Pagina 1 van 3

subwoofer optimaliseren

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 14:30
door 1nine98
Hallo,

Ik heb voor mij PWS een subwoofer nodig die 18 Hz geluid kan maken. (onhoorbaar maar je kan het wel voelen) Kan ik hiervoor een subwoofer (ver)bouwen? En zo ja, ik heb echt geen idee hoe dus kan/wil iemand mij helpen?

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 15:22
door SARK
Ehmmm, PWS = Profiel WerkStuk :?:

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 15:33
door pompebled
Er zijn subwoofers, waarbij de membramen worden aangedreven door een elektromotor.

Ooit ontwikkeld om het effekt van helicopter bladen (beter gezegd: de luchtverplaatsing en de daardoor ontstaande laagfrequente klappen) op apparatuur aan boord van de heli te meten.
De bestaande subwoofers waren niet in staat het benodigde volume (SPL) te leveren, vandaar dat de ingenieurs met de electromotoraandrijving kwamen.

Eenmaal op een beurs, werden ze belegerd door techneuten, die kickten op de enorm lage (en keiharde) toon(?) die het systeem van tijd tot tijd over de beurs liet knallen.

Groeten, Jan.

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 16:47
door hovingtim
pompebled schreef:
Er zijn subwoofers, waarbij de membramen worden aangedreven door een elektromotor.

Ooit ontwikkeld om het effekt van helicopter bladen (beter gezegd: de luchtverplaatsing en de daardoor ontstaande laagfrequente klappen) op apparatuur aan boord van de heli te meten.
De bestaande subwoofers waren niet in staat het benodigde volume (SPL) te leveren, vandaardat de ingenieurs met de electromotoraandrijving kwamen.

Eenmaal op een beurs, werden ze belegerd door techneuten, die kickten op de enorm lage (en keiharde) toon(?) die het systeem van tijd tot tijd over de beurs liet knallen.

Groeten, Jan.
Dit heb ik 1 maal in actie mogen zien. Een enorm geweld van jewelste. Niet geschikt voor een fatsoenlijke huiskamer. Deze apparaten werden vaak ook boven in de zolder geplaast met de richting om de verdieping eronder. Hierdoor werdt eigenlijk de totale zolder als lucht-aanzuiging gebruikt.

//on-toptic\\

Als je in de richting wilt komen voor 18 hz (wat niet echt goed mogelijk is) zou je kunnen gaan kijken voor een woofer met een hele grote diameter. Wanneer de woofer een grote sd(of te wel membraamoppvl) heeft zal hij minder energie hoeven te gebruiken om fatsoenlijk een 18hz toon te laten klinken. Kijk in de buurt van 18 inch of 21 inch of 24 inch woofer.

Zorg ook voor een zo laag mogelijke resonantie frequentie (FS) als deze heel laag is (dus zo dicht mogelijk in de buurt van die 18hz) kan de woofer dus nog wel aardig wat vermogen aan zodat hij wel fatsoenlijk 18hz zou kunnen halen.

Als laatste moet je niet vreemd gaan opkijken als je niet goed in de buurt komt van de 18hz. Tenminste ik neem aan dat je niet een budget van duizenden euros terbeschikkin hebt? Ook moet je niet vreemd opkijken als je gaat uitkomen van kasten van ruim 300 liter of groter.

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 17:00
door pompebled
Als het puur om de 18Hz gaat, zonder muzikale bedoelingen, zou je volgens mij ook een zo groot mogelijke plaat (zonder partiëeltrillingen, dus) beweegbaar, over een centimeter of drie, kunnen ophangen en aandrijven met een electromotor aan een excentriek, dat die plaat heen en weer beweegt, door middel van een frequentieregelaar aan de (400V) motor, kun je dan precies op de gewenste 18 Hz komen.

Ik weet het, om zoiets mechanisch voor elkaar te krijgen zal nog een hele klus zijn, maar met een 'gewone' luidspreker redt je het waarschijnlijk niet.

Groeten, Jan.

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 17:10
door Marp
Met 300 liter kan het inderdaad best lukken hoor... :)


Massloaded Transmissionline (300 ltr.) met Peerless XXLS308-8
Afbeelding


Is het wat voor je PoWer Surrounds? :lol:

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 17:12
door hovingtim
Doet me denken aan de aflevering van mythbusters (car-subwoofer). Daarin hadden ze een subwoofer gemaakt met een diameter van 1,3 meter en was dirrect op de versnellingsbak aangedreven. De subwoofer had de auto als behuizing en had aluminium platen van 5mm dik als conusmatriaal. De rand was gemaakt van 5mm dik rubber. Deze haalde 168db op 15hz uiteindelijk. Hierna draaide hij zichzelf tot totale vernietiging (vanwege onbelans endergelijke)

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 17:14
door hovingtim
Marp schreef:
Met 300 liter kan het inderdaad best lukken hoor... :)


Massloaded Transmissionline (300 ltr.) met Peerless XXLS308-8
Afbeelding


Is het wat voor je PoWer Surrounds? :lol:
Dan zal je toch nog een flinke hoeveelheid aan hout in moeten zetten.

