Pagina 1 van 3

10/12 inch carsub

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 16:08
door Jan-Willem
Hallo, ik ben de laatste tijd niet meer zo actief op dit forum, maar wel in zelfbouw.
Ik wil nu een sub maken voor een kameraad van mij. Deze komt in een BMW 316 te zitten.
De woofer heb ik nog niet maar daarvoor is dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3878
Ik maak hem zowiezo gepoort oid, om net ff wat meer eruit te halen. Ik ga het eerst proberen zonder amp.
Dus graag een woofer met hoog rendement.
Ik heb een ontwerp gemaakt op de pc, maar ik wil eigenlijk iets anders, maar ben er niet helemaal uit hoe.
Ik wil eigenlijk wat led gedoe erin hangen, met plexi glas ervoor oid. (Vind hij mooi :roll:, hoort bij bmw mannen?:P )
Hier ontwerp:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie nog tips ? Ook met dat plexi glas...
Groet jw :D

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 16:30
door bartsegers
tip 1.

zoek een woofer, die gepoort ook speelt...

tip2. zoek een woofer, die in een kleine gesloten kast diep gaat :D

een basreflex kast is niet altijd nodig om laag te komen in een auto.

een TL kan bijvoorbeeld ook heel goed!

Budget voor de woofer is ook handig natuurlijk. er is voor een 50 euro al veel te krijgen. ook tweedehands natuurlijk.

wat betreft dat plexiglas, dat is een duur materiaal, zeker als je een b eetje dikte wilt hebben. Wel erg gaaf is leds in de zijkant monteren van een plexiglas plaat. (met een logo erin gefreesd bv. )

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 16:39
door Jan-Willem
bartsegers schreef:
tip 1.

zoek een woofer, die gepoort ook speelt...

tip2. zoek een woofer, die in een kleine gesloten kast diep gaat :D

een basreflex kast is niet altijd nodig om laag te komen in een auto.

een TL kan bijvoorbeeld ook heel goed!

Budget voor de woofer is ook handig natuurlijk. er is voor een 50 euro al veel te krijgen. ook tweedehands natuurlijk.

wat betreft dat plexiglas, dat is een duur materiaal, zeker als je een b eetje dikte wilt hebben. Wel erg gaaf is leds in de zijkant monteren van een plexiglas plaat. (met een logo erin gefreesd bv. )

Haha.. ja bedankt Bart
Ik had eerst iets.. van ik zie wel wat er te vinden is aan woofers, en pas daar mijn kast op aan.. vandaar ;).
Ja ik zat ook rond de 50 euro te denken voor de woofer. Graag tweedehands.. vaak iets beter, dan maar een x gebruikt.
En van dat plexiglas, ik denk dat ik je snap! Kijken of ik iets kan vinden op internet.. en nog zien wat ik er dan in ga frezen.

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 17:30
door audiomanics
Jan-Willem schreef:
en nog zien wat ik er dan in ga frezen.
Oppassen he? plexiglas hakt lekker.. Voor je het weet heb je de handjes leeg en je frees heeft een heel mooi logo voor je gefreesd.. Maar niet wat je in gedachte had..
Plak het plexiglas af, niet te hard draaien en gebruik in godesnaam een water/zeep oplossing... Dan gaat het wel lukken. En euh.. be carefull: water en electriciteit.....

Kees

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 20:54
door Jacco
Aangezien car hifi een specialiteit is van mij even wat belangrijke punten met betrekking op je auto:

BMW is een lastige auto om een goede bas in te krijgen. Je moet gebruikmaken van het zogeheten skyluik dat in de achterbank zit. Deze moet je zien als je grootste en beste doorlaat voor de bas.
Je hebt dan 2 keuzes:
-1 je maakt je subwoofer zover mogelijk aan de achterkant van de kofferbak, bijvoorbeeld in de reserve wiel bak of aan de zijkant boven de accu.
-2 je maakt de subwoofer direct achter de achterbank (volgens mij wat jij van plan bent aan je tekening te zien). Als je dan de woofer naar achteren laat spelen moet je ervoor zorgen dat de kast het skyluik niet "afsluit". Je moet dus de kast dusdanig maken dat deze naast het skyluik past.
Maak je de kast dusdanig dat de woofer (en poort) naar de achterbank toe spelen dan moet je ervoor zorgen dat woofer en poort juist alleen door het skyluik kunnen spelen en niet de kofferbak in!

Als je vragen hebt kan je mij ook altijd mailen.

