Pagina 1 van 1

cd/dvd-rack

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 13:21
door Geenius
In navolging van mijn Flexy Table audiomeubel, hierbij mijn cd-meubel die ik in een weekend heb gemaakt. Als materiaal dienen vier planken van met Amerikaans noten voorgefineerd mdf, 19mm dik in de afmetingen 200x2000mm en draadeinden van een meter lengte in de maat M10. Verder nog een zak moeren M10 en een zak ringen. Al het metaalwerk is verzinkt. Eerst het meubel getekend en een element schaal 1 op 1 uitgeprint. Deze afdruk dient als boormal zodat alle gaten op gelijk afstand komen en het scheelt heel veel aftekenen.

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 13:25
door Geenius
Vervolgens alles netjes geschuurd en in drie lagen watergedragen blanke lak gezet. Aan gebracht met een fijne schuimroller en tussendoor netjes geschuurd. De kopsekanten van het mdf heb ik bewust niet gefineerd maar blank gelaten. Na het lakken neemt het mdf dezelfde kleur aan als de lichte nerven van het notenhout. Het geeft (vind ik zelf) een mooi lijnenspel.

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 13:28
door Geenius
Vervolgens een zeer tijdrovend klusje: alles in elkaar zetten. Ik was er zelf vier-en-een-half uur mee bezig voordat alles netjes uitgelijnd, haaks en vastgezet was! In totaal heb ik 36 draadeinden, 288 ringen en 288 moeren gebruikt. :shock:

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 13:30
door Geenius
Het eind resultaat: bergruimte voor circa 840 cd's en 108 dvd's. De onderste rij heeft iets meer ruimte zodat hier een rij dvd's in past. De bovenste rij is natuurlijk voor zowel cd's als dvd's geschikt. Voorlopig dus weer wat ruimte om uit te breiden. 8)

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 13:37
door audiomanics
Dat kan de trillingen van de serious sub wel aan!!.. Het tv'tje dat er boven op staat vermoedelijk niet of schermt die flap lood ook af voor magnetische velden??

Kees

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 15:02
door Geenius
audiomanics schreef:
Dat kan de trillingen van de serious sub wel aan!!.. Het tv'tje dat er boven op staat vermoedelijk niet of schermt die flap lood ook af voor magnetische velden??

Kees
Nergens last van, er zit namelijk geen woofer in............ :twisted:

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 15:04
door weidok
Geenius schreef:
audiomanics schreef:
Dat kan de trillingen van de serious sub wel aan!!.. Het tv'tje dat er boven op staat vermoedelijk niet of schermt die flap lood ook af voor magnetische velden??

Kees
Nergens last van, er zit namelijk geen woofer in............ :twisted:
O die haal je eruit als TV gaat kijken... :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: ma 26 feb 2007, 15:08
door audiomanics
[quote="Geenius]Nergens last van, er zit namelijk geen woofer in............ :twisted:[/quote]

Ja, stom van me om te denken dat je er misschien een woofer in zo doen.. :oops: Zie je niets meer van die mooie constructie natuurlijk. Dat zou zonde zijn...
:lol:

Kees

Geplaatst: vr 09 mar 2007, 17:50
door anonamemouse
ziet er heel mooi uit! toch een vraagje; heb je iets gedaan om je cd doosjes te beschermen tegen de toch best wel scherpe randjes van al dat draadeind? ik kan me vrij levendig voorstellen dat na een aantal keer het doosje heen en weer schuiven er toch wel een en ander aan serieuze schade ontstaat...

ik ben momenteel ook in de markt voor een nieuw cd/dvd kastje, mijn huidige archief heeft plek voor ongeveer 750 cd's, en ik heb er inmiddels een goede 100 op de grond naast mijn rack staan. helaas heb ik ook een beetje geen plek in mijn huis... alle muren zijn inmiddels bezet.

