Pagina 1 van 1
TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: zo 22 feb 2026, 11:14
door jwvanwijngaarden
In het verleden heb ik ooit eens een versterker gebouwd op basis van twee printjes van Aliexpress met de TDA7294 chip. Ik liep tegen twee problemen aan. In de eerste plaats kreeg ik het niet bromvrij, ondanks alle aanbevelingen uit de Elektuur en rondkijken op internet. Al mijn projecten kreeg ik bromvrij, soms na wat langer zoeken, maar deze met geen mogelijkheid. In de tweede plaats vond mijn vrouw het geluid te matig, en ze had gelijk. Inmiddels ben ik er achter dat ik waarschijnlijk met een paar fakechips heb gewerkt. Ik wil het nog een keer proberen, maar dan met chips van gegarandeerd originele herkomst, van Mouser of zo. Heb twee nieuwe printjes in China besteld. De bedoeling is dat ik een Velleman 2x25V ringkern van 160VA ga gebruiken die ik heb liggen. Moet voor mijn gebruik ruim voldoende zijn. Mijn concrete vraag is: zijn er mensen op het forum die tips en ervaringen hebben die behulpzaam kunnen zijn?
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: zo 22 feb 2026, 11:16
door jwvanwijngaarden
In het verleden heb ik ooit eens een versterker gebouwd op basis van twee printjes van Aliexpress met de TDA7294 chip. Ik liep tegen twee problemen aan. In de eerste plaats kreeg ik het niet bromvrij, ondanks alle aanbevelingen uit de Elektuur en rondkijken op internet. Al mijn projecten kreeg ik bromvrij, soms na wat langer zoeken, maar deze met geen mogelijkheid. In de tweede plaats vond mijn vrouw het geluid te matig, en ze had gelijk. Inmiddels ben ik er achter dat ik waarschijnlijk met een paar fakechips heb gewerkt. Ik wil het nog een keer proberen, maar dan met chips van gegarandeerd originele herkomst, van Mouser of zo. Heb twee nieuwe printjes in China besteld. De bedoeling is dat ik een Velleman 2x25V ringkern van 160VA ga gebruiken die ik heb liggen. Moet voor mijn gebruik ruim voldoende zijn. Mijn concrete vraag is: zijn er mensen op het forum die tips en ervaringen hebben die behulpzaam kunnen zijn?
Omhoog
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: zo 22 feb 2026, 11:45
door Kappa7
Ik gebruik de TDA7293 in de badkamer versterker en heb deze in het verleden ook veel toegepast in combinatie met de 6080 buis.
Die laatste route is magisch mooi maar zal ik je niet aanraden zonder kennis van zaken.
In de badkamer versterker had ik even geen zin om een print zelf te maken en heb toen deze besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/10050093 ... pt=glo2nld
Dat werkt prima en klinkt niet onaardig. ik had het voornemen om de TDA te vervangen voor originele die ik hier heb liggen maar dat was niet nodig.
De voeding die ik gebruik is de Hypex SMPS1200A180. die kan alleen met de TDA7293 gebruikt worden en niet met de TDA7294 die werkt op een lagere voeding spanning.
Hier is alles brom vrij op de luisterdag waar ik de versterker bij me had was er wel een brom te horen welke er bij thuiskomst niet meer was.
Geen idee waar die vandaan kwam. ook op eerdere luisterdag in assen was er geen brom te horen.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: vr 27 feb 2026, 22:50
door drikus
Ik heb ooit ook printn bij aloi besteld, en bij mij waren de emitter en de collector van een aantal transistoren verwisseld.
Dat probleem was niet in de reviews te lezen. Mijn review is nooit geplaatst.
Wat de tips betreft:
- bij bestuking: doe 1 kanaal, test dat en daarn het twede
- Een brom pik je op als elektromagnetische straling of duidt op een probleem met aarding.
- Ga na of de versterker ook bromt met kortgesloten ingangen
- zorg ervoor dat alle verbingen naar aarde een egen lijntje hebben en verbonden zijn op 1 enkel punt, dus niet doorlussen oid. Als je dat in een tekening (niet schema) weergeeft zie je een "ster"
- Hier staat een versterker beschreven met de TDA7293, broertje van 7294:
https://www.sound-au.com/project127.htm. Je kunt hier ook een PCB kopen die gearandeerd goed werkt n waarvoor ook support en ervaringen van anderen beschikbaar zijn.
- eventueel kun je ook op zoek gaan naar een
Heb je een tekening van de volledige setup?
