Pagina 1 van 1

Manieren om audio signalen te schakelen

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 20:40
door Soundexcel
Ik heb zelf een volume regeling van Jos van Eijndhoven.
Deze werkt perfect. Kan niet anders zeggen.

Ik zit flink te denken over een intercom systeem voor een studio waar ik af en toe kom.
Hier moeten een flink aantal audio schakelingen in komen.
Ik kan hiervoor net zoals de volume regeling relais gebruiken.
Het is echter niet wenselijk om lichte tikken te horen zowel acoustisch als electronisch aangezien het om een TV studio gaat.

Wat zijn andere opties om deze schakelingen te maken?
Het mag zo simpel zijn als mogelijk.
Er hoeft geen gain gemaakt te worden.
Omdat het om intercom gaat, hoeft het ook niet van zeer hoge kwaliteit te zijn.

B.v.d.

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 22:28
door rho
Bestaan er geen geintegreerde schakelingen voor. Audio-muxen ofzo? Volgens mij kan je die bij TI (vroeger BurrBrown) wel als sample bestellen denk ik.

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 23:13
door Nijn
Als t erg goedkoop moet zijn, kun je misschien een keer naar de 4066 kijken. Ik denk dat je daar wel wat mee kunt maken, en bovendien zijn ze eigenlijk bij elke fatsoenlijke electronicazaak voor een appel en een ei te krijgen.

Groetjes,
Martin

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 23:42
door Soundexcel
misschien een rare vraag, maar wat is een 4066?

Geplaatst: do 07 jun 2007, 5:56
door SARK
Soundexcel schreef:
misschien een rare vraag, maar wat is een 4066?
MOTOROLA Quad Analog Switch/Multiplexer/Demultiplexer High–Performance Silicon–Gate CMOS

PDF

Geplaatst: do 07 jun 2007, 9:38
door Soundexcel
Met 0,60 euro de stuk is dat inderdaad wel een hele goedkope oplossing.
Met een ruisvloer van -80db nog redelijk acceptabel voor intercom toepassingen.

Ik moet hiermee wel mijn schema flink gaan aanpassen.
Ik had namelijk een schakeling als een relai in gedachten.
Met name voor push tot talk is dat erg handig.
Dus praat knop in drukken en het signaal wordt onderbroken.

Zijn er ook soortgelijke chips die dit wel kunnen?
met eventueel een iets betere kwaliteit.

Ik heb bij farnell gezocht. Hier hadden ze solid-state relais.
Deze kosten echter 12 euro de stuk.

je houd dan wel een schoner audio signaal over.
Echter niet te betalen met de hoeveelheid schakelingen die ik moet maken.

Geplaatst: do 07 jun 2007, 14:18
door Fixation
de ssm2404 van ANALOG is hier volgens mij wel ideaal voor..



je hebt dan alleen 0 en 5V nodig die je van je push/talk stuurt om de uitgangen open te sturen of te sluiten.

http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html

volgens mij zijn ze ook niet zo extreem duur.

Geplaatst: do 07 jun 2007, 22:12
door rho
Fixation schreef:
de ssm2404 van ANALOG is hier volgens mij wel ideaal voor..



je hebt dan alleen 0 en 5V nodig die je van je push/talk stuurt om de uitgangen open te sturen of te sluiten.

http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html

volgens mij zijn ze ook niet zo extreem duur.
Ze zijn wel betrekkelijk duur hoor. Ik heb ze in een vv zitten die nooit is af geraakt. :oops:
Geen idee hoe ze klinken dus, maar ze zouden erg goed moeten zijn.

Geplaatst: vr 08 jun 2007, 1:29
door Soundexcel
Dat is zeker een goede optie.
Met 3,80 dollar nog redelijk te betalen.

Ik moet maar eens gaan kijken hoeveel ik er nodig heb.
Zit er over te denken om per post een insteek kaart te maken.
Moet alleen nog een goede manier vinden om dit te bouwen.
Kwestie van goed zoeken :)

Geplaatst: za 09 jun 2007, 9:06
door rho
Soundexcel schreef:
Dat is zeker een goede optie.
Met 3,80 dollar nog redelijk te betalen.
Euhm, hoe kom je aan die prijs?

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 12:50
door Soundexcel
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html

Onderaan de pagina.
Is wel pas van af 100. Dus de prijs zal inderdaad als het om kleinere aantallen gaat een stuk hoger liggen.

