Pagina 1 van 2
TDA7052
Geplaatst: di 16 jan 2007, 15:26
door Speakerrrr
ik heb een tda7052 bestelt en weet ik niet precies hoe ik alles moet aansluiten.
PINNING
1 VP supply voltage
2 IN input
3 GND1 ground (signal)
4 n.c. not connected 8 OUT2 output2
5 OUT1 output1
6 GND2 ground (substrate)
7 n.c. not connected
8 OUT2 output2
wat moet nou op welke pin?
Re: TDA7052
Geplaatst: di 16 jan 2007, 15:32
door voodooless
ll.mulder schreef:wat moet nou op welke pin?
Dat staat er toch
Wat is precies het probleem?
Check anders ff de
datasheet
Geplaatst: di 16 jan 2007, 15:59
door Speakerrrr
1. op welke pinnen moet ik mijn jackplug aansluiten
2. op welke pinnen de plus en min van de batterij
3. op welke pinnen de luidspreker
Geplaatst: di 16 jan 2007, 16:07
door voodooless
ll.mulder schreef:1. op welke pinnen moet ik mijn jackplug aansluiten
2. op welke pinnen de plus en min van de batterij
3. op welke pinnen de luidspreker
Zoals ik al zei, kijk in de datasheet, blz 8 staat een heel schema!
1: + van batterij
3/6: - van de batterij
2: + van de jack
3/6: - van de jack
tussen 5 en 8: luidspreker
Volume control kun je ook vinden op die pagina.
Geplaatst: di 16 jan 2007, 16:19
door Speakerrrr
ik heb de datasheet al gelezen voordat ik mijn vraag stelde maar werd er niet echt niet echt wijzer van.
nog 2 vragen.
1. wat houd tussen 5 en 8 in?
2. is
8-7-6-5
1-2-3-4
De indeling van de pinnen?
Geplaatst: di 16 jan 2007, 16:19
door b2
vergeet de ontkoppelcapaciteit op de ingang niet.
Zoals in de datasheet!
Dus: Jack+ -> Capa -> pin2
Geplaatst: di 16 jan 2007, 16:20
door voodooless
ll.mulder schreef:
nog 2 vragen.
1. wat houd tussen 5 en 8 in?
Tussen die twee pinnen sluit je de speaker aan
De indeling van de pinnen?
Again, zie datasheet!
Geplaatst: di 16 jan 2007, 16:39
door Speakerrrr
sorry,
ik had een andere datasheet
Geplaatst: di 16 jan 2007, 16:55
door Speakerrrr
klopt dat ie gloeiend heet wordt?
Maximaal 18, dan kan negen toch ook?
Geplaatst: di 16 jan 2007, 17:04
door voodooless
ll.mulder schreef:klopt dat ie gloeiend heet wordt?
Lijkt me niet normaal. Een beetje warm misschien, maar zeker niet heet.
Maximaal 18, dan kan negen toch ook?
Natuurlijk. Staat in.. hoe raad je het.. de datasheet

Geplaatst: di 16 jan 2007, 17:44
door Speakerrrr
toch wordt hij heet.
+ op 1
en
- op beide geprobeerd
bij allebij wordt ie heet
als dit niet normaal is hoe verhelp het?
Geplaatst: di 16 jan 2007, 21:05
door vigier
Heb je er toevallig een 4 Ohm luidspreker aan hangen?
Heb je er wel een ingangsweerstand aan hangen? (tussen pen 2 en de min van de batterij)
De datasheet gaat uit van een maximum temperatuur van 150 graden. De behuizing mag ongeveer 100 graden stijgen t.o.v. de omgevingstemperatuur.
De Rth = 110K/W. Ik zit naar een voorbeeldje te kijken in een datasheet van de TDA7052. Uitgaande van 6V, belasting van 8 Ohm is de maximum dissipatie (sinus) 0,9W. Bij een Rth van 110K/W betekent dit een temperatuursstijging van 110 x 0,9 = 99 K.
Uitgaande van een omgevingstemperatuur van 20 graden komt dit dus uit op een temperatuur van ruim boven de 100 graden.
En zelfs al zou hij maar 0,4W dissiperen, dan heb je nog steeds een temperatuur van 60 graden --> da's warm.
Dus een koelvinnetje is niet NOODZAKELIJK, maar als je de temperatuur een beetje binnen de perken wil houden, dan zou ik er wel een klein vinnetje of klemmetje op zetten.
Groeten, Joris
Geplaatst: di 16 jan 2007, 22:03
door Speakerrrr
ik heb er een 8 ohm luidspreker op
ik heb er geen ingangsweerstand op hangen
dus het is vrij normaal hij zo heet is.
1. is een ingangweerstand noodzakelijk?
2. waar kun je een vinnetje vandaan halen.
ik heb nog wel een koellichaam uit een oude versterker liggen...
Geplaatst: di 16 jan 2007, 22:54
door JuuL
-deleted-
Geplaatst: di 16 jan 2007, 23:05
door JuuL
Je hebt ff zetje in de rug nodig:
Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
Geplaatst: wo 17 jan 2007, 16:14
door Speakerrrr
JuuL schreef:Je hebt ff zetje in de rug nodig:
Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
Dank
ik laat alleen de volumcontrol weg.
Geplaatst: wo 17 jan 2007, 20:34
door Speakerrrr
Maakt het ook uit hoeveel volts de condensatoren zijn.?
Geplaatst: wo 17 jan 2007, 20:42
door JuuL
Die van 0,47 uF het liefst een condensator voor nemen (dus geen elco)
Die van 220uF een elco, als de spanning maar wat hoger is dan je voedingsspanning.
Geplaatst: do 18 jan 2007, 15:09
door Speakerrrr
Kun je al het random gewoon bij een electronicashop kopen?
Lars
Geplaatst: do 18 jan 2007, 15:12
door JuuL
Ja...
Geplaatst: do 18 jan 2007, 16:09
door Speakerrrr
Bestaat er ook een online winkel waar ik 1 keer alles om de TDA7052 heen kan kopen?
Geplaatst: do 18 jan 2007, 16:10
door JuuL
http://www.dickbest.nl/ (met internet explorer openen)
Geplaatst: do 18 jan 2007, 16:16
door Speakerrrr
met firefox wil het ook

Geplaatst: do 18 jan 2007, 16:16
door JuuL
Ja maar dan laat hij de helft niet zien (hier althans)
Geplaatst: do 18 jan 2007, 16:41
door Speakerrrr