Pagina 1 van 3

Optimo van Tony Gee

Geplaatst: za 19 mei 2007, 8:00
door De Timmerman
Beste allemaal,

Ik ben begonnen met het bouwen van de Optimo van Tony Gee. Het idee om zelf een 3-weg systeem te ontwerpen heb ik (tijdelijk) laten varen. Ik wil eerst een beproefd model maken om ervaring op te doen (en om snel te beginnen, ik was wat ongeduldig).

Ik heb heel uitgebreid geluisterd naar de ScanSpeak Ultimo en was hiervan zeer onder de indruk. Ik vond het laag net iets te boemerig en verwacht dat de Optimo (TL) hier minder last van heeft. Helaas heb ik niet naar de Optimo kunnen luisteren, dus neem ik een gok. Gezien de lovende geluiden over de Optimo ben ik hier niet echt bang voor.

Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.

Voorlopig heb ik nog niet heel veel te showen, alleen veel zaagwerk en het lijmen van de mdf afwerklaag op de voorkant.

Marc

Geplaatst: za 19 mei 2007, 9:40
door anonamemouse
:shock: dus DAAROM is er in heel nederland geen lijmklem meer te krijgen...

veel succes!

Re: Optimo van Tony Gee

Geplaatst: za 19 mei 2007, 10:35
door Edo
De Timmerman schreef:
Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.
Dat lijkt mij ook wel een leuk vergelijk Marc. Misschien dat dat een keer te realiseren valt. Ben wel benieuwd.

Geplaatst: za 19 mei 2007, 12:04
door Soundexcel
Als die kasten niet stevig zijn weet ik het ook niet meer :)

Hou er wel rekening mee dat de Vifa tweeter een compleet ander filter nodig heeft dan de SS tweeter.

Geplaatst: za 19 mei 2007, 12:26
door Wowly
Mooie tools!!!

Gave hobby hé :)

ben eigenlijk ook wel benieuwd naar dat vergelijk eerlijk gezegd....

Wowly

Geplaatst: za 19 mei 2007, 15:53
door Christian
Hoi Marc,

Leuk dat je de knoop hebt doorgehakt en begonnen bent.

Suc6!

Geplaatst: za 19 mei 2007, 19:54
door De Timmerman
Ik ben vanmiddag weer aan het klussen geweest. Gisteravond had ik de MDF "afwerkplaat" van 4 mm. tegen de voorkanten gelijmd, omdat ik de uitsparingen voor de drivers niet uit twee losse delen wilde frezen. De randen van de afwerkplaat zijn wat te breed; deze maak ik later gelijk met de afkantfrees. Omdat deze randen te breed (en niet gelijk) zijn, moest ik op de achterkant het midden van de baffle aftekenen. D.m.v. de kolomboor heb ik gezorgd dat ik aan de voorkant van de baffle een centreerpunt had.

Vervolgens met mijn zelfgefabriceerde cirkelgeleider (idee gepikt van het forum) de gaten gefreesd. De laatste paar mm. van de uitsparing voor de mid/woofer moesten met de decoupeerzaag. Mijn frees kwam niet voldoende diep. De uitsparing voor de tweeter heb ik met de 7-gatenzaag gedaan. Aan de binnenkant zal ik er nog met de 45-graden frees langsgaan als dat nodig is (bepaal ik als ik de drivers heb).

De tweeter is in ieder geval goed gelukt. De mid/woofer kan ik nog niet passen; deze komt volgende week.

@Wowly: zeker een gave hobby... (niet dat ik er nog niet voldoende had). Opmerkelijk hoe snel je er besmet mee kunt raken. Tot ca. 16 jaar geleden heb ik heel veel zelf in elkaar geknutseld (actief subwooferfilter uit de Elektuur, Mosfetversterkers, subwoofer, monitors, etc.). Daarna niets meer zelf gebouwd. Toevallig kwam ik 2 maanden geleden op dit forum en ben nu aan de 2e set bezig (1e set waren de needles, maar hier liep ik niet echt warm van).

@SoundExcel: de aanpassingen in het filter vallen mee. Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf. Tony Gee gaf aan dat er één weerstand achterwege gelaten kan worden en een andere weerstand aangepast moet worden naar eigen smaak.

Vanavond ga ik een kast in elkaar lijmen.

Groeten,

Marc

Geplaatst: zo 20 mei 2007, 22:51
door De Timmerman
Vanmiddag bij het lijmen ben ik tot de opzienbarende ontdekking gekomen dat ik een fout heb gemaakt bij het zagen.... :oops: :oops: Ik heb een binnen- en buitenmaat door elkaar gehaald. Resultaat: de boxen zijn 44 mm. te diep.

Ik laat het lekker zo en lijm binnen aan de voor- en achterkant een extra 22 mm. MDF- of multiplexplaat. De afmetingen van de TL kloppen dan weer exact. En de box wordt extra stevig :D (48mm voor- en achterkant)

Geplaatst: ma 21 mei 2007, 9:26
door Geenius
:D

Geplaatst: ma 21 mei 2007, 18:40
door dre
een fout die alleen maar verbetering opleverd wil ik ook wel maken :wink:

Geplaatst: wo 23 mei 2007, 22:28
door De Timmerman
Weer een paar dingen gedaan. Geen technische hoogstandjes:
- middenpaneel gelijmd
- meetfoutje hersteld; aan de achterkant een extra paneel gelijmd (aan de voorkant moet nog)

Komend weekend gaat de Hawaphon er in (bizar spul) en ga ik de bas/mid passen.

