Pagina 1 van 1
architectuur project met geluid
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 11:34
door Leknaas
Beste audiokenners.
Ik ben een architectuurstudent en ben momenteel bezig met een project waarbij we geluiden van de omgeving (open landschap) goed moeten kunnen horen. Het allermakkelijkste zou zijn om er geen gebouw neer te zetten en gewoon luisteren. Echter zodra je iets neer gaat zetten blokkeerd dit altijd geluid.
Nu had ik een idee om een binnenplaats te maken met daaromheen losse massa's (woonruimte, keuken e.d.). Maar deze blokkeren dus geluid, zodat het geluid niet op de binnenplaats komt.
Nu ben ik vanallerlei vormen aan het bedenken (zoals de vorm van een luidspreker bij sportevenementen, zo'n rechthoekig dink dat taps toe loopt) om deze om de massa's heen te zetten en dat deze het geluid vangen rondom de massa en doorsluizen naar de binnenplaats.
Kortom een heel moeilijk verhaal, maar mijn vraag is dus eigenlijk: Hoe kan ik het beste omgevingsgeluiden opvangen / versterken en richten op de binnenplaats. Zonder al te veel gebuik te maken van electronica, dus puur door vorm...
Ik heb op internet al veel opgezocht maar niet echt iets kunnen vinden, misschien vinden jullie het leuk om mee te denken.
Alvast bedankt,
Leknaas
welke vorm
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 11:59
door Leknaas
Nu ben ik enkele vormen aan het testen en ik vraag me af of deze het geluid versterken.
Een hoorn versterkt het geluid... als je je oor bij het puntje houdt dan hoor je beter het geluid...
Maar een luidspreke versterkt ook het geluid... hebben ongeveer dezelfde vorm, alleen zit de bron nu bij het smalste punt.
Wat zou beter werken bij een buitenruimte. Stel je staat in een smal toelopende straat, en aan het einde van de straat staat een geluidsbron, wanneer zou je de geluidsbron het beste horen? Als de geluisbron aan het smalle stuk staat of andersom ?
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 12:21
door Geenius
Een cirkel concentreert al het geluid naar het middenpunt. Misschien als je dus op een punt geluid binnenlaat, dat het dan in het midden wordt geconcentreerd / versterkt (zoals het Observatorium bij Zeewolde bijvoorbeeld). Of je hangt boven je gebouw een halve bol, zeg maar een soort kaas-stolp, of iets van een parabolische reflector net als bij een antenne-schotel.

Geplaatst: vr 30 mar 2007, 13:06
door Leknaas
Geenius schreef:Een cirkel concentreert al het geluid naar het middenpunt. Misschien als je dus op een punt geluid binnenlaat, dat het dan in het midden wordt geconcentreerd / versterkt (zoals het Observatorium bij Zeewolde bijvoorbeeld). Of je hangt boven je gebouw een halve bol, zeg maar een soort kaas-stolp, of iets van een parabolische reflector net als bij een antenne-schotel.
Wow, dit is een superding, het lijkt op een kijkpost in een bos, maar nu dan een soort van luisterpost in een open landschap.
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 13:19
door Leknaas
nu heb ik even twee afbeeldingen gemaakt... de gekleurde vlakken zijn gesloten massa's (bouwdelen).
In welke situatie wordt het geluid het beste van buiten naar de binnenplaats toe versterkt.
1. In een soort van trechtervorm met de punt naar binnen toe, of
2. In een trechtervorm met de punt naar buiten.
Groeten Leknaas
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 13:32
door Geenius
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 14:21
door Geenius
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 14:48
door audiomanics
Als je bij dit modelletje op de buitenrand vier weergevers plaats wordt je in het midden waarschijnlijk gillend gek van de geluiddruk...
Kees
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 14:58
door Leknaas
wow hartelijk bedankt iedereen, wat een informatie!
edit: hier stond vanalles... maar ik had e.e.a. verkeerd begrepen...
@Geenius: wow, leuk. De gulden snede zie je ook overal terugkomen.
vervolg...
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 15:29
door Leknaas
Hoi, ik heb weer even een nieuwe opstelling gemaakt:
De crème kleurige vlakken zijn de massa's, de blauwe vlakken zijn de CPC's.
Op deze manier zou het dus moeten werken.. de massa's dienen als kaatswanden waardoor het geluid door de CPC's geconcentreerd wordt op de binnenplaats...
Als ik het goed begrijp kan ik de hoek tussen de parabolen veranderen als ik maar rekening hou met de brandpunten e.d. zoals op de afbeelding.
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 15:30
door Geenius
Leknaas schreef:Ik snap dat als je een paar grote luidsprekers aan de buitenrand tussen de gebouwen zet, dat je dan in het centrum een beetje gek wordt, maar werkt dit ook bij difuus geluid van buiten?
@Geenius: wow, leuk. De gulden snede zie je ook overal terugkomen.
Bij (relatief zacht) diffus omgevingsgeluid van buiten werkt een smalle opening niet zo efficient, dan moet je toch meer naar een vorm die van buiten breed naar binnen smal loopt - een concentrator dus. Een parabolische vorm is dan het meest efficient.
De Gulden Snede is de basis van alles - lang leve moeder natuur.

