Pagina 1 van 3

ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 3:57
door WrineX
Ik had een tweetertje gebruikt afgelopen weekend, ik heb nog even lopen klooien , nog niet perfect maar wat betreft vervorming... vrij goed voor een planar (let well gemeten op 35 cm SPL klopt dus niet, wel de verhouding in vervorming) en die is laaaag. moet eerlijk bekennen deze meet wel heel erg prettig.

het is een leuk concept dus wellicht dat ik er nog even verder mee ga klooien op het moment is het niet altijd het zelfde.. dus moet er nog mee klooien, Zou fijn zijn als ik dat kan fixen. en een iets kleinere variant kan maken zodat vertikaal iets beter is (dit is een 8 cm lange tweeter en ben bezig met een 6 cm lange die minder laag gaat, maar iets betere vertikale afstraling heeft)

moet bekennen dat deze er wel erg goed uit ziet, en kleine veranderingen wellicht niet het zelfde resultaat geven :( gaan het zien

wit is total harmonic distortion. en dat is 99.5% 2e , bruin is de 3e harmonic. en de rest is niet goed te zien

meting is van een tweeter zonder de baffle

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 5:33
door Walt
Wow, heel netjes!

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 6:38
door WrineX
ja erg blij mee , nu nog even kijken of ik het keer op keer kan maken :( lijkt moeilijker dan ik had gehoopt

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 6:44
door Shadow
Jij kan dat! Mooi gedaan!

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 7:22
door WrineX
laten we het hopen :) zou wellicht mijn laser terug betalen.. waar ik medium spijt van heb haha

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 8:03
door Shadow
Als je een serie constante kwaliteit en vorm kan maken - vooral niet iedere week een verbeterde versie aanbieden - dan zijn daar best gegadigden voor denk ik zo...

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 8:32
door WrineX
haha ja precies wat je zegt :0 ik wil even kijken of ik ze het zelfde kan maken , nog niet zeker en dan gewoon een aantal maken. en wellicht, dat ik een deel van mijn laser terug kan verdienen... iets wat ik niet echt nodig had haha

grappig ja de nieuwe versie elke week is mijn ding inderdaad :(

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 8:32
door beijert
Als je folies weet te maken voor magnetostaten dan ben je een held van velen :D

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 8:34
door WrineX
Maak al een tijdje folies voor magnetostaten. maar zulke kleintjes pas sinds 2 maanden

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 8:47
door beijert
Ik bedoel voor bestaande drivers. Er zijn een hoop gefrituurde tweeters.

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 8:55
door WrineX
oooh ja, die doe ik niet:) men vraagt vaak of ik een tweeter coil kan maken voor een bestaande tweeter.. niet te doen

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 20:05
door Wowly
:goeie: tsja, klonk heeel erg goed op de luisterdag..... geef er eens eentje aan Leo, misschien kan ie een magnetocalimero maken

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: do 04 jun 2026, 22:18
door pappaleo
Volgens mij heeft Joppe mij eens een setje beloofd.
Staat me vaag bij.

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 17:27
door WrineX
Oh sorry :( dan ben jij de eerste Leo , ik moet het eerst beetje werkend krijgen dat ze elke keer het zelfde zijn zit nog met wat probleempjes wat het onhandig maakt , kan maar niet de juiste foam vinden en alle oplossingen die ik heb gebruikt , zijn onhandig om makkelijk te maken :(

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 20:04
door bert stoltenborg
Foam waarvoor, als ik mag vragen?

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 20:43
door WrineX
Het membraan wordt vast gehouden door foam aan de zijkanten.
Of het wordt tussen 2 foampjes geklemd, of wat ik vaak doe vanwege deze problemen verlijmd op een foampie aan de achterkant. Voor en nadelen . Met 2 foampjes kun je het folie makkelijker vervangen. Wellicht betere demping. En met alleen aan de achterkant heb je geen front frame nodig kun je een baffle hebben met een folie zonder een frame in de weg. En geen kans dat je follow dichter bij de magneten zit dan je had bedacht... Wat de efficiency en xmax beïnvloed

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 20:46
door WrineX
Voorbeeld van 2 foampjes , of 4... Net hoe je het ziet 2 aan de achterkant en 2aan de voorkant

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 21:02
door Pjotr
WrineX schreef: vr 05 jun 2026, 17:27
...kan maar niet de juiste foam vinden
Tja, daar zijn 1000 soorten van. Neem aan dat het akoestisch transparant moet zijn. Al eens op PPI foam gezocht?

