Heeeele grote elko in scheidingsfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mark D.

Heeeele grote elko in scheidingsfilter

Bericht door Mark D. »

Zonet 's even m'n luidspreker opengeschroefd om te kijken of er aan het filter nog iets te verbeteren valt, qua onderdelen.
Nou, mijn oog viel het eerst op een reusachtige elko van 1000 uF, type ruwe folie (Intertechnik Rauh), die in serie staat met zowel de laag als de midden speakers... :shock:

Nu ben ik slechts lichtjes electronisch onderlegd, maar in geen enkel filterschema wat ik kon vinden komt zo'n hoge waarde voor.
Weet iemand wat meneer Quadral hiermee wil bereiken?

Afbeelding

Zoals te zien wordt er een aardig potje gezobeld en gecorrigeerd... Ik las elders in dit forum dat met name de in serie staande onderdelen invloed op de geluidskwaliteit hebben, wat zou betekenen dat er maar een paar C's en L's voor upgrade in aanmerking komen... Maar die c van 1000uF vind ik wel erg verdacht :?
richard

Bericht door richard »

Die dikke elco is een truukje om uit een (te) kleine kast een behoorlijk laag te halen. Infinity maakt hier ook gebruik van. Zonder die condensator zou het volume van de kast véél groter moeten zijn en zal de hoeveelheid laag ook wel wat teruglopen. Verwijder je de elco en blijf je dezelfde kast gebruiken zal er waarschijnlijk een boemerige bult in het laag ontstaan.

Je kan overwegen om de elco te vervangen door MKP. Dat neemt veel ruimte op het filter in, maar scheelt wel veel ruimte in je portomonai. Wil je het niet te gek maken zou je een MKP van bijvoorbeeld 10 uF parallel aan de elco kunnen zetten, misschien wordt de kwaliteit van het midden iets beter, maar het kan ook goed dat je geen verschil hoort.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, is een oude truuk. Het effect is dat je meer bas uit een kleiner kastje kunt krijgen zoals Richard beschreef. Maar het wordt dan wel een 3e orde systeem i.pv. een 2e orde systeem, wat een gesloten box normaliter is. Zelf geef ik dan toch meer de voorkeur aan een nette basreflexkast. Die heeft hetzelfde effect maar die vervormt dan veel minder in het laag.

Wel opmerkelijk dat ook het midden via die grote elco loopt.
Mark D.

Bericht door Mark D. »

Okay, ik begrijp nu waar 'ie voor is. Ik zal de bypass met 10uF eens proberen.
Bedankt voor de uitleg.
SARK

Bericht door SARK »

Hieronder nog wat uitleg uit de HH 3/2004:

Afbeelding
Mark D.

Bericht door Mark D. »

Pjotr schreef:
Wel opmerkelijk dat ook het midden via die grote elco loopt.
Inderdaad, zeker ook gezien het HH artikel van Sark, waar ze het hebben over een werking tot 100Hz...
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heeft misschien te maken met faseverloop ofzo :?:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”