Pagina 1 van 1

Functie van filter icm breedband

Geplaatst: za 07 apr 2007, 13:18
door jurriaan
Waarom zit er in een speaker met een breedbandspeaker-unit een filter? (specifiek een cyburgs Stick)
Zonder filter speelt ie immers ook.

(remember newbie)

Geplaatst: za 07 apr 2007, 13:26
door SARK
Gladstrijken van bergen/dalen in de weergave karakteristiek en/of impedantie, ken het filter voor de rest niet.

Re: Functie van filter icm breedband

Geplaatst: za 07 apr 2007, 13:30
door jeroen_d
jurriaan schreef:
Waarom zit er in een speaker met een breedbandspeaker-unit een filter? (specifiek een cyburgs Stick)
Zonder filter speelt ie immers ook.

(remember newbie)
Een breedbander zonder enige correctie is als een tweeweg met twee willekeurige drivers in een box gekwakt en een enkele condensator voor de tweeter. Kan, als je geluk hebt, uitstekend klinken, net als dat er breedbanders zijn die zonder enige filtering kunnen.

Zie voor een mooi topic over de bouw van de stick de volgende link:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=

Geplaatst: zo 08 apr 2007, 20:55
door jurriaan
Het filter hoort er in. Nu 1 box speaker met en 1 speaker zonder.
Maar om nou t eomschrijven waarom ie er in hoort.
Tja in ieder geval om er wat 'hoog' uit te filteren.

Geplaatst: zo 08 apr 2007, 21:09
door Henkjan
het is idd wat Sark zegt, om d efrequentiekarakteristiek goed te krijgen. veel breedbanders (bv Stick, Needle) zouden zonder correctie het midden te veel benadrukken en daardoor slecht klinken, tonaal klopt t dan gewoon niet. ik had als test de BB3.01 in m'n Needles eens zonder correctie, nog nooit zulke vreemde violen gehoord 8)

Geplaatst: zo 08 apr 2007, 21:23
door Wowly
Een breedbander geeft door verschillende redenen (kastinhoud, grootte van de frontplaat, zowel in horizontale als verticale richitng) het geluid weer met versterking van sommige frequentiegebieden. Om deze frequentiegebieden wat te dempen gebruik je een filter.

Ik zal op de luisterdag de stick laten horen met en zonder filter. Dat verschil hoor je meteen!

Wowly

Geplaatst: zo 08 apr 2007, 22:19
door jurriaan
Weer wat geleerd :D
Leren 'luisteren' naar muziek is ook een kunst ervaar ik nu.

(De Stick's hebben de BNS'sen verjaagt uit de woonkamer. Eindelijk dat 'gat' in het stereo geluid gedicht).

Geplaatst: ma 09 apr 2007, 16:04
door Salamander
Hahaaa, hier kan ik je iets over laten zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: di 10 apr 2007, 9:54
door Hififiel
Tangband Lancetta? :roll:

Geplaatst: di 10 apr 2007, 21:02
door jurriaan
Bedankt voor de grafieken maar mij zegt het echt helemaal niks.
Wat kan ik lezen in deze grafieken?

Geplaatst: di 10 apr 2007, 23:21
door Roland
Hoi Jurriaan

In de bovenste (paarse) grafiek staat de weergave van de breedbander zonder het netwerkje lcr.

In de grafieken daaronder zie je de effecten als de waardes van de c, l en r veranderen in het netwerkje.

De clou zit hem in de eerste grafiek, de stippel lijn is zonder lcr netwerkje, de vaste lijn is met het netwerkje.

Groet Roland

Geplaatst: wo 11 apr 2007, 0:05
door Salamander
Hififiel schreef:
Tangband Lancetta? :roll:
Yep, en koffie op de werkbank is funnest.

Geplaatst: wo 11 apr 2007, 8:57
door Hififiel
Sander Bouwhuis schreef:
Hififiel schreef:
Tangband Lancetta? :roll:
Yep, en koffie op de werkbank is funnest.
Dacht al, die vlekken komen me niet bekend voor :lol:

Geplaatst: wo 11 apr 2007, 19:25
door jurriaan
thanks Roland.
Nu snap ik wa tik zie.

Het is dus de bedoeling om een geluidsweergave proberen na te streven waarbij de lijn in d egrafiek zoveel mogelijk vlak is?

en 20 hz is de bass en 40 khz de hoge tonen?

Geplaatst: di 17 apr 2007, 22:05
door Henkjan
ja

ja

Geplaatst: wo 18 apr 2007, 0:37
door Salamander
jurriaan schreef:
thanks Roland.
Nu snap ik wa tik zie.

Het is dus de bedoeling om een geluidsweergave proberen na te streven waarbij de lijn in d egrafiek zoveel mogelijk vlak is?

en 20 hz is de bass en 40 khz de hoge tonen?
Ik zou even met de equelizer van bv. winamp gaan klooien dan krijg je nl een beetje een idee waar de frequenties voor staan.