Pagina 1 van 2

Surround reparatie tip!

Geplaatst: do 10 mei 2007, 13:37
door bartsegers
Al jaren gebruik ik voor het repareren van zwakke surrounds vloeilatex.

Omdat ik nog vaak merk dat er weinig over bekend is, zal ik deze methode eens in het zonnetje zetten.

Ik heb een paar dagen geleden met mijn stomme kop de surround van een kevlar unit beschadigd.

deze 12" unit was als nieuw, totdat ik er doorheen schoot met een schroef.

enfin, het was dus tijd voor herstelwerkzaamheden.

Ik heb meteen maar de cam erbij gepakt en een foto reportage gemaakt.

de unit:
Afbeelding

Mooie foto, waar je kan zien dat de spoel echt goed kan koelen omdat de spider niet in de weg zit.
Afbeelding

En na een uitschieter!

Afbeelding

Wat gebruik ik voor deze reparaties:
Vloeilatex, of ook wel vloeibaar rubber:
afkomstig van Kars. www.kars.biz
flesjes komen met een vanafprijs van 12 euro ongeveer.
Aan te brengen met een penseeltje of iets dergelijks.

Afbeelding

Het aanbrengen doe ik in 2 of 3 laagjes.
ervoor zorgend dat de voorkant van de unit strak blijft, en er geen latex doorheen komt. dit kun je naderhand afvegen alsnog, mocht dat nodig zijn.

achterkjant van de surround na de eerste laag latex. (3-4 druppels, kun je nagaan hoelang je met een flesje doet)

Afbeelding
en dan het allermooiste van dit spul, het droogt kleurloos op!

na paar minuten, is het eerste resultaat al zichtbaar.
Tevens blijft de latex flexibel, wat een must is natuurlijk.

Afbeelding

Mijn unit is dus weer pico bello!
:D

Geplaatst: do 10 mei 2007, 15:17
door Christian
Hoi Bart,

Ik krijg geen foto´s te zien, maar alleen de melding dat grote foto´s niet kunnen worden ge-deeplinked.

Heb ik dat als enige?

Geplaatst: do 10 mei 2007, 15:29
door markje
Nee, ik zie ook niet meer dan de melding over deeplinken wat niet kan.


Groeten Mark

Geplaatst: do 10 mei 2007, 18:07
door bartsegers
Ik moet het even aanpassen, eventjes geduld, soory voor het ongemak :?

Geplaatst: do 10 mei 2007, 20:43
door b_force
goeie tip, mijn oude kefjes zijn door de leeftijd (en daardoor het velen schroeven) ook een beetje beschadig.

Ze werken nog wel prima, maar voor het ook is het wat minder.

Zie hier:

Afbeelding

Ik denk dat ik dat spul er ook prima voor kan gebruiken...

Geplaatst: vr 11 mei 2007, 16:42
door bartsegers
Zeker de moeite waard inderdaad. oude of nieuwe units, dat maakt niks uit.

ik zal binnekort even fotos maken hoe het geheel eruit ziet na de tweede en laatste laag. Het is inmiddels supersterk en netjes geworden. En doorzichtig opgedroogd zoals altijd. Dat speelt toch een belangrijke rol vind ik.

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:15
door bartsegers
en zoals de driver er nu bij staat, met 2 laagjes vloeibaar rubber.

Afbeelding

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 15:17
door b_force
je ziet het nog wel een beetje, is dat beter te verwerken of blijf je dat zien ?

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 16:01
door richard
Dat is toch de achterzijde?

Geplaatst: zo 13 mei 2007, 16:58
door bartsegers
juist, het is de binnenkant van de surround, de achterzijde.

hoe dikker je het rubber aanbrengt, hoe meer je blijft zien natuurlijk.

hangt ook af van de manier waarop je het aanbrengt.

Geplaatst: ma 14 mei 2007, 9:44
door b_force
waar kan ik hem vinden op de website ?

Geplaatst: ma 14 mei 2007, 16:08
door bartsegers
even binnen lopen bij éen van de 655 dealers in nederland is de beste optie denk ik.

De site heeft geen producten ofzo ?

http://www.kars.nl/nl/verkoopadressen.p ... d&x=30&y=6

Geplaatst: ma 14 mei 2007, 22:15
door b_force
heb ik nog een vraag.
Vandaag wezen kijken bij een hobby winkel.

Ze vertelde daar dat hij roze opdroogt ???? :roll:

Volgens klopt dat niet helemaal.

t was type nmr : 118.230/0500 500ml.

klopt toch gewoon ?

