Pagina 1 van 1

Mivoc SB25JM

Geplaatst: zo 07 jan 2007, 21:34
door buddo
Als eerste zelfbouwspeaker heb ik gekozen voor de Mivoc SB25JM. Deze set is een echte budgetset en voor mij een mooie proef of ik het speakerbouwen een beetje beheers.

Ik heb de Mivoc gekozen vanwege de lage kosten en de goede recensies waar hij wordt geprezen om de prijs/kwaliteit verhouding.

Allereerst de onderdelen besteld op www.speakertrade.de. Wachtend op de aflevering alvast naar Praxis om MDF op de gewenste breedte te laten zagen, dit kon aangezien ik de bouwtekening al van internet had geplukt. Hoefde hierna thuis alleen de MDF platen nog op de juiste lengte te zagen.

Afbeelding
De speaker in ruwe vorm klaar. In de hemzholtz resonator in lijn met K&T wat meer watten gestopt dan volgens de bouwtekening. Wel originele filter gebruikt. De 90 graden hoeken allemaal van binnen voor de zekerheid nogmaals gekit. Enige afwijking t.o.v. bouwtekening: enkele frontdikte (18 mm i.p.v. 36 mm), leek me voor deze units voldoende.

Afbeelding
Close up. Filter weggestopt onder watten.

Afbeelding
Nogmaals het totaalplaatje zonder zijkant.

Afbeelding
Front close up.

Afbeelding
Bijna klaar. Alle hoeken 45 graden gefreesd. Vervolgens schuren, plamuren, schuren, enz... Resultaat ziet er in mijn ogen netjes uit. Nadat deze foto is genomen is de tl-poort nog afgewerkt met mat zwarte verf (schoolbordverf)

Afbeelding
Close up van het front. Ook zie je hier de (bovenste) nippies van de frontje dat er nog voor komt. Het front valt ook over de tl-poort.

Afbeelding
Achteraanzicht. Moet alleen nog even andere schroefjes zoeken voor de aansluitterminal (zwarte bij voorkeur). Had misschien achteraf toch geen gebruik willen maken van de terminal, twee losse aansluitingen had strakker gestaan.

Afbeelding
Had nog wat MDF over en daar heb ik dit framepje van gezaagd. Dit in de grondverf en vervolgens mat zwart geverfd. Metalen nippies er in en klaar. Hierna alleen nog speakerdoek er aan vastnieten.

Afbeelding
Dit is hem geworden met speakerdoek. Een erg net resultaat, al zeg ik het zelf.

Allereerst wat kost het:
- speakers: 2 complete sets 78 Euro
- verzending daarvan: 12 Euro
- hout: 27 Euro (18 mm mdf)
- lijm: tja; 1/3 grote pot = circa 4 Euro
- extra watten (baf): 3 Euro
- grondverf en eindverf; naar rato van gebruik circa 10 Euro
- nippies en speakerdoek (nog niet op foto): 10 Euro
Totaal: 144 euro voor twee speakers.

En hoe klinkt dat nou? Wat krijg je voor 144 Euro? Naar mijn mening een mooi allround starters set dat zich kan meten met wat duurdere luidsprekers in de winkel. Geen top kwaliteit maar beter dan ik had verwacht voor 144 Euro.

Bevindingen vergeleken met mijn andere speakers (2 ASW speakers en Polk actieve subwoofer):
- wat minder warm, waarschijnlijk doordat het nu een natuurlijke klankkast is i.p.v. een geforceerde bas van subwoofer.
- wel vol
- bij hoge belasting (volume) wat rommelig in midden gebied en schelle hoge tonen
- bij normaal gebruik en test volume strak en allround
- al met al valt op dat ze beter presteren bij Dire Straits, Leonard Cohen, Jennifer Warnes e.d. dan bij veel top 40 muziek (house, hiphop enz).

Conclusie: een mooi eerste projectje! Op naar een wat uitdagender project! En dan een set met een hogere waf-factor... deze mag niet in de woonkamer!

Re: Mivoc SB25JM

Geplaatst: zo 07 jan 2007, 21:46
door voodooless
[quote="buddo"]- al met al valt op dat ze beter presteren bij Dire Straits, Leonard Cohen, Jennifer Warnes e.d. dan bij veel top 40 muziek (house, hiphop enz). /quote]

Dat is een duidelijke indicatie dat die een serieuze speake is. Top 40 klinkt zelden echt goed.

Leuke uitwerking trouwens, zeer geslaagd! Je zou nu nog wat kunnen spelen met wat betere filteronderdelen, zoals een MKP voor het hoog en misschien een betere spoel.

Re: Mivoc SB25JM

Geplaatst: zo 07 jan 2007, 22:18
door Marp
buddo schreef:
........
..........
.....

Afbeelding
Had nog wat MDF over en daar heb ik dit framepje van gezaagd. Dit in de grondverf en vervolgens mat zwart geverfd. Metalen nippies er in en klaar. Hierna alleen nog speakerdoek er aan vastnieten.

Afbeelding
Dit is hem geworden met speakerdoek. Een erg net resultaat, al zeg ik het zelf.

........
..........
.....

Conclusie: een mooi eerste projectje! Op naar een wat uitdagender project! En dan een set met een hogere waf-factor... deze mag niet in de woonkamer!
Wat zonde zeg, dat je zulke luidsprekers niet in de woonkamer mag zetten. :?

Geplaatst: zo 07 jan 2007, 23:55
door hovingtim
Buddo heb jij het filter nog aangepast?

Ik ben ook weer hard aan de slag gegaan met mijn zuiltjes. Ik ga er alleen voor kiezen om mn frontdoek in de luidspreker wegtewerken.

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 9:00
door buddo
hovingtim schreef:
Buddo heb jij het filter nog aangepast?
Nee, filter niet aangepast. Resultaat is prima. Als het een speaker voor mij zelf was had ik dat waarschijnlijk wel gedaan, nu de kosten beperkt gehouden.
hovingtim schreef:
Ik ga er alleen voor kiezen om mn frontdoek in de luidspreker wegtewerken.
Kan er erg strak uitzien, heb zelf bewust deze keuze gemaakt, dan kan de volgende eigenaar kiezen of hij met of zonder front wil.

Re: Mivoc SB25JM

Geplaatst: ma 08 jan 2007, 19:40
door teacher
buddo schreef:

En hoe klinkt dat nou? Wat krijg je voor 144 Euro? Naar mijn mening een mooi allround starters set dat zich kan meten met wat duurdere luidsprekers in de winkel. Geen top kwaliteit maar beter dan ik had verwacht voor 144 Euro.
144 euro bouw en luisterpret. niks mis mee!

Volgende keer wel je drivers infrezen he? :P