Pagina 1 van 1

Single Ended, het oude wiel toch modern!

Geplaatst: wo 28 mar 2007, 22:52
door Tjoep
Al jaren draai ik met een SE versterker. De laatste tijd lees je steeds
meer over UCD versterkers. Dat ze a.h.w. klankloos zijn. Het ideaal dus
eigenlijk, .... theoretish dan.

Of het werkelijk ideaal is, weet ik niet. Ook in de duurdere high-end
wereld is men niet schuw om compensatie of matching toe te passen.
Een speaker die wat dun klinkt? Zet er iets achter wat het weer wat
warmer laat klinken.... Klinkt het spul te wollig of te warm? Zet er
wat voor dat de boel strak houdt...

Nou ben ik nogal een fan van Klipsch en Tannoy, dus hoog rendements
speakers, en is het niet zo verwonderlijk dat er op een zeker moment
een SE dat spul staat aan te sturen. Veel vermogen hebben deze speakers
niet nodig, want bij 1 watt heb ik meer dan genoeg muziek in m'n kamer.

Maar wie schetste mijn verbazing toen ik op mijn SE andere (betere)
eindtrafo's monteerde. Deze gaan hoger en lager dan de vorige
trafo's, kunnen dus meer watts doorlaten over een veel breedbandiger
gebied. Meer dan nodig is voor zo'n klein SE versterkertje. Van SE is
natuurlijk wel bekend dat ze juist bij die eerste paar wattjes het beste
functioneren, in hun meest ideale werkgebied. Maar de informatie die
ik nu ineens uit m'n cd's, lp's en SACD's hoorde, dat had ik nog nooit
eerder waargenomen. Het leuke: Niet alleen mijn Klipschen en Tannoy's
klonken beter, maar ook die Needles! Machtig leuke speakertjes die
echt kunnen laten horen wat er voor staat!

Misschien dus een tip voor andere buizenversterker zelfbouwers.
Een SE versterker bouwen is niet zo moeilijk. Er zijn zat schema's
te downloaden. Buizen zijn tegenwoordig makkelijk te verkrijgen.
En ik ben bang, dat wat ze ook uitvinden, al is het een super transistor
van grafeen i.p.v. silicium, dat de oude buis nog lang niet verslagen is!

Mocht je hoog rendement speakers hebben, dan is dat het overwegen
waard. Met Push Pull kan meer, maar in de kleine watts wint een SE.
Voor een paar honderd euro bouw je iets waar echt muziek uit komt.
Of het klankloos en eerlijk is doet er niet toe. Dat ben jij niet en dat is
jou luidspreker niet. En het blijft verbazen hoe die "oude" buizen op een
heel muzikale manier tegelijkertijd zo veel mooie informatie uit geluids
dragers kunnen laten horen. Misschien wel meer dan UCD... ;-)

Andere tip: Koop een echt goede geluidsdrager-speler! De front-end
is zeker zo belangrijk als de Back-end. Alles wat je aan het begin verliest,
win je verderop in het circuit nooit meer terug.

Geplaatst: wo 28 mar 2007, 22:55
door dekkersj
Hoi,

Welke eindtrafo's heb je aangeschaft?

Groet,
Jacco

Geplaatst: wo 28 mar 2007, 23:12
door Tjoep
dekkersj schreef:
Hoi,

Welke eindtrafo's heb je aangeschaft?

Groet,
Jacco
Hallo Jacco,

Audio note, gelukkig wel 2e hands... ;-)
Tango is trouwens ook erg goed, maar was me nieuw te duur.
Hiervoor had ik trafootjes die maar een paar watts konden leveren.
Leek voldoende, maar nu ik dit gehoord heb... :D :D :D

Was echt een enorme upgrade! Hoog en laag er bij gewonnen.
Lijkt alsof er weer een gordijn weggetrokken is, alsof de bas
zo helder en doorzichtig als een tweeter is, het hoog sprankelt,
maar je hoort geen tweeter, wel de muziek heel erg open... :D

Nooit geweten dat eindtrafo's zoveel effect konden hebben. :shock:

Geplaatst: wo 28 mar 2007, 23:24
door Tjoep
dekkersj schreef:
Hoi,

Welke eindtrafo's heb je aangeschaft?

Groet,
Jacco
Nog iets anders: Met een SE hoor je echt klankverschillen
tussen verschillende instrumenten. Ik heb zat versterkers
gehoord die nog niet eens het verschil in klankkleur tussen
een trompet en een trombone kunnen laten horen. Lijkt
allemaal op elkaar. Niet met een SE dus. En dan hebben
we het nog niet eens over de ruimte "clean" weergegeven
rondom instrumenten, horen of ze in een concertzaal
staan te spelen, of in een studio...