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 18:02
door bartsegers
als je plaats hebt, en geen twee linker handen, is een extreme hoorn misschien een heel erg leuke optie.

voordeel is dat je geen peperdure mega speaker hoeft te kopen.

nadeel is het bouwsel wat je gaat maken dan :)

Afbeelding

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 18:14
door SARK
hovingtim schreef:
Doet me denken aan de aflevering van mythbusters (car-subwoofer). Daarin hadden ze een subwoofer gemaakt met een diameter van 1,3 meter en was dirrect op de versnellingsbak aangedreven. De subwoofer had de auto als behuizing en had aluminium platen van 5mm dik als conusmatriaal. De rand was gemaakt van 5mm dik rubber. Deze haalde 168db op 15hz uiteindelijk. Hierna draaide hij zichzelf tot totale vernietiging (vanwege onbelans endergelijke)
Is die aflevering ergens te downloaden :?:

Re: subwoofer optimaliseren

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 18:19
door Martijn H
1nine98 schreef:
Hallo,

Ik heb voor mij PWS een subwoofer nodig die 18 Hz geluid kan maken. (onhoorbaar maar je kan het wel voelen) Kan ik hiervoor een subwoofer (ver)bouwen? En zo ja, ik heb echt geen idee hoe dus kan/wil iemand mij helpen?
Je hebt nog niet gezegd met welk volume je die 18Hz wil meemaken. Ik kan met mijn hogetonen luidsprekertje 18 hz afspelen!

Met een traditionele subwoofer is 18Hz (of 15 of 10) goed mogelijk. Met een enkele subwoofer met een 18"woofer en heel wat vermogen en xmax heb ik nog gigantisch veel headroom op 18Hz..

Wat misschien leuk is, is om met de moter van een wasmachine of droger aan de gang te gaan en om daar dan zo een lage tonenmachine mee te maken. Dat is wat origineler denk ik.

Geplaatst: zo 11 feb 2007, 18:28
door Marp
Ongecontroleerde resonanties bij zulke lage freqenties resulteren soms in heftige onbalans.

Afbeelding.

mag het ietsje minder zijn ? 17 Hz.

Geplaatst: ma 12 feb 2007, 23:50
door Àadjo
bartsegers schreef:
als je plaats hebt, en geen twee linker handen, is een extreme hoorn misschien een heel erg leuke optie.

voordeel is dat je geen peperdure mega speaker hoeft te kopen.

nadeel is het bouwsel wat je gaat maken dan :)
Ik heb minder hout nodig gehad ...

Met een 12"(30cm) SHIVA (fabrikaat Adire USA) met dubbele spreekspoel een sub gemaakt mbv. 50cm diameter karton betongiet-koker: Sonotube... totaal 160 liter aangesloten op 2x300Watt Mosfet Velleman eindversterker.

foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Wel een beetje hout gebruikt (2x circel 7 cm dik) voor de 2 props.
In de 100 cm. hoge buis zit een 12 cm. diameter kartonnen tube, 76 cm. lang... getuned op jazeker: 17 Hz !!

alleen jammer dat de staande golven niet in mijn kamer passen...
n.b. de lange slag woofer kan 1,5 cm beide kanten op ....
awesome zeggen de amerikano's :roll:

Geplaatst: di 13 feb 2007, 0:16
door bartsegers
Mooi ding inderdaad.

Zoals aangegeven, welke SPL wil je hebben op die 17 hz ?

Ook een shiva heeft zijn beperkingen, net als alles.

Ik vind het een ietwat vreemd topic hier helaas...

Geplaatst: di 13 feb 2007, 0:42
door lepain
Waarom wil je dit eigenlijk?
Misschien kan je het beste metingen doen (of dat gene wat je moet doet voor je PWS) bij iemand die over een dergelijke subwoofer beschikt.

Geplaatst: vr 16 feb 2007, 18:58
door Gobla
Met de REF 1230W van Infinity (of 1240W meen ik, zou ik op moeten zoeken) lukt het met een kast van pak en beet 100 liter en een tuning rondom 20 hz prima om 18 hz te vormen.

Bij pak en beet 16 hz houd het voor de meeste op, en is het niet langer hoorbaar, maar enigszins wel voelbaar. Ik kan je de WinISD bestanden nog wel sturen indien nodig.

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 16:10
door 1nine98
Ik wil graag meten hoe sterk de bekende effecten van infrageluid zijn (hoofdpijn, verminder zicht, misselijkheid enz.) Dus ik heb eigenlijk heel veel test personen nodig. Die zijn er op school natuurlijk genoeg :twisted: :wink: . Ik heb nu iemand gevonden waarvan ik een geschikte subwoofer kan lenen, ik heb ook een toongenerator dus die op elkaar aansluiten en dan zou het moeten lukken. Ik moet alleen nog een subwooferkist van 103 Liter bouwen...

