Pagina 1 van 1

woofer erbij

Geplaatst: vr 19 jan 2007, 19:13
door dre
ik ben in het bezit van de vifa premium 11,kan ik hier een zelfde woofer bijplaatsen zonder al teveel aan het filter te veranderen(tweeter volume)?

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... em11_3.htm

Geplaatst: vr 19 jan 2007, 20:50
door sietse
Je zult in ieder geval de bassectie van het filter moeten aanpassen van 8 naar 4 Ohm.

Geplaatst: vr 19 jan 2007, 21:15
door Paul
Check het filter van de premium 22, daar heeft men dit gedaan!

Geplaatst: za 20 jan 2007, 8:16
door dre
ik bedoel eigenlijk eenzelfde weergever paralel over de pl14 heen zetten,een d appolito eigenlijk.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 9:03
door Paul
1. Wat is het doel daarvan?

2. Red je tweeter dat?

Die heeft een sensitivity van 91 db. Woofertjes zijn 86 (+6) is 92 db. Als ik het me goed herinder wordt 'ie met 1 woofertje ook maar 4db afgezwakt ofzo?

Wat ik als een verbetering ervoer met de premium 11 was de hier: http://www.zaphaudio.com/ZD5.html voorgestelde notch...

Geplaatst: za 20 jan 2007, 11:39
door b_force
We krijgen ook nog een beetje kast compensatie heh (tot max -6dB in het laag), en de rest is (midden gebied) is nog weg te filteren.

Maar zoiets moet je simuleren / uitproberen of dat zo is, hangt een beetje van de woofer af hoe hij daar op reageert.

Welke woofer is het precies, er zijn een aantal versies van de PL14W

Als je niet al te exotisch wil gaan kan je idd de primium 22 na gaan bouewen:

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... 22xt_4.htm

Voor het hele idee:

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... um_eng.htm

2,5Weg systeem dus met briggs-filter in de kast. Beetje complex om te gaan simuleren (ik heb zelf een soortgelijk systeem).


Maar kan uiteraard wel gewoon overgenomen worden.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 13:13
door Paul
[quote="b_force"]We krijgen ook nog een beetje kast compensatie heh (tot max -6dB in het laag), en de rest is (midden gebied) is nog weg te filteren.

en dan krijg je: :wink:

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... 22xt_4.htm


2,5Weg systeem dus met briggs-filter in de kast. Beetje complex om te gaan simuleren (ik heb zelf een soortgelijk systeem).
quote]

Geplaatst: za 20 jan 2007, 13:32
door b_force
eeeehm ?







oow, et kwartje valt wat laat :P.

mjah klopt dat je dat dan krijgt jah :) :lol:

Ik snap het ontwerp niet helemaal trouwens.
Normaal gesproken zou je met briggs-filter en demping 2 soorten kasten krijgen.
1 BR die het hele systeem ziet en 1 kast die een kleine kast ziet die enorm "lek" is.

Als we dat principe hier toepassen dan is de kast veel te groot voor 1 woofer (24L ongeveer).

Ook voor 2 woofers parallel met de gebruikte BR50 port (14,5cm lang) is de afstemming vreemd.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 15:56
door dre
de woofer is de pl14wj09-08

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=124

ik kan nog 2 stuks van deze woofer kopen het leek me dus een leuk projectje om een d appolito te maken waardoor het rendement van de premium 11 aanzienlijk stijgt.
maar filtertechnisch ben ik geen held,dus vandaar de vraag of ik er paralel eeen woofertje overheen kan zetten en het tweeter rendement aanpassen.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 17:37
door Paul
@Dre73, ojaaa jij vond dat ze zoveel vermogen nodig hebben om lekker te spelen, moet je ze eens horen op de UcD400 :D

Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..

@B force,

in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 17:40
door b_force
Paul schreef:
@Dre73, ojaaa jij vond dat ze zoveel vermogen nodig hebben om lekker te spelen, moet je ze eens horen op de UcD400 :D

Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..

@B force,

in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.
Ehm er zit een Briggs tussen, dat wil zeggen een plaat met gaten er in en pritex er boven.

Dus absoluut NIET gesloten. Eerder het zelfde systeem.
1 woofer zit de hele kast en de andere een kleine kast niet flink "lekt".
Maar ik snao het kast volume niet bij deze woofer. Die is dan veeeels te groot.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 19:39
door dre
b-force,het gaat om de premium 11 dus een 2 weg systeem,daar wil ik gewoon een 2-weg met 2 woofers van maken.

Geplaatst: za 20 jan 2007, 19:59
door Paul
b_force schreef:
Paul schreef:
@Dre73, ojaaa jij vond dat ze zoveel vermogen nodig hebben om lekker te spelen, moet je ze eens horen op de UcD400 :D

Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..

@B force,

in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.
Ehm er zit een Briggs tussen, dat wil zeggen een plaat met gaten er in en pritex er boven.

Dus absoluut NIET gesloten. Eerder het zelfde systeem.
1 woofer zit de hele kast en de andere een kleine kast niet flink "lekt".
Maar ik snao het kast volume niet bij deze woofer. Die is dan veeeels te groot.
Ik zie het inderdaad, er zitten gaten in het tussenschot :oops:

Geplaatst: za 20 jan 2007, 20:12
door dre
hetzelde als bij de carat,die heeft ook die gaten.

Geplaatst: zo 21 jan 2007, 15:15
door b_force
dre schreef:
hetzelde als bij de carat,die heeft ook die gaten.
En dat heet dus een Briggs filter :) (waar ik het al over had )

waarom wil je perse een 2 weg systeem maken (een soort premium 11+ ofzo :P ) en niet een bestaand ontwerp 2,5weg ? (wat opzich een prima klinkend systeem is.)

Geplaatst: zo 21 jan 2007, 16:50
door dre
ik wil het wel bij een monitor houden,het liefst een d appolito,die schijnen een bepaalde klank te brengen die ik graag een tijdje wil beluisteren,en het lijkt me een leuk project. voordat ik over een tijd aan een serieus volgend project ga beginnen.

Geplaatst: zo 21 jan 2007, 16:53
door b_force
maar dan blijf je volgens mij met het kast volume te zitten ?
Dan wordt het sowieso niet echt een monitor meer (aangezien je meer kast volume nodig hebt)
En waar wil je die 2e woofer plaatsen bij een monitor ?

die premium 22 is niet eens zo groot.

Geplaatst: zo 21 jan 2007, 17:15
door dre
het moet een gesloten opstelling worden dus erg groot zal ie niet worden.
voorbeeldje:



Afbeelding

Geplaatst: ma 22 jan 2007, 9:19
door Paul
die PL14 woofertjes doen niet zoveel gesloten...

simuleer maar eens in Winisd!

Geplaatst: ma 22 jan 2007, 18:21
door dre
de woofertjes hoeven ook maar tot 80hz,de rest is voor de subs.