Pagina 1 van 1
Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelpen?
Geplaatst: do 24 mei 2007, 9:03
door mikekiwi
Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.
Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?
En nee, aan laten staan is geen optie....

Geplaatst: do 24 mei 2007, 13:12
door audiomanics
echt heel veel schade zal het niet geven.. het is alleen een rot gehoor..
Torrenbakjes kun je meestal onbelast aanzetten, ofwel: sluit de speakers aan via een relaisje dat je vertraagd laat opkomen..
De enige plop die je dan nog kan horen is een DC-offset op je uitgang..
Kees
Re: Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelp
Geplaatst: do 24 mei 2007, 14:12
door jantje-secuur
mikekiwi schreef:Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.
Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?
En nee, aan laten staan is geen optie....

Ik heb ooit op mijn oude versterker die hetzelfde heeft mijn tweeter los aangesloten. Dát is pas even schrikken.
Maar die tweet speelt lief in mijn Aeon dus is Alive and Kickin'. Maar met tweets zou ik ermee oppassen. En inderdaad is er bijvoorbeeld op Circuitsonline een inschakelvertraging te vinden. Als je er een vind die je kunt kopen, laat je het me even weten?
PS. Aeon filter rev. 2 gaat nu in behandeling, met bafflestepcompensatie en vishay's over het hoog.
Re: Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelp
Geplaatst: do 24 mei 2007, 21:29
door richard
mikekiwi schreef:Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.
Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?
Eerst de versterker aanzetten, daarna de luidsprekersnoeren in de versterker steken.
Ik heb ook een 'oude' Creek, een 4140S2, maar daar zit een uitgangsrelais in. Het is trouwens een erg prettig versterkertje.
Re: Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelp
Geplaatst: do 24 mei 2007, 22:40
door mikekiwi
richard schreef:mikekiwi schreef:Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.
Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?
Eerst de versterker aanzetten, daarna de luidsprekersnoeren in de versterker steken.
Ik heb ook een 'oude' Creek, een 4140S2, maar daar zit een uitgangsrelais in. Het is trouwens een erg prettig versterkertje.
Hmmm...ik heb dus ook de 4140, maar dan geen S2 versie... Met de versterker an sich ben ik ook zeer tevree!
En nee, later pas de snoeren connecteren is geen praktisch idee...
Geplaatst: do 31 mei 2007, 20:43
door audioot
inschakelvertragingskitje van velleman?
mvg
audioot
Geplaatst: za 02 jun 2007, 13:43
door mikekiwi
audioot schreef:inschakelvertragingskitje van velleman?
mvg
audioot
Zou idd een goede oplossing zijn; het enige is dat er 3 soldeerboutjes bij staan: is voor gevorderden dus...(en dat ben ik niet).
Zie hier overigens een filmpje dat ik heb gemaakt van de "plop":
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 7075534945
Geplaatst: za 02 jun 2007, 17:16
door fredze
Ik heb als beginner in elektronica onlangs een velleman kitje gemaakt met 5 boutjes. Met gepast apparatuur is dit wel te doen denk ik hoor.
Geplaatst: za 02 jun 2007, 17:38
door daniel
Velleman heeft een heel keurig kitje met DC beveiliging en inschakelvertraging. Kost iets van twee tientjes, en iedereen die wel eens een soldeerbout vastgehad heeft, kan zoiets in elkaar knutselen.
Geplaatst: za 02 jun 2007, 19:28
door Maurice01
daniel schreef:Velleman heeft een heel keurig kitje met DC beveiliging en inschakelvertraging. Kost iets van twee tientjes, en iedereen die wel eens een soldeerbout vastgehad heeft, kan zoiets in elkaar knutselen.
Zit die vertraging in de speaker signaal weg, of in de 230V verbinding ???
Geplaatst: za 02 jun 2007, 21:01
door daniel
signaalweg uiteraard. Het is dus geen softstart. Anders zou je er ook niks aan hebben tegen die inschakelplop.