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:07
door Jan-Willem
Jacco schreef:
Aangezien car hifi een specialiteit is van mij even wat belangrijke punten met betrekking op je auto:

BMW is een lastige auto om een goede bas in te krijgen. Je moet gebruikmaken van het zogeheten skyluik dat in de achterbank zit. Deze moet je zien als je grootste en beste doorlaat voor de bas.
Je hebt dan 2 keuzes:
-1 je maakt je subwoofer zover mogelijk aan de achterkant van de kofferbak, bijvoorbeeld in de reserve wiel bak of aan de zijkant boven de accu.
-2 je maakt de subwoofer direct achter de achterbank (volgens mij wat jij van plan bent aan je tekening te zien). Als je dan de woofer naar achteren laat spelen moet je ervoor zorgen dat de kast het skyluik niet "afsluit". Je moet dus de kast dusdanig maken dat deze naast het skyluik past.
Maak je de kast dusdanig dat de woofer (en poort) naar de achterbank toe spelen dan moet je ervoor zorgen dat woofer en poort juist alleen door het skyluik kunnen spelen en niet de kofferbak in!

Als je vragen hebt kan je mij ook altijd mailen.
Ahh een kenner!
Allereerst wat is een skyluik? Het is geen gesloten achterbak he... ja gescheiden doormiddel van een hoedenplank. Maar idd ik maak hem zo, dat hij tegen de achterbank aan zit. En ik heb getest met mijn down firing sub, en dat was voldoende, dus kwa sub niveau denk ik dat het wel goed gaat komen, maar oke ik kijk even naar dat skyluik.
Alvast bedankt

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:18
door Jacco
skyluik is een opening in het midden van de achterbank. Meestal in het interieur verborgen achter de neerklapbare armsteun in het midden van de achterbank.

Tenzij het een 316 compact is is het toch echt een zeer afgesloten kofferruimte.

Je zegt dat je getest hebt met een sub heb je deze getest terwijl de auto stil stond of ook tijdens het rijden?
Bij een auto kan het namelijk nog al is verschillen of je rijd of niet. Wat tijdens stil staan voldoende is kan tijdens rijden niet eens hoorbaar zijn.
Ik zag dat je in een ander topic aangaf de sub via de luidspreker uitgang van de HU aan te sturen. Dit is mogelijk maar geeft uiteindelijk toch vaak te weinig vermogen en resulteerd 9 van de 10 keer in een defecte HU.

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:21
door Wowly
Ah! Skyluik = skiluik. Een kleine opening in de achterbank waarin je langere objecten kunt steken om alsnog mee te nemen (zoals ski's 8) )

Goed om een echte caraudiobouwer hier te hebben! Welkom!

Wowly

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:32
door CarloPJB
Ik ben ook bang dat alleen je radio te weinig sap levert om de boel onder het rijden nog op voldoende nivo te laten spelen.
Heb ook meerdere malen kisten gemaakt voor Bmw`s en voor cabrio`s maakte ik altijd kisten met twee 10" die in `n hoek van 90 graden naar het skiluik gericht stonden.

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:35
door Jacco
Ik zie het nu ook :D Skiluik ja.

Ik zwerf al wat langer rond hier maar volg over het algemeen diverse topics zonder commentaar te geven.

Al ben ik overdag voornamelijk bezig met caraudio ligt mijn passie toch bij home audio en dan met name 2ch stereo.

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:37
door bartsegers
free air in je hoedenplank, met het skiluik als BR poort ?

Een hoop negatieve standpunten hier, en zonder versterkertje geef ik het ook weinig kans...

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:46
door Jacco
Wat echt heel goed werkt:

Een 10" in een geslotenkast met de woofer spelend rechtsreeks door het skiluik. Je maakt dan als het ware een "raam" van latten of MDF om het skiluik waartegen je vanuit de kofferbak de subkast tegenaanschroefd, de woofer speeld dan in het raam uitsluitend door het skiluik. Het raam sluit luchtdicht af rondom het skiluik en de subkast zelf sluit luchtdicht af rondom de woofer, de woofer kan dan dus alleen de bas door het skiluik het interieur in spelen en niet de kofferbak in. Een net versterkertje erop met voldoende instel mogelijkheden en je hebt een zeer nette basweergave.

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 22:50
door CarloPJB
Zo`n zelfde constructie gebruikte ik ook maar dan met twee stuks om wat meer oppervlakte te hebben.Groter dan 10" ging niet i.v.m. de ruimte die de cabrio-cap inneemt.

