Pagina 1 van 1
Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: zo 05 sep 2004, 14:31
door Pjotr
Weet iemand iets meer van deze ribbons:
http://www.alconsaudio.com/site/technology.html
Ze hebben een erg hoog rendement. Misschien iets in combinatie met een
Audax PR170-ZO ? Lijken mij wel aan de prizige kant.
Geplaatst: zo 12 sep 2004, 13:07
door michiel
Deze ribon is speciaal voor PA werk ontworpen. Vooral voor Line array's werkt een ribbon veel beter en makkelijker dan een compressie driver.
Aan de vorm van de ribbon is ook goed te zien dat deze niet is gemaakt voor baffle mounting. Je kunt er natuurlijk wel een front plaat voor maken maar deze jongens zien hun ribbon liever met een horn (wave guide).
Klint het nou echt goed dan kun je het gewoon thuis gebruiken. Maar je benut het apparaat nooit voor 100%. Een deel van de research zit hem in de belasting en max spl. Totaal waardeloos voor thuis aangezien je met een 5 watt versterker al veel te hard kan spelen op een tweeter. Dus misschien hadiger om een goedkoper model te vinden wat net zo goed klinkt of msischien zelfs beter.

Geplaatst: ma 13 sep 2004, 13:13
door Edo
Ik heb nog wat zitten zoeken op internet over deze tweeter, maar eigelijk vrij weinig kunnen vinden. Ja wel dat de in PA speakers verwerkt zitten en dat ze veel leveren qua geluidsdruk/redement maar geen losse verkoop ergens of prijzen.
Ze zien er wel leuk uit, dat wel, maar voor hifi? Vrees dat het wat lastiger wordt.
Ohja, op
http://www.peerless.de/hifi/baendchen.htm#amt staan nog wel wat leuke suggesties van bandjes...
Geplaatst: za 18 sep 2004, 22:59
door Pjotr
Zou niet weten waarom deze minder zouden klinken dan andere ribbons? Een korte hoorn in de vorm van 1/4 ronde latjes moet geen enkel probleem zijn hoewel een tractrixvorm natuurlijk mooier zou zijn en ook dat valt nog wel te boetseren

Juist omdat ze voor PA zijn heb ik het idee dat je ze in de huiskamer uit kan sturen wat je wilt zonder ook maar een spoortje van dichtlopen. Een hoorn kan ook het frequentiebereik naar beneden oprekken. Zelf heb ook nog een stel DK30's maar ondanks de horn gaan die bij lang hard spelen toch in de stress en gaan dan snel in rook op.
Ik denk aan de 10cm versie de
RBN401. Die wordt zowel zonder als met horn gespecificeerd.
Zal die lui mettertijd wel eens bellen maar op het moment heb ik het te druk met het nieuwe huis.

