn, ik heb de oude modules ook nog liggen en een setje LM4562 opampjes, alleen niet de skils om deze zelf te monteren :D

Een tweede versterker ga ik zo in zo bouwen, zelfde opzet ook, de nieuwe modules krijgen dezelfde tweaks, enkel niet de losse voeding van de opamp :twisted:

Geplaatst: za 16 jun 2007, 14:03
door b_force
ehm testen tussen de "oude" versie zonder de lm4562 (dus de ad8620) en met die opamp.

Verschillen waren duidelijk waarneembaar.

Geplaatst: za 16 jun 2007, 14:05
door Paul
Die heb ik ook wel gelezen, maar dat zegt toch helemaal niets over de nieuwe modules? :?

Geplaatst: za 16 jun 2007, 14:50
door b_force
ehm nee, maar je moet dan wel helemaal eerlijk vergelijken.

Het is nu een beetje appels met peren.
Verschil van AD8620 naar LM4562 is zeer groot, dus je zal dan ook in beiden dezelfde opamp moeten hebben.

Geplaatst: za 16 jun 2007, 15:01
door jeroen_d
Klopt, het is interessant om te weten hoe groot het verschil nog is indien op de ADversie de LM4562MA wordt gemonteerd (CRD's weghalen dan). Of het voornamelijk in de opamp zit of ook de betere onboard voeding en iets gewijzigde modulator.

Geplaatst: za 16 jun 2007, 15:13
door Paul
b_force schreef:
ehm nee, maar je moet dan wel helemaal eerlijk vergelijken.

Het is nu een beetje appels met peren.
Verschil van AD8620 naar LM4562 is zeer groot, dus je zal dan ook in beiden dezelfde opamp moeten hebben.
Jij vergelijkt appels met peren door te stellen dat het verschil voor een groot deel in de opamp zit, ik stel alleen maar vragen :wink:

Jeroen, als jij nu even de Lm opampjes op de oude modules soldeert voor mij kunnen we een vergelijk doen :wink:

Geplaatst: za 16 jun 2007, 15:40
door b_force
euh, volgens mij vatten we elkaar niet helemaal.

Laat ik het zo stellen.

ER is bekent dat de LM4562 veel verschil geeft tov de AD8620.

Met andere woorden, 2 identieke ucd's met enkel de opamp als verschil, klinken niet hetzelfde.

Nu heb je een ucd die niet alleen een andere opamp heeft (wat al heel anders klinkt) maar ook nog eens iets anders is.

Met andere woorden, de enige goeie vergelijking, is de beide ucd's met een lm4562 bestuken.
Aangezien je nu al verschillen hebt enkel door de opamp.

Met andere woorden, ik vergelijk niks (appels en peren), ik constateer enkel.

maargoed volgens mij bedoel we het zelfde :P :lol:

Overigens kan je de lm4562 toch ook met crd plaatsen, enkel naar de positieve rail ipv de negatieve ?

Geplaatst: za 16 jun 2007, 15:50
door hybride
Paul, wat doen die potmeters op de nieuwe versie UCD?

Geplaatst: za 16 jun 2007, 15:52
door Jan-Peter
De verschillen tussen de UcD180AD en de UcD180HG zijn veeeel meer dan alleen de LM4562, hier komt de opsomming in het engels;
- Audiophile version of the UcD Modulator (small PCB).
- using Mini Melf resistors and NP0 capacitors on critical places in the Modulator and around the buffer op amp.
- Audiophile decoupling capacitor, 220uF/100V. (with own Hypex printing)
- PSRR improved of the local power supply regulator for buffer stage.
- Audiophile AC coupling capacitor in input stage.
- THD further reduced.
- improved temperature stability.
- all potentiometers are Sealed Bourns 3362 P.
- optional a soon-to-be-released extra 12V full discrete regulater with extreem good specs.
- and we will use the LM4562...we love this op amp...

UcD180HG extra updated;
- better power FET, lower gate charge for faster swichting/lower THD.
- the same type of output coil as the UcD400ST/AD/HG


It will be our state of the art product....

Jan-Peter

Geplaatst: za 16 jun 2007, 15:56
door Jan-Peter
hybride schreef:
Paul, wat doen die potmeters op de nieuwe versie UCD?
De potmeter op de modulator PCB is voor de DC offset, kan je eventuele DC offset nog wegregelen. Wordt in de fabriek op 0V DC afgeregeld, de andere potmeter is voor de ruststroom, die wordt met behulp van een Audio Precision op de laagste vervorming versus power afgeregeld. Hier kan je dus beter niet meer aan draaien...

Jan-Peter

Geplaatst: za 16 jun 2007, 16:03
door b_force
voor de duidelijkheid.

Ik heb nooit beweerd/bedoeld dat enkel de lm4562 verschil was.
Ik heb enkel gezegd dat dit EEN verschil is, die wel flink is.

maargoed volgens mij begrepen jullie dat al. :)

Geplaatst: za 16 jun 2007, 16:06
door Jan-Peter
b_force schreef:
voor de duidelijkheid.

Ik heb nooit beweerd/bedoeld dat enkel de lm4562 verschil was.
Ik heb enkel gezegd dat dit EEN verschil is, die wel flink is.

maargoed volgens mij begrepen jullie dat al. :)
Tuurlijk!

In de vorige post in ieder geval de complete lijst...

Vergeet echt niet de invloed van de nieuwe spoel, daardoor is de HF emissie ook nog eens flink verminderd.

Geplaatst: za 16 jun 2007, 16:20
door Paul
b_force schreef:


maargoed volgens mij bedoel we het zelfde :P :lol:

Klopt helemaal, ik zat op 't laatst maar wat te klieren!

Overigens kan je de lm4562 toch ook met crd plaatsen, enkel naar de positieve rail ipv de negatieve ?

Ook dat klopt, genoeg over te vinden, maar lastig te doen :cry:
Overigens ook bij de HG modules is het kortsluiten van de koppel c's zeer nuttig 8)

Geplaatst: za 16 jun 2007, 16:25
door Jan-Peter
Paul schreef:

Overigens ook bij de HG modules is het kortsluiten van de koppel c's zeer nuttig 8)
Ah...fijn om te horen... en wat is de verbetering?

Geplaatst: za 16 jun 2007, 18:50
door Paul
Veel mooiere t en s jes :D

Geplaatst: za 16 jun 2007, 18:56
door SSassen
JP,

Gebruiken de HG modules nu de nieuwe folie-spoel? Of nog de oude gewikkeld met normaal koperdraad?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: za 16 jun 2007, 19:03
door Jan-Peter
SSassen schreef:
JP,

Gebruiken de HG modules nu de nieuwe folie-spoel? Of nog de oude gewikkeld met normaal koperdraad?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De nieuwe folie spoel!