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 20:29
door lepain
Hehe, spannend hoor, ik heb ooit een artikel gelezen over onderzoek naar infrageluid door het Franse leger.
Ik denk dat het verhaal een hoog broodje aap gehalte had, maar ik heb het gefascineerd gelezen.
De experimenten schijnen zo gevaarlijk te zijn geweest dat de wetenschappers enkele malen per ongeluk dagenlang ziek zijn geweest.
De Fransozen gebruikten er een betonnen TL voor.

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 21:11
door voodooless
1nine98 schreef:
Ik wil graag meten hoe sterk de bekende effecten van infrageluid zijn (hoofdpijn, verminder zicht, misselijkheid enz.) Dus ik heb eigenlijk heel veel test personen nodig. Die zijn er op school natuurlijk genoeg :twisted: :wink: . Ik heb nu iemand gevonden waarvan ik een geschikte subwoofer kan lenen, ik heb ook een toongenerator dus die op elkaar aansluiten en dan zou het moeten lukken. Ik moet alleen nog een subwooferkist van 103 Liter bouwen...
Als je dat soort dingen wil testen, dan heb je denk ik wat meer dan een subwoofer nodig. Zie ook het experiment van mythbusters ;)

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 21:37
door CarloPJB
Denk dat er toch wel n kern van waar heid inzit.Heb vroeger `n auto gehad waar 2 12 " Lanzar woofers in zaten.Gepoorte kist op "zo laag mogelijk doorgaan" en als je daar uren achter elkaar "muziek" in zat te luisteren met veel laag erin dan kon je je toch knap beroert voelen!Misselijk,duizelig,slecht kunnen concentreren en wat al niet meer.

Wat mij betreft oppassen dus!

Ps: Mythebusters stonden,zover ik mij kan herinneren,in de open lucht en niet in een kleine ruimte zoals `n auto!

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 21:59
door pompebled
Slecht zicht kan ik beamen; bij een test van de Shearer bashoorns, die ik in opdracht gebouwd had, werd er in het laag zoveel geluidsdruk opgebouwd, dat m'n gezichtsvermogen wazig werd...

Laatst nog gelezen op een site uit de USA met die mooie (rode) bashoorns; een muur van bashoorns en op 50 feet nog 'blurry vision'...

Ik kan me nog een Discovery programma herinneren, waar sprake was met een proef om sublaag te gebruiken om rellen te bestrijden.
Het enorm hoge volume zorgde ervoor, dat de darmen van iedereen, die binnen het bereik kwam, acuut overstuur raakten.

Mechanische problemen (de boel trilde stuk) en een relatief korte reikwijdte hebben het project late stranden.

Later had Pink Floyd bij de concerten van The Wall een paar z.g. 'pop-guns' opgesteld, waar drukgolven in het sublaag werden gegenereerd, wie er te dicht bij stond, werd lichamelijk onwel.

Langer geleden is de rampenfilm 'Earthquake', waar in geselecteerde bioscopen (betonnen constructie) een speciaal door Cerwin Vega ontworpen hoornsysteem het gebulder van de aardbeving opwekte.

Ik heb de film gezien (en gevoeld) in een nieuwe betonnen bioscoop in Duitsland en na afloop even met de techneut gepraat.
Dat je je stoel voelde trillen klopte inderdaad; na iedere vertoningsdag werden de bouten van de stoelen nagelopen op lostrillen.

De geluidsgolven waren zo heftig, dat het normale geluid van de film erdoor verscheurd werd.

Toen later de film in Sneek werd vertoond ben ik er uit sensatielust nog eens heen gegaan, helaas is de bioscoop hier een bakstenen gebouw en was het speciale hoornsysteem niet opgesteld, veiligheid...

Groeten, Jan.

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 21:59
door SARK
voodooless schreef:
Zie ook het experiment van mythbusters ;)
Brown Note

Afbeelding

Geplaatst: ma 19 feb 2007, 22:04
door voodooless
CarloPJB schreef:
Ps: Mythebusters stonden,zover ik mij kan herinneren,in de open lucht en niet in een kleine ruimte zoals `n auto!
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!

Geplaatst: di 20 feb 2007, 8:33
door 1nine98
We waren niet van plan om echt 150 dB te maken 80dB (en dan alleen een beetje hoofdpijn) is ook goed genoeg.

Geplaatst: di 20 feb 2007, 9:12
door Bart_M
Lang naar subs luisteren is erg vermoeiend. We hebben ooit een subwoofer shootout gehouden met een aantal top subs, maar na een paar uur waren we zo gaar dat niets meer indrukwekkend is, hoe hard je ook draaide.