Geplaatst: zo 19 sep 2004, 0:21
door michiel
Minder klinken dan andere zullen ze zeker niet doen!!! Maar ik verwacht een erg hoge prijs doordat dit ding veel meer kan hebben dan een hifi ribbon.
En een horn is zeker niet nodig voor dergelijke tweeters. Maar bij Pa is een hoorn eerder nodig aangezien men controle wil over de afstraling. En bij pa is natuurlijk elk dBtje mooi mee genomen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een machtig mooi apparaat! Ik zou deze ook erg graag in een van m'n pa ontwerpen willen verwerken, alleen geeft deze helaas niet voldoende output om in een van m'n lopende projecten toegepast te worden (topje voor de labsub voor de PA mensen onder ons).
Maar voor een near field monitor zou een direct stralende ribbon uitermate geschikt zijn.
Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: di 06 apr 2021, 12:27
door motoindo
Even deze post over de Alcons ribbon opgediept uit de zba krochten .. zijn er hier lui die hier ooit verder mee gegaan zijn ? Ik zit al een tijdje te broeden op een mini variant van een vintage PA set, in eerste instantie puur bedoeld als speelgoed/gimmick voor op het bureau, maar denk inmiddels na over een wat serieuzer ontwerp wat het ook gewoon echt doet: een mini bluebox. Het origineel is mede door toepassing van analoge versterking en zware drivers nogal groot - 430x430x730 - en zwaar - 84kg - uitgevallen. F3 ligt op 30hz en zal met de 15 inch driver de reden zijn waarom het zo'n loei is:
Stage accompany heeft zelf nog een latere variant uitgebracht, de
BB35 welke nog steeds redelijk log is maar ipv de 8520 ribbon de neodymium
SA8535 gebruikt:
Omdat ik hier nog een setje van heb liggen wil ik deze gebruiken in combi met een 10 inch servo ipv de 15 inch uit het origineel van de BB1 en BB3.5 waardoor de kast flink kleiner kan zonder in te leveren op de F3 van 30hz. Iemand tips omtrent
een geschikte 10" die qua rendement de +100dB ribbon een beetje kan bijbenen ?
Qua versterking denk ik aan een D plaat vergelijkbaar met de pms6000 plateamp uit de BB35:
Tenslotte - mocht het resultaat tot de verbeelding spreken dan wil ik ipv de 8535 kunnen uitwijken naar de
rbn401 waarmee we weer terug zijn bij de originele post.
Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: di 06 apr 2021, 14:31
door Pjotr
Grappig dat je die terug gevonden hebt Chris. De link baar hun site bestaat nog steeds zie ik

Ben er destijds niet op door gegaan wegens tijdgebrek en nu zijn de prio's meer verschoven naar versterkerbouw. Maar ribbons blijven boeien. Je bent nog al wat van plan. Spannend waar je uit komt

Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: di 06 apr 2021, 20:00
door OWC
motoindo schreef:
Omdat ik hier nog een setje van heb liggen wil ik deze gebruiken in combi met een 10 inch servo ipv de 15 inch uit het origineel van de BB1 en BB3.5 waardoor de kast flink kleiner kan zonder in te leveren op de F3 van 30hz. Iemand tips omtrent
een geschikte 10" die qua rendement de +100dB ribbon een beetje kan bijbenen ?
Een 10inch die loopt vanaf 30Hz en ook nog heel hoog rendement is een beetje wishfull thinking.
Hoe laag wil je die ribbon gaan filteren?
Een 15inch kast hoeft trouwens helemaal niet lomp en zwaar te zijn.
Een B&C 15CL76 is al leuk voor beginners, anders een 15NDL ofzo.
Dan wel even die NC502MP in bridge mode zetten en 100HF module erbij.
Hoe hard moet het eigenlijk?
Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: di 06 apr 2021, 20:42
door wouter
One World Concepts schreef:
Een 10inch die loopt vanaf 30Hz en ook nog heel hoog rendement is een beetje wishfull thinking.

inderdaad, maar anders houd ik me aanbevolen
Ik heb voor mijn lijn speakerkasten voor basgitaar ook redelijk gezocht naar het onmogelijke.
Voor hoge gevoeligheid zou ik gaan kijken 18sound.
https://www.eighteensound.it/en/product ... 0/8/10W500
of:
https://www.eighteensound.it/en/product ... /8/10MB600
of:
https://www.eighteensound.it/en/product ... 10NTLW2000
En als 16 ohm ook mag, want de laatste bovenstaande zal wel uit productie gaan:
https://www.eighteensound.it/en/product ... 16/10nw750
Voor 15" is bij hen de 15MB606 echt een topper qua balans gevoeligheid en kastformaat.
Maar je zocht 10". Ik kan je uit de droom helpen met FaitalPRO, zowel Sander Sassen als ik hebben de units uit de serie 10PR320 en 12PR320 na enkele tests onbruikbaar verklaard. Wat een bak vervorming! Hoe Troels en Tony hiermee iets kunnen maken weet ik niet, maar ik heb vervangende units gekregen die exact hetzelfde doen.
Voor medium herrie is de B&C 10CL51 een leuk ding. Wij gebruiken met veel plezier de FaitalPRO 10RS3530, die net als de B&C in ca 30 liter mooi speelt. Maar die Faital Pro kan ook echt laag weergeven. Dus, als je die gevoeligheid even los laat, dan zou die 10RS350 wel wat kunnen zijn.
Troels gebruikt hem ook, heeft BMS nog voor de high-end tip/top variant. Maar dat merk heeft geen 10" in het portfolio.
Ik heb ook nog een paartje Oberton 10NMB500 liggen, die zijn op papier ook redelijk geweldig - maar voor 30Hz etc. moet je niet werken met een Fs boven de 50 dunkt me.
Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: di 06 apr 2021, 21:15
door OWC
wouter schreef:One World Concepts schreef:
Een 10inch die loopt vanaf 30Hz en ook nog heel hoog rendement is een beetje wishfull thinking.

