voorversterker modificatie hulp!
Moderator: Beheerdersteam
-
intense-tavda
voorversterker modificatie hulp!
Hallo! Ik heb mijn voorversterker gemodificeerd, maar nu komen er alleen nog maar hoge frequenties door. Als ik hem op de eindversterker aansluit begint de powerled te knipperen. Eerst doet het laag het nog wel, maar na 20 seconden houdt het op., en komen alleen nog de hoge frequenties, daarna begint hij te knipperen. Teake
Teake, welkom op het forum.
Het is wel handig om uit te leggen wat je allemaal hebt gemodificeerd. Blijkbaar is er iets niet helemaal goed gegaan.
Je zou de voorversterker weer in originele staat kunnen terugbrengen en dan de modificaties stap voor stap weer aanbrengen. Tussen de verschillende stappen controleren of alles nog naar behoren werkt. Dan kom je vanzelf te weten welke modificatie de problemen veroorzaakt.
Het is wel handig om uit te leggen wat je allemaal hebt gemodificeerd. Blijkbaar is er iets niet helemaal goed gegaan.
Je zou de voorversterker weer in originele staat kunnen terugbrengen en dan de modificaties stap voor stap weer aanbrengen. Tussen de verschillende stappen controleren of alles nog naar behoren werkt. Dan kom je vanzelf te weten welke modificatie de problemen veroorzaakt.
-
intense-tavda
bedankt voor de reactie. Ik heb alle elco's vernieuwd, waarna hij het een jaar heeft gedaan. Nu zou ik hem nog even nakijken voordat hij weg gaat. 1 kanaal van de phonotrap gef minder geluid, verder deed hij het goed. Ik heb er een nieuwe quad opamp rc4136n ingezet en daarna begonnen de problemen. Ik heb de bypasscaps eens omgezet om te kijken of het daar aan ligt. Maar het probleem blijft. Zie hier schema.
- Bijlagen
-
- SL10%20SCH[1].TIF
- (142.22 KiB) 1589 keer gedownload
-
intense-tavda
Dat zou een bipolaire moeten zijn, daar maakt de polariteit niet uit.
Het ding werkt als een DC servo, ik zou daar eerder een waarde van 470 nF ofzo verwachten.
Dat kan prima met een MKT-tje, kantelpunt ligt met die 100 kilo ohmers eromheen dan nog laag genoeg.
Als je een polaire elco erin hebt zitten, zou dat na verloop van tijd problemen kunnen geven.
PS waarom die 4136 erin?
Is dat twee delen voor de DC servo? De andere twee delen voor de phono stage?
Van origine zeker een TL074 geweest, probeer maar eens een MC33079.
Of nog beter, want voor de servo maakt het weinig uit, de phono apart nemen met een OPA2134 ofzo, en de servo met TL072 of NE5532/LM833.
Het ding werkt als een DC servo, ik zou daar eerder een waarde van 470 nF ofzo verwachten.
Dat kan prima met een MKT-tje, kantelpunt ligt met die 100 kilo ohmers eromheen dan nog laag genoeg.
Als je een polaire elco erin hebt zitten, zou dat na verloop van tijd problemen kunnen geven.
PS waarom die 4136 erin?
Is dat twee delen voor de DC servo? De andere twee delen voor de phono stage?
Van origine zeker een TL074 geweest, probeer maar eens een MC33079.
Of nog beter, want voor de servo maakt het weinig uit, de phono apart nemen met een OPA2134 ofzo, en de servo met TL072 of NE5532/LM833.
-
intense-tavda
-
intense-tavda