rho schreef:
1) Als ik ze in dipole zou willen inzetten. Hoe kom je tot de juiste breedte van je baffle in relatie tot je x-over. Dus als je b.v. je x-over punt op 250hz wil leggen, hoe breed moet dan je baffle zijn?
Het gaat niet alleen om breedte, maar ook de hoogte. Een circel is optimaal en geeft voor zowel de x als y as dezelfde grens frekwentie voor kortsluiting.
2) Ik heb ergens gezien dat ze de driver aan 1 zijde van de baffle plaatsten, zodat ie dus met 1 kant in acoustische kortsluiting zit. Wat zijn de voordelen hiervan?
Gaat niet werken. Bij kortsluiting praat je slechts over twee zijdes in de vorm van voor en achterkant.
Stel dat je een dergelijke opstelling zou maken met de tweeter op de rechterkant van de baffle. De lengte van de rechterkant van de voorzijde van het membraam naar de rechterkant van de achterzijde van het membraam is 10 cm. Als je membraam dan 1 cm breed is is de afstand (welke je aflegt over de rechterzijde (korte zijde)) van de baffle van de linker kant van de voorkant naar de linkerkant van de achter kant 12 cm. OF je de andere kant van de baffle nu 0.5 of 100 meter maakt. De maximale afstand tussen voor en achterzijde wordt niet groter dan 12 cm.
3) Een andere opstelling was in een baffle die bovenaan breder is dan onderaan. Iemand een idee wat hier de gedachtegang achter is? Voordelen, nadelen?
Teken een circel vanuit het middenpunt van de driver met de kortste afstand van dit middelpunt naar de rand van de baffle. Met deze afstand kun je de grens uitrekenen waarboven de driver zich gedraag als infinite baffle plaatsing. Daaronder zit een grijs gebied tussen infinite baffle en kortsluiting.
4) Heeft iemand ervaring met dit merk speakers in DIY-projecten?
Nope.
5) hoe dimensioneer je je behuizing als je zulke speaker in een gesloten kastje wil zetten?
Als je dit wil doen moet je zorgen dat er geen enrgie die vanaf de achterzijde wordt afgestraald in de luisterruimte terecht komt. De achterkamer moet dus ALLE energie van de achterkant van het membraam opnemen zonder dat er staande golven ontstaan of reflectie's door het membraam naar buiten komen. In dat geval heb heb de infinite baffle na gemaakt. Je kunt zeggen, hoe groter deze ruimte hoe dichter je bij de infnite baffle komt (theoretisch). Natuurlijk wel goed dempen omzoveel mogelijk te absorberen.
6) Wat zijn de invloeden van een verandering in diepte/breedte van die behuizing?
Reken zelf aan de hand van de lengtes tussen de overstaande wanden uit waar de staandegolven zullen ontstaan. Wordt een afstand groter, dan komt de staande golf lager.
Verder heb ik wel het een en ander te melden over dipool in het algemeen.
In een kamer lijkt het me erg onplezierig om een tweeter als dipool in te zetten. Alles wat aan de achterkant wordt afgestraald kan voor verstoring zorgen. Hoge tonen zullen geen last hebben van kortsluiting, deze zullen op de achterwand weerkatsen en komen met een flink looptijd verschil via allerlei andere weerkatsingen bij jou terecht. Resultaat hiervan is een erg ruimtelijk geluid! Wil je dit, dan zit je goed. Wil je puur voor zuiver en natuurgetrouw gaan, dan zou ik nooi een dipool tweeter inzetten.
Voor de hoge tonen kun je het heel makkelijk zien. Je hebt twee bronnen die beide een andere kant op stralen. Hoge tonen zijn gericht en weerkatsen makkelijk. De twee bronnen hebben een fase draaing van 180 graden van elkaar.
Zou een een dipool tweeter in het vrij veld zetten, dan krijg je alleen het deel van de voorkant afstraald, alles wat achter afstraald komt NOOIT bij de voorkant terecht.
Conclusie, zowel voor het vrije veld als in een kamer is dipool hoog niet iets wat voor verbetering zorgt, met uitzondering van de ruimtelijke klank (vind ik zelf geen kenmerk van een goed systeem, maar klinkt wel prettig in de oren).
Het lastige is dat het om een lijnbron gaat het bovenstaande rekenvoorbeeld geldt voor "normale" units.
De lengte van het stralend vlak bepaald waar de grens ligt waarboven het stralend vlak als lijnbron ingezet kan worden. Verwacht niet dat deze grens erg laag ligt!!! (ik ken het apparaat niet, maar verwacht hier geen lengte van meer dan 15-20 cm)
Ga er maar van uit dat je hier met een punt bron te maken hebt.
Wat betreft kortsluiting en lijnbronnen. Dan gaat er het zelfde verhaaltje op als bij punt bronnen, alleen je hoeft geen rekening te houden met de hoogte van de baffle aangezien de afstraling van een lijnbron niet sferisch is meer cilindrisch.
Misschien is het dan helemaal geen goed idee om in m'n kleine luisterkamertje met dipoles te gaan werken.
Hoe kleiner de ruimte, hoe dichter je op de achterwand zit, hoe meer last je hebt van vervelende reflecties van de achterkant.
Zie mijn verhaaltje hier boven, hoe groter de kamer hoe meer je het vrije veld benadert. Dus hoe minder effect je hebt van je dipool opstelling en hoe beter het klinkt.
Wat is dan het nut van dipool!? Nou, in het hoog dus helemaal geen zak naar mijn mening (puntje van ruimtelijkheid tel ik als een nadeel aangezien het systeem hier iets toevoegt aan het originele signaal en dat willen we toch zeker niet?!)
Voor laag weergave is er zeker een voordeel!!! Je minimaliseert dan de "kast geluiden". Over het gehele spectrum heb je dan kortsluiting zodat er geen signaal van achter naar voren kan komen.