inderdaad, maar anders houd ik me aanbevolen
Ik heb voor mijn lijn speakerkasten voor basgitaar ook redelijk gezocht naar het onmogelijke.
Voor hoge gevoeligheid zou ik gaan kijken 18sound.
https://www.eighteensound.it/en/product ... 0/8/10W500
of:
https://www.eighteensound.it/en/product ... /8/10MB600
of:
https://www.eighteensound.it/en/product ... 10NTLW2000
En als 16 ohm ook mag, want de laatste bovenstaande zal wel uit productie gaan:
https://www.eighteensound.it/en/product ... 16/10nw750
Voor 15" is bij hen de 15MB606 echt een topper qua balans gevoeligheid en kastformaat.
Maar je zocht 10". Ik kan je uit de droom helpen met FaitalPRO, zowel Sander Sassen als ik hebben de units uit de serie 10PR320 en 12PR320 na enkele tests onbruikbaar verklaard. Wat een bak vervorming! Hoe Troels en Tony hiermee iets kunnen maken weet ik niet, maar ik heb vervangende units gekregen die exact hetzelfde doen.
Voor medium herrie is de B&C 10CL51 een leuk ding. Wij gebruiken met veel plezier de FaitalPRO 10RS3530, die net als de B&C in ca 30 liter mooi speelt. Maar die Faital Pro kan ook echt laag weergeven. Dus, als je die gevoeligheid even los laat, dan zou die 10RS350 wel wat kunnen zijn.
Troels gebruikt hem ook, heeft BMS nog voor de high-end tip/top variant. Maar dat merk heeft geen 10" in het portfolio.
Ik heb ook nog een paartje Oberton 10NMB500 liggen, die zijn op papier ook redelijk geweldig - maar voor 30Hz etc. moet je niet werken met een Fs boven de 50 dunkt me.
Owhja, die nieuwe Eighteen Sounds zijn wel leuk, maar ik zet wel beetje vraagtekens bij die cone excursie.
Het zou trouwens wel kunnen hoor, met flink duwen en trekken, front + rear-loaded hoorn en een hoop DSP.
Hangt allemaal nogal af hoe laag die ribbon kan plus hoe hard het allemaal moet.
De speakers die ik in de loudspeakerdatabase zie, zijn allemaal hifi/car-audio dingen?
Typisch dat je zo'n slechte ervaring heb met Faital, toch wel wat dingen aan de tand gevoelt en het was nooit ZO slecht.
(slecht op andere manieren)
Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 13:40
door motoindo
Dank voor de replies mannen, ik ga ze eens rustig doorlezen, krijg via de fb stage accompany vintage groep ook allerlei leuke data door zoals dit verhaal:
Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 14:48
door OWC
Ik kan het boek Loudspeaker Handbook van Eargle aanbevelen, daar worden zulke dingen netjes in uitgelegd.
Overigens is dit wel anders voor enkele een dome, tov waveguide/hoorn of compressie driver met waveguide/hoorn.
(goed zoeken, dan is hij ook digitaal te lezen)