Pagina 1 van 1
Seas coax + iets extra's
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 1:24
door jedel
Ik heb 2 seas coax speakers gekocht;
De 17RE COAX TVF (H653 of W172s coax) om precies te zijn.
en daar wil ik nu een leuke (compacte) monitor mee te gaan bouwen.
Het probleem is dat ik deze speaker eigenlijk niet in een BR-behuizing wil stoppen om de bewegingen van de konus (en dus de hoorn van de tweeter) een beetje te beperken.
Ik had de illusie dat een Passieve radiator dit probleem zou verhelpen, maar na een simulatie blijkt dit helaas niet zo te zijn.
Dus misschien nog een volwaardige 3e of 2.5e driver erbij.
Dus wie heeft er nog een goede sugestie voor een betaalbare 6-7" woofer (dus geen mid-woofer) die goed presteerd in een kleine BR-behuizing?
liefst niet met een papieren conus
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 7:52
door dre
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 12:14
door jedel
dre schreef:misschien is dit wat?
wel iets groter maar wel goed.
presteerd idd wel erg goed, maar heeft een behoorlijke kast nodig (25L)
Seas coax
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 17:40
door Audioslave
Klinkt aantrekkelijk maar merkte zelf op dat in kleine kast inhoud je erg veel laag inleverd .
Seas C 18e /TVF- ADA
H 1139- 08-06 ohm
Dit is units die ik heb komen uit de Partouts van Audiodata (20 liter )ik heb ze in een liter of 8 gehad maar veel te veel conus uitslag zelfs met geopende baspoort ook op niet al te hoog luisterniveau, ik moet er wel bij vermelden dat deze units speciaal zijn geleverd aan Audiodata en ik er dus tot op heden geen parameters erbij heb.
Mijn oplossing is voor het laag een subwoofer erbij te bouwen om toch een fullrange te hebben en ik dacht aan een ontwerp zoals Coax 18 van K&T
Audioslave
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 18:05
door Martijn M
Leuke woofer inderdaad. Ik heb ook nog een ongebruikt stel. Die staan te koop, ook op dit forum.
Re: Seas coax + iets extra's
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 22:54
door Henkjan
jedel schreef:Dus wie heeft er nog een goede sugestie voor een betaalbare 6-7" woofer (dus geen mid-woofer) die goed presteert in een kleine BR-behuizing?
liefst niet met een papieren conus
Tangband W6-1108SA
btw: wat heb je tegen papieren conussen?
Re: Seas coax + iets extra's
Geplaatst: zo 14 jan 2007, 23:42
door jedel
Henkjan schreef:jedel schreef:Dus wie heeft er nog een goede sugestie voor een betaalbare 6-7" woofer (dus geen mid-woofer) die goed presteert in een kleine BR-behuizing?
liefst niet met een papieren conus
Tangband W6-1108SA
btw: wat heb je tegen papieren conussen?
ik heb niks tegen papieren conusssen,
maar ik denk (noem me naïf) dat je met exotischere materialen (aluminium, kevlar en carbon) een stijvere conus kan maken; wat de laag weergave ten goede komt.
de nadelen van de bovengenoemde conusen (ringing) zijn geen probleem bij laag weergave
Geplaatst: ma 15 jan 2007, 15:51
door jw
He leuke luidspreker, ik ben met de zelfde coax er ook een aan het bouwen! (al dan niet afgeschermd

)
Optisch gezien zou een gewone seas T17 wel mooi staan, maar dit is dan weer geen 'echte' woofer. (die is ook doorzichtig)
De intertechnic mds08 (8inch kevlar woofer) kan als het goed is in +/- 10 liter gesloten, met een redelijke F3, lijkt me interessant woofertje. (kost 50euro ofzo)
Ik heb besloten geen extra woofer bij mijn coax te plaatsen, aangezien ik niet van plan ben om hard te gaan spelen of dergelijk, zal de woofer niet zichbaar gaan uitslaan....
Ik begin nu wel spontaan te twijfelenof ik nu ook geen 3weg zal gaan maken, die mds08 is geen verkeerd woofertje voor een kleine 3weg..
edit: linkje naar de mds08;
http://www.lautsprechershop.de/auto/it_a_md.htm
Geplaatst: ma 15 jan 2007, 20:47
door jedel
jw schreef:He leuke luidspreker, ik ben met de zelfde coax er ook een aan het bouwen! (al dan niet afgeschermd

)
Optisch gezien zou een gewone seas T17 wel mooi staan, maar dit is dan weer geen 'echte' woofer. (die is ook doorzichtig)
De intertechnic mds08 (8inch kevlar woofer) kan als het goed is in +/- 10 liter gesloten, met een redelijke F3, lijkt me interessant woofertje. (kost 50euro ofzo)
Ik heb besloten geen extra woofer bij mijn coax te plaatsen, aangezien ik niet van plan ben om hard te gaan spelen of dergelijk, zal de woofer niet zichbaar gaan uitslaan....
Ik begin nu wel spontaan te twijfelenof ik nu ook geen 3weg zal gaan maken, die mds08 is geen verkeerd woofertje voor een kleine 3weg..
edit: linkje naar de mds08;
http://www.lautsprechershop.de/auto/it_a_md.htm
de MDS08 ken ik

mijn sub heeft er een.
ik ben er achter aan het komen dat een 2e woofer de speaker een stuk minder conpact maakt, duh! dus misschien moet ik mijn plan heroverwegen
trouwens mijn coax is een andere dan die van jou (niet doorzichtig)
Geplaatst: zo 21 jan 2007, 22:34
door jedel
oke even een update van het denk proces,
het 2e woofer plan is van de baan; met een 2e woofer wordt de compactheid weer ver te zoeken;
en om het echt effect te laten hebben (lees de mid-woofer van de coax te onlasten) moet het dan een 3-weg stysteem worden, wat het filter weer onnodig complex maakt.
ben nu dus een BR kast aan het ontwerpen.
Geplaatst: ma 22 jan 2007, 20:31
door jw
Hoi jedel, ik weet niet hoe hard je wil spelen, maar bij mij slaan niet/ nauwelijks uit op een relax luisternivea, en dit in een gesloten kast.
Misschien is een ondersteuning van een sub nog wat?
Ik denk dat een BR kast de conus nog meer dempt, zolang de muziek niet te veel onder de afstemfrequentie komt.
Er is ook nog zo iets als een gesloten kast, met een extreem laag getunede poort om de conus meer onder controle te houden. Ik weet even niet meer hoe deze afstemming heet.
Re: Seas coax + iets extra's
Geplaatst: ma 22 jan 2007, 23:23
door richard
jedel schreef:ik heb niks tegen papieren conusssen,
maar ik denk (noem me naïf) dat je met exotischere materialen (aluminium, kevlar en carbon) een stijvere conus kan maken; wat de laag weergave ten goede komt.
de nadelen van de bovengenoemde conusen (ringing) zijn geen probleem bij laag weergave
Conusmateriaal is maar één van de zaken die je in beschouwing zou kunnen nemen, de opbouw van de motor en de verliezen die daar in optreden zijn misschien van minstens zo'n groot belang.