Pagina 1 van 1

zaagmachines

Geplaatst: za 25 dec 2004, 14:31
door DIY_peter
Ik zou me een degelijke zaagmachine willen aanschaffen waarmee ik nauwkeurig schuine hoeken kan zagen.
Welke machine gebruik ik daarvoor best? Een tafelzaag?

Geplaatst: za 25 dec 2004, 15:16
door Henkjan
wat vragen: hoe grote planken wil je gaan zagen, en hoe nauwkeurig moet t zijn? en moet t 'instellen en goed' zijn of eerst wat proefstukjes om de zaak af te stellen?

de minst dure oplossing is waarschijnlijk een tafel op basis van een gewone cirkelzaag. dat kan bijvoorbeeld een geval zijn dat je op een workmate plaatst (heb ik nog wel te koop, prima voor t minder grote spul), of een echte dedicated tafel. persoonlijk vindt ik voor grotere planken het makkelijker om de plank stil te hebben en de zaag er overheen te halen, zoals bij mijn wolfcraft tafel:
Afbeelding
die ik gebruikt heb voor t hout van mijn pentawoofer. moest wel wat proefstukjes maken, met name voor de hoekinstelling, en zelfs dan is t nog niet helemaal perfect pas, maar dat kan je in de gewone man prijsklasse ook niet verwachten.

Geplaatst: zo 26 dec 2004, 9:59
door DIY_peter
Hoe groot?

Ongeveer de grote van grote zuilspeakers. Dus geen extreem grote speakers, maar toch iets van 1m20 groot ofzo.

Een workmate heb ik al. Ik heb ook een grote "trekzaag" van Dewalt. Maar daarmee kan je niet goed onder een hoek zagen. Daarmee bedoel ik dan onder een hoek tov het oppervlak van het hout. Om ervoor te zorgen dat je planken mooi aansluiten op de hoeken.
Daar zal wel een woord voor bestaan zeker :)

Ik heb er wel wat geld voor over. Ik doe graag houtbewerking, dus zo'n tafelzag lijkt me wel een goeie investering. En ik knoei ook niet echt graag met teveel proefstukjes. Dat heb ik al moeten doen bij m'n vorige speakers, toen ik die Dewalt zaag gebruikte.

Heeft er iemand ervaring met tafelzagen. Ik zoek wel een vrij compact en niet te zwaar model. Ik moet het nog kunnen plaatsen he...

kheb wat rondgekeken en voorlopig lijkt het kleine model van Festool me wel interessant. ongeveer 1000€.

Geplaatst: zo 26 dec 2004, 12:43
door Henkjan
let welop dat de tafel de mogelijkheid heeft de langere planken goed te geleiden en ondersteunen, zodat de zaagsneden goed recht worden, darvoor is zo'n workmate ding dus veeeel te klein. maar voor 1000 euri moet je zeker wat moois kunnen krijgen :D

Geplaatst: zo 26 dec 2004, 13:34
door DIY_peter
Bij die Festool zaagmachines zitten stukken om het oppervlak van de tafel te vergroten. Ziet er een leuk toestel uit. En het is vrij compact.

www.festool.be (is trouwens een Belgische firma)

Geplaatst: zo 26 dec 2004, 15:00
door Pjotr
Festool is in Belgie misschien een Belgische firma maar het is gewoon de gereedschapspoot van Festo. Het is zowat het beste gereedschap wat je kunt kopen en bij goed gebruik onverwoestbaar. Het is ook zowat het duurste wat je kunt krijgen.

Voor het zelfde geld kun je ook een veel uitgebreidere (modulaire) tafel van Dewalt kopen. Is ook goed spul.

Geplaatst: zo 26 dec 2004, 18:48
door DIY_peter
Het is inderdaad Festo. Volgens die man in de winkel is het belgisch, maar ik begin er ook aan te twijfelen. Het wordt wel in belgie gefrabriceerd. Dat was een voordeel voor wisselstukken en onderhoud volgens hem.
Dezelfde winkel verkocht trouwens ook elektra beckum en Dewalt.
De machines van Dewalt lijken me wel ok, maar misschien toch iets minder profesioneel. En daarom misschien iets minder nauwkeurig?
Ik zal eens wat winkels aflopen eer ik mijn keuze maak.

