Pagina 1 van 1

Tiziano, de bouw van een speakerstand.

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:02
door Jasper Joppe Geers
Eindelijk!

Vrouw met kinderen een weekje weg, mooi de tijd om weer eens wat te gaan doen. Nog niet aan de gang met Paranello (helaas) maar wel een projectje wat ik al lang voelde sudderen tussen mijn oren.

Ik heb nog altijd twee oude Cresta's waar ik met veel plezier naar luister, en onderhand hebben ze wel een mooie standaard verdiend.

Dit zijn de benodigdheden:

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:04
door Jasper Joppe Geers
De onderste planken heb ik afgelopen weekend eens op mijn gemakje af zitten tekenen, als volgt:

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:07
door Jasper Joppe Geers
Die heb ik dan ook maar als eerste gezaagd. Ondertussen kon het zand mooi drogen..

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:09
door Jasper Joppe Geers
Toen waren de kolommen aan de beurt. Ik gewoon twee balken gemaakt, door drie planken MDF van 22 mm dik tegen elkaar aan te lijmen. Ze zijn 18 cm breed, dus uiteindelijk heeft de kolom een afmeting van 6,6 bij 18 cm.
Daarnaast heb ik een hoogte aangehouden van 71 cm.

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:17
door Jasper Joppe Geers
Vervolgens heb ik het kruis en de balk afgetekend zodat het ten opzichte van elkaar mooi in het midden zit, en langs de onderzijde twee gaten voorgeboord. Daarna samen met het plankje bovenop met twee RVS schroeven van 6 x 100 mm vastgeschroefd.

Aan de onderzijde komen (uiteraard) wel vier spikes. Beter gezegd: sierdoppen van RVS die je per twee voor 9,95 bij de Karwei kunt kopen. Kijk even bij de gordijnroedes mocht je ze zoeken...

Aangezien ze geen schroefdraad hebben heb ik ze met deuveltjes vastgeklemd. Dat voldoet wat mij betreft prima, en voor mijn Cresta's is dat best zat. Ik heb geen flauw idee wat ze qua gewicht kunnen hebben, maar het puntje was klein genoeg om je eraan te bezeren... ;)

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:21
door Jasper Joppe Geers
Toen kwam het lakken! En laten we daar nou dat zand voor nodig hebben!
Oh ja! Oost indische inkt.. ook belangrijk.

Die twee ingredienten heb ik in zwarte acrylverf gemikt. De OI inkt om de verf goed zwart te krijgen, en het zand om een beetje structuur te krijgen in de lak.

Ik moet zeggen dat het wel wat proefstukjes kostte, maar uiteindelijk lukte het me vrij aardig om er iets moois van te maken. Ik heb me gelukkig kunnen bedwingen, maar dit soort dingen moet je dus duidelijk met geduld doen! (Mijn zwakke punt..)

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:23
door Jasper Joppe Geers
En voila! Dit is ie dan! Ik nam de foto toen het ding nog stond te drogen, dus je ziet hier en daar nog wat lichte en donkere vlekken.

Morgen een foto als alles mooi droog is!

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:31
door voodooless
Mooi hoor :)

Maareh, die speakers van jou gaan hier toch nooit op passen :twisted: :?:

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:33
door hovingtim
Wat kan zo'n dagje toch behoorlijk productief zijn hé :lol:

Echt mooi ziet het eruit. Leuk die namaak spikes :P
Wacht in spanning af op de fotos van morgen die in cloes up zijn gemaakt van de oppervlakte.

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:36
door sietse
Nou, welkom terug. Ziet er leuk uit. =D>
Stiekem bezig geweest hé.. :twisted: .. :D

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:42
door Aquilon
aardig tussendoortje :D
echter een vraagje, is het kruis (dat maar 18 mm dik is) sterk genoeg om het geheel te dragen, m.a.w.: gaat dat niet doorbuigen na een tijd?
anders wel mooi gezaagd, zal wel een goede decoupeerzaag zijn, en een vaste hand uiteraard :wink:

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:51
door audiomanics
Niet bang dat het in der tijd gaat doorzakken onder het gewicht van de boxen en het zand? Moet er toch nog een centre-spike onder...

Kees

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:57
door KT88
Jongens..........Kef Cresta......dat weegt 4 kilo, op een mooie dag :lol:

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 20:01
door Jasper Joppe Geers
Verrek! Ze kennen me nog! Haha.

Ehm.. Dat doorzakken zal wel meevallen denk ik. Het gewicht zit 'm niet in het zand, dat is enkel verwerkt in de lak. De balk zelf heeft wel een gewicht van iets van 9 kilo geloof ik, maar ik verwacht daar geen problemen mee.

Die basis is trouwens ook 22 mm MDF, en van zichzelf al behoorlijk stijf. Daarom heb ik er best wat vertrouwen in, maar goed, de tijd zal het leren of ze doorzakken of niet..

En nee, de Paranello's passen hier niet op nee... ;)

Ik zit eerder even te broeien op een oplossing voor onder die 'spikes' Ik ga dadelijk kijken of ze putjes in m'n laminaat hebben gegraven, anders maar een paar muntjes eronder denk ik...

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 20:18
door b_force
leuk ontwerpje hoor !!!!!

Kan je niet mdf schijfjes gebruiken om de spikes op te zetten >?

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 20:24
door Jasper Joppe Geers
Heb ik net al even naar gekeken, maar ik heb er muntjes van 10 Eurocent onder gelegd, met daaronder een rubberen ringetje. Ook tussen de speakers en de stand heb ik rubberen ringetjes gelegd, zo zou het goed moeten zijn. Dadelijk testen!

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 21:41
door Jasper Joppe Geers
Nou, wat mij betreft klinkt het als een tiet! Heb zojuist Harry Potter en de Gevangene van Azkaban zitten kijken, en mijn Cresta's doen het nog steeds niet slecht, ook al zijn ze nu 35 jaar ;)

Natuurlijk ontbreekt het laag in zo'n situatie, en een sub erbij zou best prettig zijn. Maar voor voorlopig kan ik me hier best in vinden!