En zelfs een Needle laat dat dus horen. Zet ik er een transistor
bak voor, dan is dat weg. Dus weer die Front End die blijkbaar
heel belangrijk is. Gelukkig heb ik m'n oude Thorens nooit weg
gedaan... :D Geen mc maar wel een goeie mm... :roll:

Re: Single Ended, het oude wiel toch modern!

Geplaatst: wo 28 mar 2007, 23:28
door KT88
Tjoep schreef:
Een SE versterker bouwen is niet zo moeilijk.
Een *echt* goeie SE bouwen is nog niet zo heel simpel.
Zelfs ik blijf daarvan af en hou het bij PP.
(ik heb er trouwens de speakers niet voor, maar da's nog wat anders).

Geplaatst: do 29 mar 2007, 8:53
door Bertje
Zet ik er een transistor bak voor, dan is dat weg. Dus weer die Front End die blijkbaar heel belangrijk is. Gelukkig heb ik m'n oude Thorens nooit weg gedaan... :D Geen mc maar wel een goeie mm... :roll:
Tja ligt er maar net aan wat voor transistorbak dat is natuurlijk, zit ook heel erg veel verschil in.
Rob.

Geplaatst: do 29 mar 2007, 10:45
door SSassen
Tjoep,

De hele keten is belangrijk, niet alleen de eindversterker. Ik heb jarenlang met SE buizenversterkers geknutseld in m'n studententijd. Alleen met een flinke buis zoals bv. een 300B heb je genoeg vermogen om e.e.a. realistisch neer te zetten zonder al te veel vervorming. Daar komt bij dat (vooropgesteld dat de rest prima in elkaar steekt) de uitgangstrafo voornamelijk bepalend is voor de uiteindelijke prestaties. Een goede SE eindversterker bouwen die op alle vlakken goed presteert is trouwens niet zo gemakkelijk, je moet toch echt wel kaas hebben gegeten van de theoretische achtergronden om een werkelijk goed metende, en dus goed klinkende, SE versterker te kunnen bouwen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 29 mar 2007, 11:11
door jeroen_d
Teveel kleuring betekent voor mij geen beleving, hooguit met bepaalde muziek. Op de wat langere luistertermijn betekent kleuring voor mij voornamelijk ergernis.

Een buizenbak zonder kleuring is mij gewoon te duur en voegt niets wezenlijk toe aan mijn UcD-versterker.

Geplaatst: do 29 mar 2007, 12:44
door audiomanics
Ik ken eigenlijk maar een heel goed klinkende versterker, en ja dat is een 300B-SE... Over de kostprijs zal ik het maar niet hebben.. je zet er toch bijna 10 UcD700-stereo versterkertjes voor neer... Maar 't schema is nog effe te vinden op mijn Website.. en ik heb ook nog wel wat van die 27 buisjes (stuk of 90..)

Kees

Geplaatst: do 29 mar 2007, 14:13
door dekkersj
Een goed klinkende versterker...

Ik word echt te oud voor dit soort dingen. :?

Groet,
Jacco

Geplaatst: do 29 mar 2007, 15:33
door audiomanics
dekkersj schreef:
k word echt te oud voor dit soort dingen. :?
He Opa! :wink: Dat geval wat jij destijds gemaakt hebt op de hogeschool werd ook beschreven goed klinkend... ik wil het nog wel even citeren hoor.. Of geloof je het wel?..
Zo ontzettend oud ben je ook weer niet als ik zo die foto van je zie met het bij behorende jaartal...

Kees

Geplaatst: do 29 mar 2007, 15:41
door dekkersj
audiomanics schreef:
dekkersj schreef:
k word echt te oud voor dit soort dingen. :?
He Opa! :wink: Dat geval wat jij destijds gemaakt hebt op de hogeschool werd ook beschreven goed klinkend... ik wil het nog wel even citeren hoor.. Of geloof je het wel?..
Zo ontzettend oud ben je ook weer niet als ik zo die foto van je zie met het bij behorende jaartal...

Kees
Hij bleek te klinken als een goede transistorversterker. Toen vond ik dat een diepe belediging. Nu weet ik beter...

Af en toe denk ik nog wel eens aan dat ding terug. Was leuk: twee Svetlana 572 direct verhitte triodes met een Amplimo ringkern uitgangstrafo. Een SRPP met een 6922 er in en een EL84 als shuntvoeding. Natuurlijk ook buizen gelijkrichters. Waar is de tijd toch?

