Pagina 1 van 1

monitor

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:01
door Lirben
Hallo

Met de vakantie in het vooruitzicht begint het weer te kriebelen om in de zon wat te knutselen.

Ik ben zinnens om 2 monitoren te bouwen. Mijn budget ligt niet hoger dan 200€. Na wat speuren kwam ik op volgende 2 speakers terecht.

Mid-Low freq 8BR40 van Beyma @ €50 en de tweeter T2030 eveneens van Beyma @ €43. Samen maakt dit €93 en aangezien een mooie set bestaat uit twee boxen 186€ bij de houthandel tik ik wel wat beschadigd hout op de kop en ga ik mss net boven budget.

Nu had ik graag van jullie geweten wat jullie van mijn keuze vonden. Zijn deze speakers hun geld waard?

groeten

Datasheet:
8BR40: http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd ... =8BR40.pdf
T2030: http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd ... =T2010.pdf

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:12
door mikekiwi
Hoi!

Op zich een aardige berekening, echter vergeet je de kosten van het filter mee te nemen in je berekening! En dat kost ook wel een paar centjes...

Wellicht zijn de Rapids van Speaker&Co een alternatief?

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:14
door jantje-secuur
mikekiwi schreef:
Hoi!

Op zich een aardige berekening, echter vergeet je de kosten van het filter mee te nemen in je berekening! En dat kost ook wel een paar centjes...

Wellicht zijn de Rapids van Speaker&Co een alternatief?
Dan wel met wat weerstandjes veranderd als je een monitor wilt. Neem dan een 2,2 en een 1,8 ohm weerstand. Als je het echt interessant vind ga ik dan wel nazoeken welke parallel en wele in serie moet. :)

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:16
door b_force
ik sluit me bij SARK aan.
Ik heb ze geluisterd en ze klinken nogal fel.

Persoonlijk zou ik dan voor de sputniks gaan.

Maar om eerlijk te zijn, is er voor dat geld nog veel meer leuks te vinden :P

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:17
door Lirben
Ik doe electronica, dus de filter maak ik zelf wel + berekeningen.

Voor zover ik uit die site kan opmaken zijn rapids volledige kasten? Ik wil ze wel zelf bouwen :p

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:21
door b_force
het zijn kits, dus je krijgt losse speaker + filter onderdelen en bouwtekeningen.

Zeer leuk om mee te beginnen, maar er is zo veel meer keus :)

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:26
door Lirben
nee, het punt is dat ze actief moeten zijn. De 2 versterkertjes zijn al af. 2x 90W RMS deze moet in de kast komen en de koelvinnen langs de achterkant er uit komen. Ik vind zwart met bleekbruin hout nu eenmaal heel mooi.

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:56
door richard
Da is het filter inderdaad een wat minder grote investering dan bij een passief filter.
Er staan trouwens ook wel wat leuke zelfbouwontwerpen op het internet:
onder homepages kun je er al een paar vinden: link

De link naar de website van Tony Gee werkt daar niet: http://www.humblehomemadehifi.com/

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 16:08
door Lirben
Da is het filter inderdaad een wat minder grote investering dan bij een passief filter.
Er staan trouwens ook wel wat leuke zelfbouwontwerpen op het internet:
onder homepages kun je er al een paar vinden:

boh, actief filteren hé :)

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 16:25
door Boppo84
Ik dacht: he die tweeter komt me bekend voor...
Edo heeft deze namelijk ook gebruikt in >> dit projectje <<
Hij was er geloof ik wel tevreden over.

Volgens mij kun je met die speakers wel een leuke monitor maken.

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 17:50
door Edo
Boppo84 schreef:
Ik dacht: he die tweeter komt me bekend voor...
Edo heeft deze namelijk ook gebruikt in >> dit projectje <<
Hij was er geloof ik wel tevreden over.
Jezeker. Best leuke tweeters. Klant was er ook erg tevreden mee. Ziet er goed uit en klinken zeker goed. Wil je wat meer "soft-sound", zou ik een andere nemen. Maar de looks heeft deze tweeter zeker. Dat alu staat er leuk.

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 22:36
door SARK
b_force schreef:
ik sluit me bij SARK aan.
Wat heb ik gezegd dan :-k

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 23:07
door b_force
SARK schreef:
b_force schreef:
ik sluit me bij SARK aan.
Wat heb ik gezegd dan :-k
ow, haha niks :P

ik was in de war door het plaatje van Interficior, die haal ik steeds door elkaar met een oude van jou SARK :P

lol

maargoed, dan sluit ik me bij deze bij Interficior aan :P

Geplaatst: ma 14 mei 2007, 8:48
door Lirben
ok, er zou dus heel wat leukers te vinden te zijn? Ik heb nog wat gezocht maar niet echt iets gevonden. Ofwel te duur ofwel veel te grote volumes nodig in WINISD ofwel een te hoog frequentiebereik.

Ik zoek nl een 8" voor low en mid (40,50 of 60Hz tot 2000Hz) <50€ en een kast =< 80L-85L

Geplaatst: ma 14 mei 2007, 15:48
door Henkjan
deze misschien? in een lekke kast of in een TL?

Geplaatst: ma 14 mei 2007, 16:00
door Martijn M
Of kijk eens in dit tekoop-topicvan DIY_freak. De Seas L17RCY/P zou je prima moeten kunnen combineren met de ultieme budgettweeter (de Seas h1212 dus 8) ). Dan blijf je ruim binnen je budget.

90 watt voor een tweeter is trouwens wel flinke overkill :shock: . 15 watt is al meer dan genoeg.