Pagina 1 van 1

sacd multichannel hybride op gewone sacd speler

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 23:43
door ovni
Veel sacd zijn tegenwoordig multichannel. Je kunt deze cd's ook gewoon in een stereo sacd speler draaien, en mits hybryde, zelfs in een gewone cd speler.

Als je een multichannel in een gewone sacd speler gebruikt springt deze netjes naar sacd. En het klinkt idd beter als op een gewone cd.

Wat gebeurd er nu? Heeft deze cd 3 lagen of maakt de sacdspeler van het multichannel verhaal twee kanaaltjes?

Geplaatst: do 17 mei 2007, 9:13
door anonamemouse
alles en nog veel meer kun je hier vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Sacd .

in het kort: een hybrid heeft twee lagen, een voor de sacd en een voor de standaard redbook cd.

Geplaatst: do 17 mei 2007, 19:22
door ovni
Da's duidelijk,
2 lagen, 1 voor cd en 1 voor sacd.

Bij multichannel kan gewoon op 2 kanalen worden afgespeeld in sacd.

Geplaatst: do 17 mei 2007, 20:19
door dekkersj
Sacd is op zichzelf een dvd, maar dan met speciale truukjes om kopieren te voorkomen. Als er multichannel en stereo op staat, zijn dat ook 2 verschillende "tracks". Stereo is dus geen downmix van multikanaals oid, het is echt een andere master en ook een andere plaats van het schijfje. Om het allemaal te laten passen, wordt er compressie toegepast (verliesvrij natuurlijk) op de data. Zo past er zowel een stereo DSD stream op als een 6 kanaals DSD multikanaals track. Het LFE kanaal is wel een destillaat van de overige 5 kanalen. Hier wordt tot 80 Hz afgefilterd van de 5 kanalen, die dus dan niet full range meer zijn, en gemengd bij het al dan niet reeds aanwezige sub-kanaal (het .1 kanaal).

Groet,
Jacco

Geplaatst: za 19 mei 2007, 13:30
door Henkjan
dekkersj schreef:
...... Het LFE kanaal is wel een destillaat van de overige 5 kanalen. Hier wordt tot 80 Hz afgefilterd van de 5 kanalen, die dus dan niet full range meer zijn, en gemengd bij het al dan niet reeds aanwezige sub-kanaal (het .1 kanaal).
dat hangt dus van de mix af, een aantal, bv Pentatone en ik meen BIS ook, zetten dus 5.0 op de schijf en laten het al dan niet naar een sub gaan over aan je eigen inzicht en installatie. m.i. de juiste weg

Geplaatst: zo 20 mei 2007, 16:07
door dekkersj
Henkjan schreef:
dekkersj schreef:
...... Het LFE kanaal is wel een destillaat van de overige 5 kanalen. Hier wordt tot 80 Hz afgefilterd van de 5 kanalen, die dus dan niet full range meer zijn, en gemengd bij het al dan niet reeds aanwezige sub-kanaal (het .1 kanaal).
dat hangt dus van de mix af, een aantal, bv Pentatone en ik meen BIS ook, zetten dus 5.0 op de schijf en laten het al dan niet naar een sub gaan over aan je eigen inzicht en installatie. m.i. de juiste weg
Ja, dat is zo: er zijn in principe 2 sub-kanalen. De .1 (en die staat op de schijf) en het LFE kanaal, wat een destillaat is. Die twee subs worden dan bij elkaar gemengd en tot 1 signaal. In een 6 kanaals full-range heb je dus geen LFE kanaal, maar alleen de gewone sub.

Groet,
Jacco