Pagina 1 van 3

Echt hout; voor- en nadelen

Geplaatst: za 09 jun 2007, 17:20
door mikekiwi
Voor een komend projektje van kleine boekenplankspeakertjes (ca. b15xh25xd18) = overweeg ik om echt beuken-/licht kersenhout te gaan gebruiken.

Hier zie ik vooral MDF als basis met daaroverheen diverse manieren van afwerking; wat is nu vooral de reden dat er weinig 100% puur hout wordt gebruikt.
Wat ik kan verzinnen zijn de kosten, makkelijke verwerking van MDF en de relatief goede dempenden eigenschappen van MDF-kasten.

Zijn er nog andere redenen?

Geplaatst: za 09 jun 2007, 17:32
door Edo
Jazeker....massief hout kan behoorlijk gaan werken. Dus na verloop van tijd kan het gaan scheuren.

Geplaatst: za 09 jun 2007, 17:58
door Pjotr
Naast dat MDF niet zoveel werkt en makkelijk te bewerken is, is de belangrijkste reden toch wel om het te gebruiken dat het een hoge interne dempng heeft waardoor kleuring van het geluid geminimaliseerd wordt.

Gewoon hout, en zeker masief hout, resoneert veel meer. Daar zijn overigens ook wel weer liefhebbers van.

Geplaatst: za 09 jun 2007, 18:17
door dre
Jazeker....massief hout kan behoorlijk gaan werken. Dus na verloop van tijd kan het gaan scheuren.
daar kan edo uit eigen ervaring over meepraten :twisted:

Geplaatst: za 09 jun 2007, 18:28
door Edo
Jep....

Geplaatst: za 09 jun 2007, 18:37
door mikekiwi
dre schreef:
Jazeker....massief hout kan behoorlijk gaan werken. Dus na verloop van tijd kan het gaan scheuren.
daar kan edo uit eigen ervaring over meepraten :twisted:
vertel!

Geplaatst: za 09 jun 2007, 21:10
door sietse
In de meubelindustrie zie je massiefhouten meubels die zijn opgebouwd uit meerdere stroken hout, die tegenelkaar aangelijmd zitten, maar dan steeds met de nerf in tegengestelde richting. Zo krijg je een plaat (wand) die niet zo gauw zal krom trekken of scheuren.

Geplaatst: za 09 jun 2007, 22:59
door mikekiwi
OK, duidelijk denk ik... hoe reageert massief hout eigenlijk op bewerkingen met 'n frees om bijvoorbeeld een afronding te maken of units in te frezen?
Denk dat het wellicht een optie zou zijn om met 12mm MDF een basiskast op te bouwen en daar dan massief houten panelen tegenaan te bevestigen.

De reden waarom ik dan niet voor fineer zou willen kiezen is dat ik eigenlijk een dergelijk kastje in gedachten heb:
Afbeelding
, maar dan met afgeronde hoeken.

En dan is fineren wel erg lastig...

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 0:39
door Edo
mikekiwi schreef:

vertel!

Dit...

Afbeelding

..WAS het massieve hardhouten front van de Ares. Na een tijdje kwam daar een scheurtje in...en na een tijdje nog 1.... totdat ik twee halve frontjes had... :?

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 10:46
door Mike.M
Dan kun je ze beter met leder bedekken :D :wink:

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 10:57
door Edo
Dat is later ook gebeurd.. :)
Massief houten deel eraf, nieuwe plaat MDF en daar het leer overheen.

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 16:07
door Roland
Hoi

Je kan het er uit laten zien of het massief is hoor. Je zal een balkje op de hoeken moeten lijmen daar waar je de afronding wilt maken.

Dus eerst een kast maken van mdf, alle "ribben" van je kubus van een balke massief hout voorzien. Daarna alles mooi vlak maken (schuren of vlakken met een vlakbank/ van dikte).

Daarna het fineer er op plakken. En met een boven frees de afronding erin frezen. Maak wel een paar proefstukjes... Om te zien van welke kant je het beste kunt frezen (nerf) en om te voorkomen dat je zwarte plekken brand op je hout. (toerental frees).

Groet Roland

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 17:23
door mikekiwi
Roland schreef:
Hoi

Je kan het er uit laten zien of het massief is hoor. Je zal een balkje op de hoeken moeten lijmen daar waar je de afronding wilt maken.

Dus eerst een kast maken van mdf, alle "ribben" van je kubus van een balke massief hout voorzien. Daarna alles mooi vlak maken (schuren of vlakken met een vlakbank/ van dikte).

Daarna het fineer er op plakken. En met een boven frees de afronding erin frezen. Maak wel een paar proefstukjes... Om te zien van welke kant je het beste kunt frezen (nerf) en om te voorkomen dat je zwarte plekken brand op je hout. (toerental frees).