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 21:40
door WrineX
Nou het moet met name zacht genoeg zijn (het houd eigenlijk alleen de follie op de juiste afstand, zo een follie zonder een foam of verlijmd zal torderen en lekker gaan flapperen aan de zijkanten), dit is PU foam wat ik ooit gesneden had op een diode laser. lekker zacht kan mooi in de vouwen zitten.
nadeel van PU is dat het in 10 jaar wellicht stof is geworden... er zijn wel andere foams die langer mee gaan maar dan weer niet zacht genoeg of te dik of geen plak laag of niet een zachte variant en eentje die net iets minder zacht is. of als ik het eenzijdig wil doen (vind ik het mooist dat je alleen een folie ziet in de baffle, meet ook het mooiste wat betreft frequentie response) dan is het moeilijk te verlijmen op het folie etc etc etc... alles heeft zijn voor en nadelen geloof ik haha/ zo een open folie vind ik het mooiste bijvoorbeeld maar is weer niet echt praktisch voor de meeste zelfbouwers, dan moet je weer van alles afronden in de baffle etc

dus over dat alles moet ik nog even nadenken.. kwartje valt nog niet echt, vaak genoeg over nagedacht, omdat ik denk er moet een oplossing zijn die makkelijker is :)

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 21:41
door Shadow
Al dat schuim kan slecht tegen UV licht

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 21:45
door WrineX
hihi ik was het precies aan het schrijven :) naja in andere woorden maar dat het vergaat in een soms heel korte tijd

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 21:48
door Pjotr
En zuurstof! Ja meest PU schuim vergaat op den duur. Al moet ik zeggen dat Pritex in LS kasten na 30 jaar nog steeds gaaf is en niet is vergaan. W.d.b. duurzaamheid ben je beter af met polyester schuim. Maar dat is dan weer vrij stug.

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 21:57
door WrineX
ja ik had gekeken naar rubber varianten maar die komen vaak in een te hoge shore (hardheid) en ik word gek van de verschillende shore ratings :) soms moeilijk te vergelijken omdat ik er niet genoeg van snap blijkbaar haha. en ja ik wil natuurlijk niet de dikte nog moeten aan passen. dus ik dacht aan 2 opties. ik zou wellicht de juiste dikte vinden +- 4-5mm mits ik het dus voor en achter doe. of 4mm als ik het alleen aan de achter kant doe. oooof als ik een rol kan vinden met de breedte die ik in gedachten had wellicht kan ik dan de dikte bepalen door het te snijden/laser. vraag is of het dan nog zo lekker zacht is aan de snij kant. maar dat zou mooi zijn dat je dan de dikte kunt bepalen. (mits de laser netjes kan snijden zo diep.... iets met focus enzo)

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 22:12
door Pjotr
Als je het niet met een rolmesje kunt snijden is het sowieso te dik/hard!
Olfa_RTY-2G_roterend_mes_45_mm_RTY-2G_219709_m1_big.jpg
https://www.123inkt.nl/Olfa-RTY-2-G-rot ... gtEALw_wcB

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Geplaatst: vr 05 jun 2026, 22:53
door WrineX
kunt het er wel mee snijden maar dan moet je het wel heeel erg plat drukken en dan ziet je snede er ook meestal niet recht uit :)

op zich ging de diode laser vrij makkelijk er doorheen, dus als mijn breedte van het foam 8mm is denk ik dat het wel zou moeten lukken als ik de focus in het midden focus, 4 mm ligt er een beetje aan natuurlijk welk materiaal ik uit eindelijk ga gebruiken