Pagina 1 van 1

Iemand verstand van portable dvd spelers?

Geplaatst: do 01 mar 2007, 19:12
door Aziz
Het zit als volgt:

Een vriend van me is vrachtwagen chaffeur, en binnenkort jarig.

Idee: een portable dvd speler... Maarrrr... Ik heb daar geen verstand van.

Waar moet ik op letten?

De bedoeling is: niet zo duur (150 tot max 200 euro)
Degelijk apparaat (moet vaak mee in de vrachtwagen dus)
werken op 12 V (de apparaten die ik tot nu heb gezien kunnen dit allemaal)
Gebrande dvdtjes moetie ook slikken.

Ik heb al van iemand vernomen dat de philips spelers niet best zijn. Anderen met deze ervaring?
Iemand ideeen over welk merk wel en welke niet?

Geplaatst: do 01 mar 2007, 19:47
door indoubt
Ik heb er 2, een nextbase die buiten je budget valt. Het is wel een degelijke goede speler met een goed scherm

Ik heb ook een "Venturer". geen idee wat voor merk hier achter zit. Hij doet het heel behoorlijk maar is wel van mindere kwaliteit als de nextbase en maakt meer herrie. Geen idee wat ie moet kosten maar ik vermoed sub 100€

Beiden spelen bijna alle dvd tjes of cd tjes die je er in stopt

Geplaatst: do 01 mar 2007, 22:03
door hovingtim
ik als verkoper van dat soort rotzooi :wink: Kan je een next base aanraden. Dit zijn mooie apparaten die dergelijk in elkaar zitten. Scherm is van betere kwaliteit dan lenco/caliber en of meer van de kijkshop dingen. Over de kwaliteit laser kan ik je niets zeggen. Die heb ik nooit aan een test onderworpen maar in de 4 jaar dat ik inmiddels als die apparaten verkoop heb ik van next-base maar 2 apparaten terug gehad (1 had een stuk scherm en 1 had een bankpas in de gleuf van de dvd :? )

Verder is het misschien wel mooi als het een totaal in 1 systeem is. De dvd lezer dus achter het scherm inplaats van een klap systeem.

Afbeelding

169 euro bij Halfords

Geplaatst: do 01 mar 2007, 22:51
door blackevil
heeft hij in de vrachtwagen ook de beschikking over 12v??

meeste vrachtwagen`s werken namelijk met 24v :wink:

Geplaatst: vr 02 mar 2007, 11:46
door Aziz
hovingtim schreef:
ik als verkoper van dat soort rotzooi :wink: Kan je een next base aanraden. Dit zijn mooie apparaten die dergelijk in elkaar zitten. Scherm is van betere kwaliteit dan lenco/caliber en of meer van de kijkshop dingen. Over de kwaliteit laser kan ik je niets zeggen. Die heb ik nooit aan een test onderworpen maar in de 4 jaar dat ik inmiddels als die apparaten verkoop heb ik van next-base maar 2 apparaten terug gehad (1 had een stuk scherm en 1 had een bankpas in de gleuf van de dvd :? )

Verder is het misschien wel mooi als het een totaal in 1 systeem is. De dvd lezer dus achter het scherm inplaats van een klap systeem.

Afbeelding

169 euro bij Halfords
Daar ga ik zeker eens naar kijken!
Een vraagje, heb "jij als verkoper van die rotzooi :wink: ook ervaring met Salora? Daar zie je tegenwoordig overal wel zo'n beetje P-DVD spelers van.
blackevil schreef:
heeft hij in de vrachtwagen ook de beschikking over 12v??

meeste vrachtwagen`s werken namelijk met 24v :wink:
Dat zei iemand anders ook al eens, maar volgens mij komt er uit de sigaretten aansteker ook bij een vrachtauto gewoon 12V.

Er zit verder bijv. ook een normale autoradio in volgens mij, ziet er iig uit als een doorsnee pioneer.

Het probleem is, ik kan het hem niet vragen :? (vanwege het hele verassing effect 8) )

Geplaatst: vr 02 mar 2007, 12:04
door hovingtim
Dat merk wat je noemt heb ik geen ervaringen mee. Heb je een linkje of een plaatje? In het geval van de 12v aansluiting. Vrachtwagens hebben vaak 2 opties. Een 24s volt aansluiting en een 12 volts aansluiting. Zo worden de mobile navigaties vaak ook aangesloten op de 12 volts aansluiting. In de nieuwe types vrachtwagens zijn de aansluitingen voor radio en sigarettenaansteker pluggen allemaal genormaliseerd voor 12 volt.

Geplaatst: vr 02 mar 2007, 14:07
door Marp
Een normalisering naar 12V lijkt me sterk, aangezien 24V de standaard blijft voor boordspanning en de meeste apparatuur voor in de cabine ook is ontwikkeld rond 24V (denk hierbij aan standverwarming, koffiezetters, koelkasten, maar ook autoradio's en zelfs al versterkers). Voor grotere stroomverbruikers is het ook niet erg zinnig om over te stappen op een lagere spanning, terwijl er voor kleine apparaten volop adaptortjes verkrijgbaar zijn.

