Bouw kleine 2-weg monitor
Geplaatst: vr 20 mar 2026, 12:00
Dag allen
Zo goed als vlak na de beslissing genomen hebben te stoppen met het bouwen van speakers, begon het toch weer te kriebelen.
Dit project is gestart als een update van het bovenste gedeelte van mijn 3-weg systeem. Maar het (cardioïde gedeelte) bleek helaas geen verbetering te zijn ten opzichte van wat er al staat.
De gebruikte units zijn de SB Acoustics sb15nbac30-8 en de Seas DXT.
Om de reeds gebouwde kistjes niet verloren te laten gaan heb ik ze omgevormd naar een klassiek gesloten monitor om samen met een sub te gaan gebruiken als 2.1 systeem.
Aangezien het de bedoeling was om dit systeem volledig actief aan te sturen, is er echter weinig ruimte voorzien voor een passief filter.
Dit kan echter nog altijd extern, al wil ik graag eens een soort van hybride systeem toepassen, aangezien ik nog een 2-kanaals Hypex FA252 heb liggen. Dus een minimaal filter, en de rest door de DSP.
Eerst een klein visueel overzichtje. Dit was overigens mijn eerste maal meten met ARTA. Bij de SPL kalibratie is er, doordat ik niet over de juiste technische spulletjes beschikte, wat nattevingerwerk aan te pas gekomen - en ik zat er grandioos naast zoals jullie straks kunnen zien. Tips zijn welkom.
Gemeten precies halverwege tussen tweeter & mid. 180° horizontaal (symmetrische speaker) en 360° verticaal.
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/4k0d2qK.jpeg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/NBkXaBs.jpeg[/graag-bijvoegen]
Vervolgens een actief filtertje gemaakt om enkele steekproeven te doen. 0°, -30°v en -90°v. Het kleine verschil in het hoog kon ik niet plaatsen, maar achteraf ontdekt dat ik in REW (dat ik voor deze steekproef gebruikt heb) mijn microfoon kalibratie niet geladen had.
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/wHwyn8E.png[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/ZEggHWa.png[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/aPvqqWl.png[/graag-bijvoegen]
Voor de rest zit het er goed uit en komen de metingen overeen met de simulatie.
In deze map vinden jullie alle data en twee vituixcad bestanden.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
De actieve en hybride versie. Dit zijn voorlopige testjes. Indien er mensen zijn die graag een kijkje nemen, en er zelf wat mee willen aan de slag gaan, kijk ik uit naar jullie resultaten!
Mvg
Tim
Zo goed als vlak na de beslissing genomen hebben te stoppen met het bouwen van speakers, begon het toch weer te kriebelen.
Dit project is gestart als een update van het bovenste gedeelte van mijn 3-weg systeem. Maar het (cardioïde gedeelte) bleek helaas geen verbetering te zijn ten opzichte van wat er al staat.
De gebruikte units zijn de SB Acoustics sb15nbac30-8 en de Seas DXT.
Om de reeds gebouwde kistjes niet verloren te laten gaan heb ik ze omgevormd naar een klassiek gesloten monitor om samen met een sub te gaan gebruiken als 2.1 systeem.
Aangezien het de bedoeling was om dit systeem volledig actief aan te sturen, is er echter weinig ruimte voorzien voor een passief filter.
Dit kan echter nog altijd extern, al wil ik graag eens een soort van hybride systeem toepassen, aangezien ik nog een 2-kanaals Hypex FA252 heb liggen. Dus een minimaal filter, en de rest door de DSP.
Eerst een klein visueel overzichtje. Dit was overigens mijn eerste maal meten met ARTA. Bij de SPL kalibratie is er, doordat ik niet over de juiste technische spulletjes beschikte, wat nattevingerwerk aan te pas gekomen - en ik zat er grandioos naast zoals jullie straks kunnen zien. Tips zijn welkom.
Gemeten precies halverwege tussen tweeter & mid. 180° horizontaal (symmetrische speaker) en 360° verticaal.
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/4k0d2qK.jpeg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/NBkXaBs.jpeg[/graag-bijvoegen]
Vervolgens een actief filtertje gemaakt om enkele steekproeven te doen. 0°, -30°v en -90°v. Het kleine verschil in het hoog kon ik niet plaatsen, maar achteraf ontdekt dat ik in REW (dat ik voor deze steekproef gebruikt heb) mijn microfoon kalibratie niet geladen had.
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/wHwyn8E.png[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/ZEggHWa.png[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/aPvqqWl.png[/graag-bijvoegen]
Voor de rest zit het er goed uit en komen de metingen overeen met de simulatie.
In deze map vinden jullie alle data en twee vituixcad bestanden.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
De actieve en hybride versie. Dit zijn voorlopige testjes. Indien er mensen zijn die graag een kijkje nemen, en er zelf wat mee willen aan de slag gaan, kijk ik uit naar jullie resultaten!
Mvg
Tim