Dan wordt het misschien toch nog even verder zoeken.

Geplaatst: zo 10 jun 2007, 16:58
door rho
Soundexcel schreef:
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html

Onderaan de pagina.
Is wel pas van af 100. Dus de prijs zal inderdaad als het om kleinere aantallen gaat een stuk hoger liggen.

Dan wordt het misschien toch nog even verder zoeken.
Zitten daar als taksen bij?
Eer die dingen bij de locale electronica-componenten-handel liggen kosten ze minstens het dubbele.

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 11:02
door Soundexcel
Ik heb voor mijn toepassing waarschijnlijk een stuk of 10 chips nodig.
Ze kosten 7,79 euro per stuk bij Farnell.
Dit is dus erg goed te doen.
Deze chips zijn wel van erg goede kwaliteit.
.
Is er ook een makkelijke manier om spanning om te draaien.
Hiermee doel ik:
Je stuurd een schakel spanning weg. Maar tegelijkertijd moet er ergens een spanning uit vallen.
Dit kan ook heel makkelijk met een relais. Zijn er ook chips die een hogere spanning aan kunnen? (een 12V stuur spanning dus)

De 4066 kan dit helaas niet aan.

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 11:18
door Fixation
is het niet makkelijk om die stuurspanning van 12V gewoon met een spanningsdeler van 2 weerstandjes naar ongeveer 5V te verlagen en dan gewoon gebruiken maken van digitale logica.. (invertortje) ofzo??

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 12:11
door markje
Nee, je belasting is niet constant, dus je spanning zal ook fluctueren.

Je kunt van 12V makkelijk naar 5V met een 7805.


Groeten Mark

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 13:00
door Fixation
niet echt mee eens...

ik neem aan dat je met die stuurspanning. de spanning wordt bedoeld die van je knop afkomt? afhankelijk van de toestand van die knop zal je dan wss 12V of 0V hebben. Om dat chipje aan te sturen heb je 5V of 0V nodig. dus met spanningsdelertje kan je dat verschil van 12V naar 5V wel wegwerken.

dat de belasting niet constant is, heeft hier geen effect op je schakelt tussen 2 niveau's en niet tussen een hele reeks niveau's

ik hou hierbij even geen rekening met dender op de knop!! je zou daarvoor nog wel iets met een schmittrigger kunnen doen. zodat hij ook echt netjes op de 5V schakelt

een 7805 zou kunnen maar probleem is wel dat deze voor goed behoren gebufferd moet worden met een paar C'tjes. nu is dat niet zo heel erg maar omdat die condensatoren ook nog leegmoeten lopen heb je enige vertraging bij het schakelen van het niveau.

wat je wel zou kunnen doen is voor de schakelaar de stuurspanning al te verlagen naar 5V. dit zou dan wel weer uitstekend kunnen met een 7805.
Misschien was dit wel wat je bedoeld hoor markje maar heb ik het verkeerd geinterpreerd.

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 13:18
door markje
Ik bedoel dat laatste, niet 12V schakelen en dan 5V maken, gewoon 5V maken en dan schakelen.


Groeten Mark

Geplaatst: ma 11 jun 2007, 17:50
door Soundexcel
Dat was ook sowieso mijn plan.
een 7805 gebruiken om de stuur spanning naar 5V te brengen.
Deze spanning wordt dan gebruikt om de schakelingen mee aan te sturen.

Ik moet echter om de volgende reden de stuur spanning om schakelen (met bijvoorbeeld een invertor, die ik alleen nog even moet vinden):

- ik schakel de audiolijn die van de PTT (push to talk) knop komt open.
Echter, het inkomende regie signaal moet onderbroken worden.
Hiervoor moet dus een schakeling op de ingang open gaan i.p.v. dicht.

Geplaatst: di 12 jun 2007, 9:14
door Fixation
voor invertertjes kijk eens naar de HEF40106 ( 6x inverter met schmittriggers ) of de hef4049B (6x inverter )

Geplaatst: di 12 jun 2007, 11:28
door markje
En niet vergeten dat je vanaf 50 euro ex btw rechstreeks bij Farnell kunt bestellen, ook als particulier. Er gelden dan wat voorwaarden, maar niets bijzonders.

Kun je die contactdender niet oplossen met een elco die je oplaad in 0,1 of 0,05 seconden?


Groeten Mark