Hoe dan ook: veel chauffeurs die met 12V willen werken, zijn nog altijd aangewezen op een adaptor. Ook wordt geregeld zelf voorzien in een 12V aansluiting middels een adaptor of een draad rechtstreeks vanaf een accu, maar dat is enkel weggelegd voor chauffeurs met een vaste wagen. Anderzijds ben ik nog geen vrachtwagen tegengekomen waar geen 24V-aansluiting in zit.

Geplaatst: vr 02 mar 2007, 17:50
door teacher
Spanning op een vrachtwagen is 24 volt.

Wil je dus een dvd speler cadeau geven, zal je er ook een omvormer bij moeten doen.

Je kan natuurlijk checken of er al een in de vrachtwagen zit.

Geplaatst: vr 02 mar 2007, 19:01
door Aziz
Hmm...

Dat van die 12/24 volt zal ik toch maar eens uit moeten zoeken. Het is wel een behoorlijk nieuwe wagen, en (ja ik ben eigenwijs) volgens mij zitten daar echt 12v sigaretten aanstekers in... (maar goed, dat zal ik nog maar eens nakijken)

En even een linkje wat betreft die Salora:

http://www.modern.nl/winkel/productinfo ... 0#position

Geplaatst: za 03 mar 2007, 11:13
door markje
blackevil schreef:
heeft hij in de vrachtwagen ook de beschikking over 12v??

meeste vrachtwagen`s werken namelijk met 24v :wink:
In een vrachtwagen liggen 2 accu's (als ex-monteur) in serie geschakeld en de middenaftakking is voor de sigarettenaansteker.

Groeten Mark

Geplaatst: za 03 mar 2007, 18:45
door Aziz
markje schreef:
blackevil schreef:
heeft hij in de vrachtwagen ook de beschikking over 12v??

meeste vrachtwagen`s werken namelijk met 24v :wink:
In een vrachtwagen liggen 2 accu's (als ex-monteur) in serie geschakeld en de middenaftakking is voor de sigarettenaansteker.

Groeten Mark
Dit betekend dat de sigaretten aansteker wel 12v is?

Geplaatst: za 03 mar 2007, 22:35
door hovingtim
In de winkel krijg ik regelmatig wat vrachtwagen chaffeurs over de vloer. De meeste nieuwe vrachtwagens hebben dus zon aftakking. Ik zou hem gewoon zonder omvormer kado doen :wink:

Geplaatst: zo 04 mar 2007, 5:31
door Marp
OK, mijn laatste duit in het zakje v.w.b. 12V versus 24V:

Geregeld word ik nog herkend door chauffeurs die van mij les hebben gehad in voertuigtechniek of via mij hun vrachtwagenrijbewijs hebben behaald. Zo toonde onlangs een trotse chauffeur 'zijn' gloednieuwe Volvo FH12, waarin een telefoonoplader, een kleine TV en een GPS-systeem aan een 24V-220V omvormer hingen. Deze chauffeur mocht van zijn baas geen draad vanaf een accu trekken, omdat de accu's in het verleden al te vaak vroegtijdig de geest hadden gegeven door een onevenredige belasting.

Moet een truck tevens inzetbaar kunnen zijn voor gevaarlijk transport, dan wordt ook wel om veilgheidsredenen geen toestemming gegeven om zelf stroomkabels te trekken. Het komt immers niet zelden voor dat zelfgelegde voedingsdraden tussen de kantelscharnieren van de cabine terecht komen. Dit zal Markje als monteur beslist wel zijn tegengekomen.

In elk geval zijn nog genoeg chauffeurs genoodzaakt om gebruik te maken van een 24V-12V of 24V-220V omvormer, als de aan te sluiten apparaten geen 24V zijn. Het is dus begrijpelijk dat een winkelier geregeld vrachtwagenchauffeurs ziet die 12V apparatuur aanschaffen. Enkel van de nieuwste DAF's en Scania's durf ik te beweren dat een 12V aansluiting vaak standaard aanwezig lijkt te zijn (t.b.v. communicatie). Ik zag voornamelijk wat luxere exemplaren, dus ik weet niet of dit voor elk type geldt. Daarnaast kent het begrip 'standaard' bij vrachtwagens een veel ruimere betekenis dan bij luxe auto's.

Het is dus onmogelijk om vanaf hier te bepalen of er zowel 12V als 24V in de cabine aanwezig is, danwel enkel 24V. Wil je hier zekerheid over hebben, dan zou ik subtiel proberen te achterhalen of je vriend nog andere apparatuur op 12V in zijn cabine heeft, bijv. zijn GSM-oplader (of wellicht met een 24V-220V omvormer) ;)