Geplaatst: di 20 mar 2007, 10:10
door Jan-Willem
Oke... versterker komt er waarschijnlijk bij, anders heb ik straks een kapotte HU op mijn geweten :lol:
Over dat spelen door het skyluik ben ik nog niet helemaal over uit. Eerst ff in de auto kijken hoe dat precies zit. (Ik denk hetzelfde als bij onze auto). Maar waarschijnlijk ga ik niet door dat skyluik spelen, dan kunnen er ook geen 3 mensen achter inzitten. Nou ik kijk wel even.
En met die amp, moet er dan ook gelijk weer een condensator bij komen?
Of kan ik gewoon stroom vanaf accu pakken, en met line out van Hu naar versterker.
(Aardige N00b op gebied van car audio.)

Geplaatst: di 20 mar 2007, 10:34
door Jacco
je hebt geen condensator nodig

Geplaatst: di 20 mar 2007, 13:08
door Henkjan
idd, stroom met voldoende dikke draad direct van de accu af, zekering zo dicht mogelijk bij de accu.

line out van de HU af, idem remote (koop een handige kabel, dan zit daar al een ader voor de remote in)

Geplaatst: di 20 mar 2007, 16:53
door CarloPJB
maar die plus die hierbij zit zou ook weer storing door kunnen geven aan de signaalkabels waar die mee mee loopt :cry:

Geplaatst: di 20 mar 2007, 16:58
door Jacco
zou in dit geval niet erg zijn aangezien er alleen een sub mee wordt aangestuurd en de stoor signalen een veel hogere frequentie hebben dus ik zou me daar in dit geval geen zorgen over maken.

Geplaatst: di 20 mar 2007, 17:00
door CarloPJB
:oops: :oops: das waar natuurlijk,beetje drukke dag achter de rug dus niet erg scherp meer :wink:

Geplaatst: di 20 mar 2007, 17:20
door bartsegers
er zijn toch yeker ook stoorsignalen in het subgebied?

Denk aan het aan en uit ploppen etc. allemaal heeft het te maken met je stroomvoorziening.

Koop geen dunnen kabels, maar een beetje formaat. Hoeft geen 100 euro te kosten, maar besteed er wel aandacht aan.

niets erger dan ruis en plopgeluiden etc.

laat staan dat ik denk dat de controlle over je sublaag ook verminderd dan. Maar dat is slechts een gevoel...

Geplaatst: di 20 mar 2007, 17:25
door markje
Meestal zijn caraudiokabels (de signaalkabels dan) al dikker dan Gamma audio kabels.

Ik gebruik zelf een Profigold kabeltje en de 12V kabel ligt er pal naast (trigger en voeding van de amp), storing 0,0.

Als je signaalkabel goed is afgeschermd heb je geen last van storing.

Groeten Mark

Geplaatst: di 20 mar 2007, 17:32
door Henkjan
CarloPJB schreef:
maar die plus die hierbij zit zou ook weer storing door kunnen geven aan de signaalkabels waar die mee mee loopt :cry:
nee joh, daar gaat geen stroom door. ik heb van IT (gewoon bij S&Co) mooie 3-voudig afgeschermde 5m kabels gekocht voor een paar tientjes.

Geplaatst: di 20 mar 2007, 17:54
door Jacco
Over mogelijke storingen die op kunnen treden kan ik wel een heel nieuw topic starten.

Laat ik het even kort samen vatten jullie hebben allemaal tot op zekere hoogte gelijk. 8)

Wat belangrijk is in dit geval met een versterker alleen voor sub:
Goede voeding, voldoende dikke kabels en let op met goedkope kabels deze zijn vaak niet meer volledig van koper maar er zit aluminium in verwerkt. Voedings kabels met alu erin moet je niet nemen. Let ook op je massa kabel deze moet even dik zijn als de plus.
Neem een set degelijke RCA's, het beste werken getwiste RCA's. Bij deze install kan de kabel die vaak bij de goedkopere RCA's in het midden zit goed gebruikt worden als remote voor de versterker. De storingen die door dat kabeltje opgewekt kunnen worden zullen niet hoorbaar zijn door de subwoofer evenals andere motorstoringen.

Geplaatst: di 20 mar 2007, 18:28
door Jan-Willem
Oke, dikke kabels haha ik zal es ff bij m'n pa kijken wat hij nog heeft liggen op het werk 8)
Maar henkjan wat bedoelde jij met Remote?

Geplaatst: wo 21 mar 2007, 9:55
door ome subtilieco
Jan-Willem schreef:
Oke, dikke kabels haha ik zal es ff bij m'n pa kijken wat hij nog heeft liggen op het werk 8)
Maar henkjan wat bedoelde jij met Remote?
dat is het stuur signaal (versterker aan) van de radio naar de versterker. Dit is een +12V

lees anders hier je zelf bij over autoaudio www.12vhifi.nl