Pagina 1 van 1

Impedantie meten met ARTA

Geplaatst: di 13 feb 2007, 12:05
door Boppo84
Dit is de eerste keer dat ik iets aan het meten ben, maar het gaat nog niet helemaal goed.

Ik heb alles volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten en ingesteld en heb toen een prachtige meting gedaan aan de impedantie van m'n tweeter, maar hij staat ondersteboven en de waardes liggen nogal hoog..
En als ik de impedantie van een weerstandje meet, is deze wel mooi vlak, maar veeel te hoog.

Mijn vraag is dus: wat doe ik verkeerd?
(de Fs ligt wel waar die zou moeten liggen, dus dat is in ieder geval iets :roll:)

Geplaatst: di 13 feb 2007, 12:21
door dekkersj
Hoe werkt dat eigenlijk, die impedantiemeting? Moet je een soort doosje maken met een referentieweerstand oid?

Groet,
Jacco

Geplaatst: di 13 feb 2007, 12:31
door Boppo84
Ja, op de volgende manier

Geplaatst: di 13 feb 2007, 12:36
door dekkersj
Grappig, zo zat ik ook te denken.

Als je Vleft/Vright doet, dan komt er uit dat quotient (=transfer) Zl/(R + Zl) en als R veel groter is dan Zl: transfer = Zl/R. Misschien moet je de hoge uitkomst nog door 100 delen??

Is maar een wild idee. Wel leuk eigenlijk om er over na te denken.

Groet,
Jacco

Geplaatst: di 13 feb 2007, 12:59
door daniel
linker en rechter kanaal misschien omgedraaid?

Geplaatst: di 13 feb 2007, 13:06
door Boppo84
OEPS...
Voor de zekerheid toch maar het wirwarretje van kabels goed bekeken..
Bleek dat ik een aansluiting omgewisseld had... (leek me toch eigenlijk wel de meest logische verklaring...vond het alleen wel apart wat ik zag)

Toch wel left in en right in omgedraaid