Pagina 1 van 1
JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: vr 22 mei 2026, 9:24
door MichaelB
Ik heb deze versterker nog nieuw in doos in de garage liggen.
Wilde ik ooit de auto mee gaan aanpassen, maar sinds de nieuwe headunit en aanpassingen daarmee ben ik tevreden met het geluid.
Mijn vraag: is zoiets leuk genoeg om in huis te gebruiken voor een setje actieve speakers of meh?
Vermogen heeft 'ie weinig, 8x60W @ 2 Ohm (gemeten 88W) en 8x40W @ 4 Ohm (gemeten 53W)
Ik moet er dan een externe voeding bij kopen, vandaar de vraag: is dat interessant genoeg of lekker bewaren voor een auto (of verkopen)?
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: vr 22 mei 2026, 12:36
door toetertje
Als je hem alleen als dsp zou gebruiken, is een minidsp wellicht handiger?
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: vr 22 mei 2026, 12:42
door toetertje
Wel een leuk ding trouwens, heb zelf ook een tijdje naar zoiets gezocht, voor in mijn auto.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: vr 22 mei 2026, 13:21
door MichaelB
Het is dan de bedoeling om het als versterker en DSP te gebruiken.
Ik weet niet waar dat gevoel vandaan komt, maar op de e.o.a. manier geeft caraudio me altijd een inferieur gevoel.
Terwijl het tegenwoordig waarschijnlijk net zo goed is als een DSP-bordje en versterker (Aiyima/Fosi enz) van Ali.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: vr 22 mei 2026, 17:32
door Henkjan
ik denk veel beter dan die goedkope Ali meuk. Waar t idee toch vandaan komt dat carhifi inferieur is aan t thuis spul is me echt een raadsel
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: vr 22 mei 2026, 18:17
door Kappa7
Ach je hebt maar 12V beschikbaar en voor het maken van vermogen zal je dan met de speaker impedantie naar beneden moeten.
Zet maar eens een 8 ohm speaker op die versterker, dan komt die aardig snel aan de max van de vesterker.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: ma 25 mei 2026, 18:35
door MichaelB
Henkjan schreef: ↑vr 22 mei 2026, 17:32
ik denk veel beter dan die goedkope Ali meuk. Waar t idee toch vandaan komt dat carhifi inferieur is aan t thuis spul is me echt een raadsel
Ik denk dat dat gevoel van vroeger me nog bijstaat.
Onderbemeten versterkers met 2000W PMPO en kekke speakers in de hoedenplank.
Kappa7 schreef: ↑vr 22 mei 2026, 18:17
Ach je hebt maar 12V beschikbaar en voor het maken van vermogen zal je dan met de speaker impedantie naar beneden moeten.
Zet maar eens een 8 ohm speaker op die versterker, dan komt die aardig snel aan de max van de vesterker.
Klopt, in dit geval is het ook een vrij zwakke versterker, maar dat weet je van te voren.
Ik denk dat ik hem toch hou en er eens iets grappigs mee ga proberen.
Jammer dat de kanalen niet te bruggen zijn voor wat meer vermogen.
Ik heb ook nog een setje Audison AP1P tweeters liggen.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: ma 25 mei 2026, 20:16
door Shadow
Dikke Meanwell erop en gaan!
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: di 26 mei 2026, 9:38
door toetertje
Ik speel ook al jaren met een autoversterker als eindversterker thuis. Ondanks het vele wisselen van versterkers, blijft deze toch mijn favoriet.
Ik zou niet direct voor een Meanwell voeding gaan, heb er een aantal die een behoorlijke brom geven over de versterker.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: di 26 mei 2026, 9:49
door Pjotr
Dat ligt niet zozeer aan Meanwell. Ligt meer aan een gekozen type wat dan niet geschikt is, of gewoon stuk. Meanwell maakt zoveel soorten voedingen voor even zovele toepassingen.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: di 26 mei 2026, 18:25
door Henkjan
ja, ik heb een aantal keren een MW smps gebruikt om een versterker mee te voeden, ging eigenlijk altijd goed
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: di 26 mei 2026, 21:42
door Pjotr
Probleem met een standaard SMPS kan zijn dat ze eigenlijk ondergedimensioneerd kunnen zijn voor zware dynamische bas uithalen. Dat is dan een kwestie van een grotere nemen, of eentje die er speciaal voor geconcipieerd is: Hypex, IcePower enzo.
Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?
Geplaatst: di 26 mei 2026, 22:36
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑di 26 mei 2026, 18:25
ja, ik heb een aantal keren een MW smps gebruikt om een versterker mee te voeden, ging eigenlijk altijd goed
bijvoorbeeld deze:
viewtopic.php?p=1611608#p1611608