Groet Roland
Ah, kijk...dat is wel een creatieve oplossing; weet niet of ik het ook voor elkaar krijg, maar een beetje uitdaging is nooit weg... ;)

Wordt dan wel denk ik een kunst om massief hout én fineer met dezelfde tekening bij elkaar te zoeken, maar denk dat beuken en kersen niet de moeilijkste houtsoorten zijn wat dat betreft...

Dank!

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 17:29
door Mike.M
zoals dit dan?

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 17:39
door Roland
Ja

Precies zoals in het plaatje hierboven. Een stukje hout op de hoek en dan het fineer eroverheen. En dan de radius frezen. (twee keer op de nerf/ "richting" van het hout letten dus)

Groet Roland

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 17:41
door Mike.M
ik zal nog een foto plaatsen vanmiddag waar je dit beter op kunt zien :wink:

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 18:05
door richard
Edo schreef:
Jazeker....massief hout kan behoorlijk gaan werken. Dus na verloop van tijd kan het gaan scheuren.
Het werken van hout is op zich zelf geen probleem mits er bij de constructie van de kast rekening mee wordt gehouden en dat laatste gebeurd meestal niet.

Het werken gebeurt voornamelijk dwars op de vezelrichting, dat kan oplopen tot enige procenten in de houtbreedte. In de vezelrichting is hout redelijk stabiel.

Maak je een luidsprekerkast met 6 panelen is het niet te voorkomen dat ergens een verbinding komt met de ene vezelrichting haaks op de andere. In zo'n geval zal het eerste paneel dwars op de vezelrichting werken en het andere paneel dit werken blokkeren, met tot gevolg dat het eerste paneel zal scheuren.

Wil je toch een massief houten kast maken zou je het uit verlijmde massief houten stroken kunnen doen waarbij de vezelrichting allemaal in de zelfde richting staat.

Of je kan een frame met panelen maken, een beetje overeenkomstig een klassiek meubelstuk. Alhoewel me dat voor een luidspreker toch iets minder geschikt lijkt.

MDF en multiplex werkt trouwens ook dwars op de vezelrichting, een paneel zal nauwelijks langer of breder worden maar wel dikker of dunner. Dit zie je duidelijk bij het aftekenen van de naden bij een mooi strakgelakte MDF behuizing. Om dit te voorkomen kan je de verbindingen in verstek maken.

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 18:19
door Roland
Hoi

De methode die ik beschreef wordt normaal gesproken gebruikt om een tafelblad te fineren zodat er later nog een profiel in gefreesd kan worden.

Het zou helemaal optimaal zijn om het mdf dubbelzijdig te fineren, dan verminder je het werken nog weer een stuk.

Groet Roland

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 19:57
door markje
Hoe gaat het als je mdf pakt en daar dunne stroken hout oplijmd? Gaat het dan ook scheuren of blijft het dan wel zitten?

Groeten Mark

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 20:09
door richard
markje schreef:
Hoe gaat het als je mdf pakt en daar dunne stroken hout oplijmd? Gaat het dan ook scheuren of blijft het dan wel zitten?

Groeten Mark
Als je de stroken niet te breed en te dik maakt en de boel goed verlijmt zal het scheuren meevallen, fineer is uiteindelijk heel dun massief hout en dat scheurt ook niet als het goed is verlijmd. Wel kan het MDF kromtrekken, een goede ondersteuning van de panelen is dan wel een vereiste.

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 20:11
door markje
Ach zo, ja, fineer is inderdaad ook dus hout. Maar met echt hout heb je geen zijkanten net als met fineer. Die witte randjes die je ziet als je fineer niet goed afsnijd.

Groeten Mark

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 20:42
door richard
Echt fineer geeft geen wit randje als je het niet goed afsnijdt.
Misschien bedoel je formica of een of ander laminaatachtig materiaal, maar dat is geen hout maar een kunststof met een houtkleurig patroon.

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 20:49
door Pjotr
Beste Richard,

Misschien bedoelt ie strijkfineer. Dat geeft idd witte randjes als je de lijm er onderuit perst met vaststrijken.

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 1:11
door indoubt
Afbeelding

Echt hout!
Circa 22mm massief hardhout, alle zijden inclusief de bracing en de poort. No problemo met scheuren, geen schroef gebruikt (behalve dan voor de monacor unit)

Er staat zelfs redelijke spanning op het hout omdat het toch niet 100% recht was maar als je je plank een beetje uitzoekt dan is het niet echt een probleem. Het risico is misschien iets groter als met mdf maar het ziet er heel goed uit. in de foto boven waren ze nog niet afgewerkt(schuren, polijsten, olie)

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 8:22
door markje
Volgens mij zie je scheuren ook niet echt als je niet lakt. Als bij jouw een scheurtje komt, heb je nog steeds de kleur van de rest, als lak scheurt (en dat gebeurd) zie je een zwarte streep.

Groeten Mark