Geplaatst: di 15 mei 2007, 2:21
door bartsegers
Ik heb mijn nummer nie bij de hand, echter roze opdrogen ?
Dat is zeker niet het geval.

misschien als je dikke smurrie rubber dingen maakt wel ?

Ik zal eens betere fotos maken van het flesje. 500 ml, heb ik volgens mij ook.
Neemt niet weg dat er natuurlijk meer fabrikanten kunnen zijn...
Misschien hebben die wel een kleureigenschap ?

Dit is mijn fles.

Make me , staat er op.
2e fles dus. (andere code, dan jouw opgave, echter die 100 staat natuurlijk voor 1 liter. Zelfde spul dus. maar Roze ? nee...
http://www.kars.nl/nl/catalogus.php?act ... ubriek=54N

Geplaatst: di 15 mei 2007, 9:09
door peterlegina
Vloeibaar rubber is ook bij de DHZ winkels te krijgen in de vorm van tubes van Bison.
Kan je ook bv rubberboten, jassen ed. mee repareren
Deze is redelijk stroperig en zeer sterk na uitharding.
ook is deze daarna bijna geheel transparant dus nagenoeg onzichtbaar.

groet Peter

Geplaatst: di 15 mei 2007, 10:43
door b_force
Het zou hetzelfde moeten zijn.
Het is iets rozig van kleur.

Ik kon uiterlijk morgen nog bestellen (ze hadden hem niet op voorraad).
Ik kan anders nog kijken bij een doe het zelf winkel voor die Bizon variant.

Geplaatst: di 15 mei 2007, 15:05
door Wowly
Mooi oplossing hoor! Zou je ook eens een picje kunnen planten van de voorzijde?

zou de reparatie niet de eigenschppen van de surround en daarme de unit aantasten? Of zou dit te verwaarlozen zijn?

Wowly

Geplaatst: di 15 mei 2007, 15:20
door bartsegers
Mijn fles bevat toch echt een melk kleur substantie.
Misschien is die roze variant heel erg oud ?
Of de verkoper toch wat rozig ingesteld ?

anyway. plaatje van de voorzijde komt eraan. de surround wordt er niet door aangetast, (heb units die al 2 jaar spelen zonder aantasting) dus binenn dat tijdsbestek durf ik dat te garanderen :D

Ik denk ook dat de unit verder geen andere klank krijgt, het is zo minimaal wat je aanbrengt, en dan nog aan de binnekant van de curve van de surround. (plus de elasticiteit van het materiaal)

Tja het is ook gewoon rubber :P

Geplaatst: di 15 mei 2007, 15:28
door WMC
Mijn vader heeft een tijd terug (lees een jaar of 10) soort gelijk spul gehaald. Dit heeft hij alleen bij een lokale kaasboer gehaald, het spul waarin ze de kaas dus 'verpakken', dit geeft precies hetzelfde effect.

Geplaatst: di 15 mei 2007, 18:54
door richard
bartsegers schreef:
Mijn fles bevat toch echt een melk kleur substantie.
Misschien is die roze variant heel erg oud ?
Of de verkoper toch wat rozig ingesteld ?
Voor speciale toepassingen?

Als het wit is is het rubber nog een latex emulsie. Met het toevoegen van wat zwavel zou je het nog wat stugger en sterker kunnen maken.

Geplaatst: di 15 mei 2007, 23:13
door bartsegers
richard schreef:
bartsegers schreef:
Mijn fles bevat toch echt een melk kleur substantie.
Misschien is die roze variant heel erg oud ?
Of de verkoper toch wat rozig ingesteld ?
Voor speciale toepassingen?

Als het wit is is het rubber nog een latex emulsie. Met het toevoegen van wat zwavel zou je het nog wat stugger en sterker kunnen maken.
Dat gaat me een beetje ver :D Ik zal een dezer dagen de voorkant op de foto zetten trouwens.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 18:31
door bartsegers
zoals beloofd.

Ziet u de winkelhaak ? deze geeft nu dus geen krimop meer bij belasting.

Afbeelding

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 18:42
door richard
Dat is toch keurig gerepareerd. Als je het niet wist zou je het niet kunnen vinden.
Bij reparatie van een wat grotere scheur zou je nog wat wapening kunnen toevoegen in de vorm van een strookje zijde of dun katoen. Maar voor zo'n klein winkelhaakje is dat overbodig.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 18:55
door bartsegers
inderdaad, een dun lapje katoen of linnen ofzo...

dit 5mm winkelhaakje was nog stevig genoeg om met twee laagjes rubber uit de voeten te kunnen.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 19:15
door Wowly
Buitengewoon netjes gerepareerd. Het lijkt me dat dit effect op de weerstand van de rolrand verwaarloosbaar is.

Wowly