Geplaatst: wo 23 mei 2007, 23:32
door Paul
Zorg wel dat je in de 2e laag mdf aan de voorzijde het gat achter de midwoofer wat groter maakt dan in de 1e laag, de woofer functioneert dan beter....

Geplaatst: do 24 mei 2007, 6:42
door De Timmerman
Heb ik gedaan. Daarom zit-ie ook nog niet. Ik krijg vrijdag de woofers pas en ik wil eerst even passen.

Geplaatst: ma 28 mei 2007, 22:38
door De Timmerman
Aan de voorkant heb ik nu het extra paneel gelijmd om mijn rekenfout te corrigeren. Hierbij rekening gehouden met voldoende ruimte voor de woofer.

Tevens heb ik twee stukken Hawaphon erin gelijmd. Volgens de instructie moeten de platen volledig verlijmd worden. Dit heb ik gedaan met Pattex Supermontage. De platen heb ik aangedrukt (niet te hard) met een plankje. Ik ben benieuwd of het zo nog zit morgen.

Marc

Geplaatst: zo 03 jun 2007, 23:30
door De Timmerman
Ik ben nog niet veel verder dan op de vorige foto te zien is, behalve dat een box nu volledig beplakt is met Hawaphon.

Ik ben aan het dubben over het filter. Ik had mij onvoldoende gerealiseerd dat de spoelen behoorlijk groot zijn. Ik denk dat ik de filters daarom in een externe kast maak. Om e.e.a. te verbinden wil ik Neutrik Speakon connectors gebruiken (4 polig), dan blijft de dradenzooi een beetje binnen de perken. Ik lees op het net wisselende ervaringen. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Groeten,

Marc

Geplaatst: zo 03 jun 2007, 23:34
door Edo
Jazeker. Goede ervaringen mee. Bij Isis heb ik dit gedaan en zeker geen spijt van. Goede verbinding en totaal geen problemen mee gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma 04 jun 2007, 12:53
door Soundexcel
Ik gebruik zelfs Neutrik NL-8 voor mijn 3,5 weg actief systeem.
Werkt perfect. Zeer goed contact en nette degelijke connector.

Geplaatst: ma 04 jun 2007, 12:57
door Jacco
Ik gebruik al jaren alleen nog maar Neutrik.

Ook makkelijk als je voor anderen een set gebouwd hebt en je wilt zeker zijn dat met het aansluiten niets fout kan gaan als de speakers een keer verhuisd of van z'n plaats moeten.

Geplaatst: ma 04 jun 2007, 19:36
door De Timmerman
Dank allemaal.

Ik heb een stekker en een terminal besteld bij Conrad om te kijken hoe e.e.a. werkt. Ik heb de soldeerversie besteld.

Marc

Geplaatst: zo 17 jun 2007, 11:07
door De Timmerman
Ik heb één exemplaar werkend (in proefopstelling). Vrijdag het filter in elkaar gezet en de vulling in de speaker aangebracht (zal vanavond foto's plaatsen). Dit om gehoor te geven aan mijn ongeduldigheid..... ik heb dus even mono zitten luisteren.

Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.

Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.

Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.

Geplaatst: zo 17 jun 2007, 23:44
door De Timmerman
Twee fotootjes

Geplaatst: zo 17 jun 2007, 23:45
door De Timmerman
Edo schreef:
Jazeker. Goede ervaringen mee. Bij Isis heb ik dit gedaan en zeker geen spijt van. Goede verbinding en totaal geen problemen mee gehad.
Beste Edo,

Als ik het goed heb, heb je een soort kous om de speakerdraden getrokken. Wat is dit voor spul?

Groeten,
Marc

Geplaatst: zo 17 jun 2007, 23:52
door Edo
Ik heb dat toen gekocht (die kous) bij een duitse firma: http://www.dienadel.de. Maar het is in nederland ook te krijgen o.a. bij de : http://www.hifisupply.nl en is van het merk Viablue.

Is in diverse soorten te verkrijgen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En kost rond de 2,25 per meter.

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 10:18
door Geenius
De Timmerman schreef:
Ik heb één exemplaar werkend (in proefopstelling). Vrijdag het filter in elkaar gezet en de vulling in de speaker aangebracht (zal vanavond foto's plaatsen). Dit om gehoor te geven aan mijn ongeduldigheid..... ik heb dus even mono zitten luisteren.

Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.

Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.

Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.

"Geduld is een schone zaak"


Een lekkend zijpaneel, niet ingespeelde drivers en filter onderdelen! :shock:
Wacht maar rustig af tot je ze allebei af hebt en ze een week of twee, drie hebben gespeeld voordat je gaat experimenteren met de demping.
Het laag zal in balans komen met de rest, het totale beeld zal veel meer los komen en er onstaat een rust over het geheel. :)

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 11:09
door De Timmerman
Geenius schreef:
De Timmerman schreef:

"Geduld is een schone zaak"


... maar ik heb het niet.... :(

Ik weet dat ik eigenlijk nog niets zinnigs kan zeggen met één speaker en een lekkend zijpaneel, maar ik was stiknieuwsgierig. In ieder geval bedankt voor de geruststelling en de tip.

Marc