Groet,
Jacco

Geplaatst: do 29 mar 2007, 21:25
door Tjoep
jeroen_d schreef:
Teveel kleuring betekent voor mij geen beleving, hooguit met bepaalde muziek. Op de wat langere luistertermijn betekent kleuring voor mij voornamelijk ergernis.

Een buizenbak zonder kleuring is mij gewoon te duur en voegt niets wezenlijk toe aan mijn UcD-versterker.
Volgens mij kleurt iedere versterker, of beter gezegd, heeft iedere amp
gewoon z'n klankeigenschappen. Hetzelfde geldt voor luidsprekers. En
je cd's, hoe zijn die opgenomen en geproduceerd?

Maar eerlijk gezegd ken ik geen UCD versterkers. Maar het zou me niets
verbazen als de ene UCD versterker anders klinkt dan de andere... ;-)
Als ze wel allemaal even perfect zijn, en dus allemaal hetzelfde klinken,
ja, dan kun je spreken van een "rechte" versterker zonder klankkleur.
Maar ik heb mijn twijfels... :?

Geplaatst: do 29 mar 2007, 23:58
door jeroen_d
Tjoep schreef:
Volgens mij kleurt iedere versterker, of beter gezegd, heeft iedere amp
gewoon z'n klankeigenschappen. Hetzelfde geldt voor luidsprekers. En
je cd's, hoe zijn die opgenomen en geproduceerd?
Met kleuring bedoel ik duidelijk hoorbare kleuring, geen minieme verschillen. Als je eenmaal op een bepaald niveau zit, dwz voldoende vrij van kleuring, en dat zit je met UcD en met een goede buizenversterker, dan klinken ze nog steeds niet allemaal hetzelfde. Zelfs de UcD's onderling niet. Maar het wordt spijkers op laag water zoeken.

Ik ben het op zich wel met je openingspost eens, maar onderschrijf vooral het 'misschien'. En dan met name dus hoe relevant het nog is om werkelijk meer of minder van de muziek te genieten. Je moet toch altijd een beetje oppassen om niet alleen maar naar je installatie te luisteren in plaats van naar de performance.

Geplaatst: vr 30 mar 2007, 18:43
door Tjoep
jeroen_d schreef:
Tjoep schreef:
Volgens mij kleurt iedere versterker, of beter gezegd, heeft iedere amp
gewoon z'n klankeigenschappen. Hetzelfde geldt voor luidsprekers. En
je cd's, hoe zijn die opgenomen en geproduceerd?
Met kleuring bedoel ik duidelijk hoorbare kleuring, geen minieme verschillen. Als je eenmaal op een bepaald niveau zit, dwz voldoende vrij van kleuring, en dat zit je met UcD en met een goede buizenversterker, dan klinken ze nog steeds niet allemaal hetzelfde. Zelfs de UcD's onderling niet. Maar het wordt spijkers op laag water zoeken.

Ik ben het op zich wel met je openingspost eens, maar onderschrijf vooral het 'misschien'. En dan met name dus hoe relevant het nog is om werkelijk meer of minder van de muziek te genieten. Je moet toch altijd een beetje oppassen om niet alleen maar naar je installatie te luisteren in plaats van naar de performance.
Oh, maar ik luister niet zo vaak alleen maar naar m'n installatie. Veel
liever speel ik zellf ook mee met m'n gitaren of synth. Dat passieve luisteren
is voor mij inmiddels passe. Maar er zijn ook nog wel momenten dat ik
soms weer even enthousiast kan worden als ik een mooie cd hoor.

Dat SE versterkers knap duur kunnen zijn, zeker als je er heel goeie
meetresultaten en weinig kleuring mee wil bereiken, dat zal ook wel.
Die van mij was ook niet goedkoop... Alhoewel dus niet zo duur als
een enorme Krell oid. Voordeel van een SE is dat je nog een keer
behoorlijke componenten er in kunt zetten, het zijn er toch niet zo
veel. Een versterker waar veel electronica in zit, zou gewoon te duur
worden met bijv. dure caps en weerstanden.

Niettemin heb ik onlangs van een kennis ook een heel leuk zelfbouw SE
versterkertje een paar weken in huis gehad, en dat ding klonk prima!
Kleine buisjes, kleine trafootjes, ik stond er versteld van! Of het optimaal
was weet ik niet, het klonk wel heel goed, zeer zeker geen overdreven
kleuring, maar wel het gevoel: hier komt zo gemakkelijk muziek uit!
En de bouwkosten waren nog geen 300 euro.

Dus blijkbaar kan het!