Geplaatst: za 10 mar 2007, 9:14
door audiomanics
anonamemouse schreef:
ik kan me vrij levendig voorstellen dat na een aantal keer het doosje heen en weer schuiven er toch wel een en ander aan serieuze schade ontstaat....
Bij de doehetzelf-markten worden aluminium roedes verkocht. Op zich zijn die stijf genoeg om veel CD's te dragen. Ik heb ze bijvoorbeeld gebruikt voor mijn eigen CD rack (800CD's), als traliewerk voor de woofers in mijn bus en als traliewerk voor de uitgang van de Gallehus kasten. Maar je kunt daar ook de draadeinden door laten lopen eventueel..

Kees

Geplaatst: za 10 mar 2007, 10:52
door anonamemouse
audiomanics schreef:
Maar je kunt daar ook de draadeinden door laten lopen eventueel..
zoals op de eerste foto met cd's te zien is heeft tony dat niet gedaan... allemaal scherpe randjes.
ik heb toch een paar collectors items die ik hier niet zo in zou zetten.

Geplaatst: za 10 mar 2007, 11:10
door Paul
Waarom schuiven de doosjes heen en weer bij jou?

On topic, fraai rek :D

Geplaatst: za 10 mar 2007, 11:13
door audiomanics
Tony heeft ook nooit gezegd dat jij je rack ook zo zou moeten maken..
Daarom vermeld ik die alu roedes.. Desnoods voorzie je ze van een rubber coating, of beplak je ze met vilt. Dan schuift het ook niet meer.

Kees

Geplaatst: za 10 mar 2007, 12:19
door anonamemouse
Paul schreef:
Waarom schuiven de doosjes heen en weer bij jou?

On topic, fraai rek :D
net als tony heb ik mijn cd's op alphabetische volgorde staan (kijk maar naar de laatste cd in zijn meubel, dat is frank zappa). op het moment dat ik een cd van lee aaron koop zou ik dus alles een beetje doorschuiven. bovendien, als je een cd draait zal je hem uit het rack moeten halen. dat gaat ook nooit helemaal zonder beweging...
maar het is zeker een mooi stuk huisvlijt :D
audiomanics schreef:
Tony heeft ook nooit gezegd dat jij je rack ook zo zou moeten maken..
Daarom vermeld ik die alu roedes.. Desnoods voorzie je ze van een rubber coating, of beplak je ze met vilt. Dan schuift het ook niet meer.

Kees
heb ik ook helemaal niet gezegd... het viel me alleen op. en verbaasde me, omdat tony me toch iemand lijkt die zuinig is op zijn spullen.
die roedes zijn een goed idee. glad en toch mooi beschermd.
wellicht wil tony zo vriendelijk zijn om zijn boormodelletje te posten? dan ga ik een flexy bar cd rack clone maken...

Geplaatst: za 10 mar 2007, 12:59
door audiomanics
Als je roedes gaat gebruiken kun je ook de zijpanelen aan de binnenzijde gedeeltelijk inboren zodat de buitenzijde intact blijft. De boven en achterzijde zet je dan met een mooie deklat vast en de onderzijde plaats je op een voetplaat. Dat staat stevig, is meteen af en je hebt niet al die draadeinden moeren en ringen nodig..
Ik wil je tzt wel eens wat foto's sturen van hoe ik dat gedaan heb..

Kees

Geplaatst: za 10 mar 2007, 13:56
door anonamemouse
oh, heel graag!

Geplaatst: ma 12 mar 2007, 8:49
door Geenius
Ik heb geen problemen met scherpe randen van de draad einden. Ik heb M10 gebruikt en dat is zeg maar "grof" genoeg om geen schade aan de doosjes te creeren. Wel is het zo dat als ik een nieuwe cd toevoeg en dus de boel zou moeten opschuiven, ik de cd's er juist uithaal en weer verderop erin zet - schuiven gaat inderdaad niet.

Geplaatst: ma 12 mar 2007, 9:02
door fredze
ik heb een soortgelijk rekje gemaakt in het middelbaar en wat wij deden was een ronde buis met binnendiameter 10mm over de bouten schuiven.
die past dan net tussen de twee zijplanken.
Dat leverde bij blank getrokken buizen een mooi egaal resultaat op en geen kans op beschadigingen aan de collector items. Gaat overigens veel sneller dan coaten oid.