Re: vervolg...
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 15:34
door Geenius
Leknaas schreef:Hoi, ik heb weer even een nieuwe opstelling gemaakt:
De crème kleurige vlakken zijn de massa's, de blauwe vlakken zijn de CPC's.
Op deze manier zou het dus moeten werken.. de massa's dienen als kaatswanden waardoor het geluid door de CPC's geconcentreerd wordt op de binnenplaats...
Als ik het goed begrijp kan ik de hoek tussen de parabolen veranderen als ik maar rekening hou met de brandpunten e.d. zoals op de afbeelding.
Als ik het goed heb, zit het brandpunt van de concentrator net binnen de twee halve ellipsen voor de opening. je zult dus nog een soort reflector moeten plaatsen om het geconcentreerde geluid door de opening van de CPC naar buiten te sturen richting binnenplaats.

Geplaatst: vr 30 mar 2007, 16:25
door Leknaas
hmm owja... ik lees het nu nog eens en ik heb het idd verkeerd begrepen.

Ik dacht uit deze afbeelding op te maken dat het geluid er doorheen ging... maar dit ging over geluid kleiner en groter dan de acceptance hoek, kleiner gaat ie door het gat heen, groter wordt ie teruggekaatst.
Hmmm.. waarom zit dan het gat onderin ? Want er staat wel 'receiver opening'
Welke vorm kan ik dan gebruiken om geluid door te sluizen...
Geplaatst: vr 30 mar 2007, 16:29
door Leknaas
als ik (ongeveer) onderstaande vorm heb:

Dan kan ik van de ruimtes een soort van parabool maken die het geluid vangt van buiten (opzich wel leuk als je er in zit).
Maar ik vraag me af of in deze vorm het geluid van buiten, versterkt binnen komt op de binnenplaats (zoals de groene pijl)... ?
edit: hmmm afbeelding laad nu even niet omdat de site plat ligt...
maar ik dacht ook dat dat de CPC het geluid doorgeeft omdat het eigenlijk 2 parabolen in elkaar zijn... en niet bundeld binnen de parabool
Geplaatst: di 03 apr 2007, 9:45
door Geenius
Bijgaande vorm maakt het misschien wat duidelijker. Grappig is dat de bouwvolumes nu de doorsnede hebben van een hoorn terwijl juist hun buitenkant wordt gebruikt om het geluid te "trechteren".
Geplaatst: wo 11 apr 2007, 15:32
door Leknaas
Geenius schreef:Bijgaande vorm maakt het misschien wat duidelijker. Grappig is dat de bouwvolumes nu de doorsnede hebben van een hoorn terwijl juist hun buitenkant wordt gebruikt om het geluid te "trechteren".
wow geweldig! Dankjewel
Geplaatst: wo 11 apr 2007, 23:14
door Digidoo
Hehe. Te gek hoor! Wordt het forum nog genoemd in je projectverslag?

Re: vervolg...
Geplaatst: zo 27 mei 2007, 11:34
door ravon
Geenius schreef:Leknaas schreef:Hoi, ik heb weer even een nieuwe opstelling gemaakt:
De crème kleurige vlakken zijn de massa's, de blauwe vlakken zijn de CPC's.
Op deze manier zou het dus moeten werken.. de massa's dienen als kaatswanden waardoor het geluid door de CPC's geconcentreerd wordt op de binnenplaats...
Als ik het goed begrijp kan ik de hoek tussen de parabolen veranderen als ik maar rekening hou met de brandpunten e.d. zoals op de afbeelding.
Als ik het goed heb, zit het brandpunt van de concentrator net binnen de twee halve ellipsen voor de opening. je zult dus nog een soort reflector moeten plaatsen om het geconcentreerde geluid door de opening van de CPC naar buiten te sturen richting binnenplaats.

Het is een wat late reactie misschien maar toch..
Als je het brandpunt van bovenstaande vorm achter de luisteropening laat vallen is een extra reflector niet nodig. Wellicht wordt dat dus een hoornachtige vorm. En als je die hoorn vervolgens cirkelvormig "extrudeert" verkrijg je een rond object wat het geluid in een cirkel concentreert.
Dat gaat dan een beetje hierop lijken:

Geplaatst: zo 27 mei 2007, 13:16
door lepain
Het idee van een halfbolvormig object boven de binnenplaats spreekt mij het meest aan.
Daarmee zou geluid van alle kanten op de binnenplaats terecht komen, lage tonen worden er waarschijnlijk niet zo goed door gereflecteerd. Wordt je ook niet pani als dr een jumbo overvliegt.
Hehe, zie je je vijverwater trillen alsof Trex langskomt.

Geplaatst: zo 27 mei 2007, 13:43
door SARK
Weg vijver
