pulsie schreef:
Tjoep,
Ik zou het gewoon proberen

kost je alleen wat hout, als je een test kast maakt, waarin je je 2 bestaande breedbanders gebruikt. Ik heb volgens mij wel eens iets gezien waarbij een Vifa D19TD werd gebruik in combinatie met de Visatons. Maar een andere 8 ohm dome tweeter zou ook moeten werken. Als je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van het breedband concept hoef je alleen maar een condensator in serie te plaatsen met de tweeter, met de waarde kun je experimenteren om de overgang zo gunstig mogelijk te maken.
Bij de artikelen op deze site vind je een verhaal van Sietse over wisselfilters en wat theorie.
Gr. Pulsie.
Zomaar proberen trekt me niet echt. Juist omdat ik weet welke valkuilen
er zijn als het gaat om goeie speakers bouwen. Ben wel geinspireerd
door de Needles en verbaasd wat een 1-weg breedband allemaal kan.
En dat terwijl het een relatief simpel concept is, makkelijk te bouwen.
En daarom ook een heel leuk basic vertrekpunt. Je weet wat ze kunnen,
en je weet ook wat hun beperkingen zijn. Dus ik denk dat ik toch eens
ga kijken, ook op dit forum, welke ideeen er inmiddels uitgewerkt zijn.
Altijd handig als een andere ervaren ontwerper het wiel al heeft uitge-
vonden...
Sterke punten van de Needle: mooi schoon midden en hoog,
geen overgangen tussen verschillende units, geluid komt uit 1 punt.
Minder: het laag, niet zo kernachtig en krachtig. Verbazingwekkend
wat er nog aan laag uitkomt, maar dat komt door het slimme TL-
achtige kastje denk ik. Maar het is een kunstgreep voor mijn gevoel.
Sterk punt van drukkamer speakers: droog, strak en schoon laag.
Sterk punt van BR of TL: Dieper of meer laag / evt. meer rendement
Sterk punt van hoorns: hoog rendement, relatief weinig uitslag van
driver nodig. Snel. Helaas wel grote kast.
MFB laag: (Philips, Motional FeedBack) mooiste laag wat er uit een
relatief kleine drukkamer speaker getoverd kan worden! Misschien
wel het mooiste en schoonste laag wat er bestaat.
Helaas veel te moeilijk voor mij om na te bouwen.
Als ik zelf speakers goed kon ontwerpen, zou ik denken aan een
BB3.01 met een behoorlijk grote woofer in een gesloten systeem.
Puur voor het onderste gortdroge en schone laag, de breedbander
moet de rest maar doen.
Maar nogmaals, ik ga eerst eens rondneuzen, kijken wat er al is...
