Pagina 1 van 1

Baffle step correctie

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 16:23
door Henkjan
in een ander topic is gezegd
... bafflestep correctie? Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: dat is gewoon verplicht voor een goede luidspreker.
wat ik nou nieuwsgierig naar ben: hoe dit t beste te doen? of misschien beter geformuleerd: wat hebben "we" al eens met succes toegepast? of vinden we t niet nodig? als ik naar de ontwerpen in de H of K+T kijk zie ik soms een duidelijke BSC (soms een 2½ weg oplossing, soms een corectie in t filter), maar vaak ook helemaal nix. de theorie snap ik (denk ik :roll: ), maar wat werkt nou in de praktijk?

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 16:53
door Rudy
men post staat in andere topic :)

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 17:06
door michiel
Leuk dat je hier een topic over opent. Ik weet dat het verschijnsel bestaat, ik heb er ooit wel eens over nagedacht maar niet lang genoeg. Ik heb ook wel een idee wat het precies voor moet stellen maar heb ik het ook goed?

Wat ik er tot nu toe van weet (of het nou waar is of niet weet ik niet). Is dat de baffle step op de plaats zit waar de afstraling van de totale luidspreker overgaat naar een bolvormige afstraling. Onder deze grens plant het geluid zich in alle richtingen voort zonder ook maar iets te merken van de baffle. Boven deze grens 'ziet' het geluid de baffle en door reflecties zorgt de baffle dat het geluid niet of minder naar achter wordt gestraald en juist meer naar voren wordt gericht. Gevolg hiervan is dat het geluid boven de grens een hoger akoestisch vermogen heeft dan het geluid onder deze grens, dus meer herrie in en rond om de sweet spot.

Klopt dit verhaaltje een beetje, of slaat het als een l*l op een drumstel?! :?:

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 18:39
door Rudy
Zal effelinkje geven, ga het effe niet zelf uitleggen :)

http://trueaudio.com/st_diff1.htm

Daar staat het mooi en correct uitgelegd, als je daarnaast iets concreet wilt weten dan vraag je dit maar, maar dan wel met de vermelding tot welke systeem ( 2 weg, 2 1/2, 2 weg + baswoofy , 3weg, 3 1/2 weg ). En vraag ze nou niet allemaal he, tis weekend voor iedereen :D

Rudy

Re: Baffle step correctie

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 18:42
door Rudy
Oja, en ik zal al een geheimpke verhullen, 90% van de op het internet en boekjes te vinden 2 1/2 weg systemen zijn GEEN baffle step correction maar simpelweg een tweeweg met een extra woof om er wat meer gevoel in te pompen.

De volgende daarin tegen is er WEL 1tje, een zeldzame maar prachtige
nu het raadsel, zoek de 5 verschillen :D
http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html

Rudy

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 20:28
door teacher
ik compenseer de BS van mijn center (die erg "smal" is) met de EQ van mijn receiver.

Geplaatst: vr 17 dec 2004, 23:01
door weidok
Rudy schreef:
Zal effelinkje geven, ga het effe niet zelf uitleggen :)

http://trueaudio.com/st_diff1.htm

Daar staat het mooi en correct uitgelegd, als je daarnaast iets concreet wilt weten dan vraag je dit maar, maar dan wel met de vermelding tot welke systeem ( 2 weg, 2 1/2, 2 weg + baswoofy , 3weg, 3 1/2 weg ). En vraag ze nou niet allemaal he, tis weekend voor iedereen :D

Rudy
Ik heb de uitleg gelezen.. erg leerzaam
Zelf gebruik ik een bsc circuit met een luchtspoel 1,8 mH
de kast met de Fostex breedbander is 25 cm breed volgens trueaudio zou de spoel ca. 1 mH... moeten zijn :?: :?:
moeten zijn...

Geplaatst: za 18 dec 2004, 0:30
door jeroen_d
Wat is je R2? Is in de praktijk natuurlijk niet een nette weerstand, maar de impedantie van de spreekspoel. Dat is een weerstand in serie met een niet-lineaire inductie.

De theoretisch bepaalde bafflestep komt in het algemeen redelijk goed overeen met de praktijk. Actief werkt het meteen goed, passief moet je goed rekening houden dus met de luidsprekerimpedantie.

Groetjes, Jeroen

Geplaatst: za 18 dec 2004, 10:32
door weidok
jeroen_d schreef:
Wat is je R2? Is in de praktijk natuurlijk niet een nette weerstand, maar de impedantie van de spreekspoel. Dat is een weerstand in serie met een niet-lineaire inductie.

De theoretisch bepaalde bafflestep komt in het algemeen redelijk goed overeen met de praktijk. Actief werkt het meteen goed, passief moet je goed rekening houden dus met de luidsprekerimpedantie.

Groetjes, Jeroen
R is 6,8 ohm Impendantie speaker 7,1 Ohm
Andere bsc netwerkjes hebben vaak ook kleinere spoelen
klopt vrij aardig met formule kastbreedte

Geplaatst: zo 19 dec 2004, 20:49
door weidok
http://www.tolvan.com/edge/

Wie kent dit programma " the edge"

Geplaatst: zo 19 dec 2004, 23:39
door Raymond
ik ken het, en ook weleens mee gewerkt. Het werkt goed, veel meer valt er niet over te zeggen.

Hetzelfde geld voor die enorme spreadsheet van het frd consortium.

Je kan er wat mee spelen, kijken wat de effecten van plaasting van drivers en breedte van baffle zijn.

Uiteindelijk heb je niet zoveel "knoppen om aan te draaien" en kan je dus niet zoveel doen met deze plaatsing ed. Het echte oplossen van het bafflestep probleem (en andere problemen die het gevolg zijn van de plaats op de baffle) zal toch met het filter moeten gebeuren.

Geplaatst: ma 20 dec 2004, 21:34
door weidok
weidok schreef:
http://www.tolvan.com/edge/

Wie kent dit programma " the edge"
De breedte van de kast heeft erg invloed op de waarde van de spoel
Breedte kleiner spoel ook kleiner

Geplaatst: di 21 dec 2004, 21:43
door weidok
Voorbeeld BSC met kleine C en weerstand van 10 Ohm

Afbeelding


weerstand verhoogd naar 18 Ohm minder hoog weergave

Afbeelding


nu met grotere C minder midden

Afbeelding

Geplaatst: do 06 jan 2005, 13:35
door DIY_Freak
Raymond schreef:
Uiteindelijk heb je niet zoveel "knoppen om aan te draaien" en kan je dus niet zoveel doen met deze plaatsing ed. Het echte oplossen van het bafflestep probleem (en andere problemen die het gevolg zijn van de plaats op de baffle) zal toch met het filter moeten gebeuren.
Een van die problemen is zgn baffle diffractie, oftwel de verstooiing die optreedt bij de randen van de baffle. Deze kun je minimaliseren door royaal afgeronde hoeken te maken, een cm of 5 zoals Revel het doet. Of de hoek royaal afkanten op 45 graden zoals je bij Avalon ziet.