AX50 aanslag in buis?
Geplaatst: za 30 mei 2026, 22:04
Hallo, ik wil deze "gasgevulde" gelijkrichter gebruiken, vanwege de mooie gloed natuurlijk. Heb er enkele liggen, Philips en Adzam.
De buis draait nu op ca 2x340VAC met 100 ohm per anode serieweerstand. Filter is CLC, met 30 uF smoorspoel en 22 uF. Ik krijg ca 375 V DC op 3K belasting. Alles lijkt normaal maar....
Ik merk dat de buis na afkoelen een aanslag krijgt, na weer inschakelen op alleen gloeistroom verdwijnt de aanslag na enkele minuten weer?
Hoort dit zo of heb ik de buis beschadigd door deze op de variac op te draaien terwijl alles aangesloten is: gloeidraad, ht, elco en belasting? De buis stond ook nog eens op zijn kop. Ik stel mezelf de volgende vragen waar ik niet uitkom:
Moet je deze buis altijd laten voorgloeien voordat de ac en belasting erop mag?
Kan het kwik raar verdeeld zijn door ondersteboven te testen?
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Noel.
De buis draait nu op ca 2x340VAC met 100 ohm per anode serieweerstand. Filter is CLC, met 30 uF smoorspoel en 22 uF. Ik krijg ca 375 V DC op 3K belasting. Alles lijkt normaal maar....
Ik merk dat de buis na afkoelen een aanslag krijgt, na weer inschakelen op alleen gloeistroom verdwijnt de aanslag na enkele minuten weer?
Hoort dit zo of heb ik de buis beschadigd door deze op de variac op te draaien terwijl alles aangesloten is: gloeidraad, ht, elco en belasting? De buis stond ook nog eens op zijn kop. Ik stel mezelf de volgende vragen waar ik niet uitkom:
Moet je deze buis altijd laten voorgloeien voordat de ac en belasting erop mag?
Kan het kwik raar verdeeld zijn door ondersteboven te testen?
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Noel.