Geplaatst: zo 26 dec 2004, 22:39
door Pjotr
Hallo Peter,

Als je het geld er voor over hebt zou ik zeker voor Festo gaan. Het is echt topspul en erg nauwkeurig. Mijn vader heeft een elektrische decoupeerzaag van Festo, is denk ik al zo'n 40 jaar oud maar ik heb nog geen andere in mijn handen gehad die nauwkeuriger zaagt en stabieler is dan dat ouwetje :)

Geplaatst: ma 27 dec 2004, 11:07
door richard
DIY_peter schreef:
Het is inderdaad Festo. Volgens die man in de winkel is het belgisch, maar ik begin er ook aan te twijfelen...
Lijkt me Duits: link.

België staat niet in het rijtje met productiefaciliteiten: link

Geplaatst: do 30 dec 2004, 22:27
door nonono
festool idd een duits bedrijf
is in mijn ogen the only way to go
ik zou alleen niet voor een tafel gaan maar voor een inval circel zaag met een paar stukken festool lineaal
daar kan je veel felexibeler werken en net zo precies

Geplaatst: vr 31 dec 2004, 14:48
door Henkjan
nonono schreef:
.... een inval circel zaag met een paar stukken festool lineaal
daar kan je veel felexibeler werken en net zo precies
wat voor cirkelzaag moet ik me daarbij voorstellen? fototje?

Geplaatst: za 01 jan 2005, 10:15
door DIY_peter
Heb ondertussen gekocht.

Het is de festool Basis 1A geworden. een tafel waaronder de festool ATF55 invalzaag gemonteerd wordt. Je kan die tafel ook uitbreiden voor frezen, schuren, decoupeerzaag...
Heb ineens ook een festool stofafzuigsysteem erbij gekocht en zo'n geleider om de zaag met de hand te gebruiken.

Na het lezen van reviews op het web ben ik ervan overtuigd dat het goed spul is. Een heel stuk beter dan dewalt en de andere bekende merken.
Je betaald wel wat meer, maar dat is het wel waard vind ik.

Geplaatst: za 01 jan 2005, 11:21
door teacher
stoer!

fotootje??

Geplaatst: za 01 jan 2005, 12:54
door DIY_peter
http://www.festool.nl/cat_mediando/inde ... gte%2050mm

Review van de ATF 55 zaag kan je lezen op http://www.thewoodshop.20m.com/festool_ ... _part1.htm

er zijn zelfs een paar filmpjes bij.

of het stoer is weet ik niet. Mijn vriendin is blij dat ik het verdomde ding eindelijk ben gaan kopen, zodat ik nu stop met erover te zeuren. :)

Geplaatst: do 06 jan 2005, 16:28
door Leeuwarden
nonono schreef:
festool idd een duits bedrijf
is in mijn ogen the only way to go
ik zou alleen niet voor een tafel gaan maar voor een inval circel zaag met een paar stukken festool lineaal
daar kan je veel felexibeler werken en net zo precies
Metabo verkoopt ook zo'n lineaal voor 82 euro ongeveer. Schijnt ook te passen op andere merken. Deze lineaal is 1,5 meter. Lijkt me lang genoeg voor boxenbouwers...

Geplaatst: do 06 jan 2005, 22:28
door Raymond
Dat basis plus systeem is een geweldig mooi systeem. Ik heb er ook al eens naar gekeken, maar kan het nog niet betalen :)

Je kan hem prima als kleine zaagtafel gebruiken. En die handcirkelzaag kan je met die geleider eerst gebruiken om de grote 250x125 MDF platen aan hanteerbare stukken te zagen. Daarna kan je de tafel gebruiken om de rest van de stukken te zagen. Het voordeel is dan dat je de geleider 1x instelt en daarna alle stukken met die afmeting zaagt. Op die manier kan je er zeker van zijn dat de maten precies hetzelfde zijn (en da's belangrijker dan dat ze precies een aantal mm zijn).

Wanneer je zover bent kan je ook de basis 5a (of 6a, maar da's wel erg groot) overwegen. Een bovenfrees onder de tafel gemonteerd is hardstikke fijn om mee te werken.
Dat is de reden dat ik me interesseer in het basis plus systeem, een fijne zaagtafel is er al :)

Geplaatst: ma 10 jan 2005, 8:41
door DIY_peter
Leeuwarden schreef:

Metabo verkoopt ook zo'n lineaal voor 82 euro ongeveer. Schijnt ook te passen op andere merken. Deze lineaal is 1,5 meter. Lijkt me lang genoeg voor boxenbouwers...
Da's juist. Maar metabo zit toch nog in een andere kwaliteitsklasse dan festool. Niet dat het slecht spul is natuurlijk.
Maar heb van een houtbewerker gehoord dat het systeem van festool veel handiger is dan dat van metabo. Hij heeft jaren lang met dat metabo systeem gewerkt en vervloekt zichzelf nu dat hij zo laat op festool is overgestapt.