Midden toner dempen
Geplaatst: do 16 dec 2004, 22:11
Ik was laatst weer eens lekker aan het sleutel aan m'n set en heb het een en ander verandert.
Het betreft dit setje: http://groups.msn.com/luidsprekers/surf ... hotoID=232
Ik gebruik een actief filter, maar wou eens wat proberen met een simpel passief netwerkje. Ik had de componenten liggen om passief te crossen op 400 Hz met 6 dB/oct. Dus dat heb ik geprobeert (serie filter). Tegelijk heb ik nog meer verandert wat achteraf niet zo slim is. De middentoner had namelijk geen achterkamer, alleen wat los dempings materiaal wat daar zonder achterligende gedacht lag. Ik hb er nu een pvc buis achter gezet welke is gevult met dempings materiaal om de afstraling van midden tonen aan de achterkant te verminderen. Ik had het idee dat deze via de achterwand wat rotzooi konden veroorzaken.
Resultaat van de beide veranderingen was dat stemmen wat duidelijker werden. Dat de midbass wat weg viel. Dat laatste doordat de midden toner een hoger rendement heeft denk ik.
Dat is natuurlijk op te lossen door deze met een netwerkje wat terug te schroeven, maar zou ik dan iets inleveren op geluidskwaliteit!? Dat is natuurlijk niet de bedoeling!!
De grote vraag is dus kan ik de middentoner dempen zonder dat ik ook maar een klein dingetje aan kwaliteit inlever.
Het betreft dit setje: http://groups.msn.com/luidsprekers/surf ... hotoID=232
Ik gebruik een actief filter, maar wou eens wat proberen met een simpel passief netwerkje. Ik had de componenten liggen om passief te crossen op 400 Hz met 6 dB/oct. Dus dat heb ik geprobeert (serie filter). Tegelijk heb ik nog meer verandert wat achteraf niet zo slim is. De middentoner had namelijk geen achterkamer, alleen wat los dempings materiaal wat daar zonder achterligende gedacht lag. Ik hb er nu een pvc buis achter gezet welke is gevult met dempings materiaal om de afstraling van midden tonen aan de achterkant te verminderen. Ik had het idee dat deze via de achterwand wat rotzooi konden veroorzaken.
Resultaat van de beide veranderingen was dat stemmen wat duidelijker werden. Dat de midbass wat weg viel. Dat laatste doordat de midden toner een hoger rendement heeft denk ik.
Dat is natuurlijk op te lossen door deze met een netwerkje wat terug te schroeven, maar zou ik dan iets inleveren op geluidskwaliteit!? Dat is natuurlijk niet de bedoeling!!
De grote vraag is dus kan ik de middentoner dempen zonder dat ik ook maar een klein dingetje aan kwaliteit inlever.