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: zo 01 mar 2026, 8:14
door markbakk
Met 25V (en 8Ω) zou een LM3886 ook kunnen. Maar: eens om bij Elliot te gaan rondneuzen, hij heeft ook een aardige oplossing voor het probleem
’signaalmassa vs netaarde
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: di 03 mar 2026, 20:57
door jwvanwijngaarden
Heren, dank voor jullie reacties en adviezen. Die neem ik ter harfte. Ik heb inmiddels de ontbrekende onderdelen waaronder twee maal de originele TDA7294 besteld. Vandaag voorzichtig begonnen met voorbereiden van de kast, eerst waar ik het meeste hekel aan heb: het strak passend zagen en vijlen van het IEC chassisdeel. Een LM3886 overweeg ik niet, ik was ooit met de TDA7294 bezig geweest en wil proberen dat goed spelend te krijgen. Ander argument: als er een goeie chip uit Europa is vind ik het niet nodig een Amerikaanse te gebruiken. De site van Ross Eliott had ik inmiddels ook gevonden. Ik vind daar veel relevante info en tips. Toch dank om dat nog eens te onderstrepen.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: vr 06 mar 2026, 14:49
door Fotohuis
De TDA7294 werkt perfect in een Dynavox ET-100 eindversterker. Het enige wat daar niet in zit is de DC protect die je er zo bij kan zetten. Die DMOS blokjes zijn op zich thermisch goed beveiligd maar kwa spanning moet je ze niet op de toppen laten lopen. Voor 28Watt aan 8Ohm en 55Watt aan 4Ohm (zelf gemeten DIN 45.500 bij 1kHz) heb je bij de ET-100 zo'n 57-58VDC nodig. Dat gaat op zich uitstekend met 2x 10.000uF aan voeding elco's. De originele van 4700uF zijn wat aan de krappe kant. Voor de rest is het versterker ontwerp vrijwel identiek aan de fabrikant applicatie.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: zo 08 mar 2026, 10:04
door jwvanwijngaarden
De transformator die ik ga gebruiken, een Velleman 16024, dus 160 VA aan 24 volt zal ca 2 x 35V DC leveren, ofwel 70V. Dat is ruim onder het maximum dat de TDA7294 kan hebben. (100V) De afvlakking zal bestaan uit 2 x 2 4700uF elco`s per kanaal. Dat moet ruim voldoende zijn.
Mijn Seas CA18RNX woofertjes hebben een minimum impendantie van iets onder de 6 ohm, Dat is dus een niet al te heftige belasting.
Ik schat dat met deze trafo en belasting 2 x 35 watt maximaal beschikbaar zal blijken, dat is voor mij ruim voldoende.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: zo 08 mar 2026, 12:21
door drikus
Hi een kleine aanvulling die van belang kan zijn als je in de toekomst dingen aan de opzet verandert:
Tenzij ik zelf een rekenfout maak, denk ik dat 160VA precies genoeg is, maar dat de versterker zo'n 80Watt aan 6Ohm zal leveren.
24 * √2 = 33,94
spanningsval over gelijkrichter diode: 33.94 - 0.7V = 33.24
Laat er zo'n 2 Volt over Uce over de uitgangstransistoren vallen, komen we op 31.24V
31.24 / √2 = 22.09V
22.09^2 = 488
488 /6Ohm is iets meer dan 81Watt.
In het bovenstaande is geen rekening met de rimpel op de afvlakkingselco's.
Bovenstaande berekening komt uit op een vermogen waarbij de versterker gaat clippen. Bij verdere uitsturing neemt het afgegeven vermogen wel toe
NB: Ik heb even in de datasheet gekeken.in de abs max ratings staat dat de voedingsspanning +/- 50Volt mag zijn, maar in de tabel met specs staat +/- 40Volt. Met 35Volt zit je dus prima.
Die 50Volt geldt voor "no signal" en is dus niet voor een werkzame versterker.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: ma 09 mar 2026, 21:24
door jwvanwijngaarden
Dag Drikus,
Ik weet niet zeker, ik kan het mis hebben, maar ik denk dat je mogelijk één aspect over het hoofd ziet, namelijk dat een deel van die 81 watt in warmte omgezet wordt. Dan kom ik qua audiovermogen toch een stukje lager uit. Ik hoop op iets van 35 watt aan 6 ohm, voor mijn tweeweg systeem zou dat ruim voldoende moeten zijn. Mijn Annastasia buizenbak levert 20 watt en dat voldoet prima. Overigens vandaag de voeding ingebouwd en gemeten. Zonder belasting en met 235 volt AC aan de ingang levert de trafo 25,7 volt AC, en meet ik op de uitgang +/- 35,4 V DC. Wordt vervolgd.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: di 10 mar 2026, 19:17
door drikus
Het warmte verlies in alle onderdelen, maar met name in de uitgangstransistoren komt er nog bij.
Dus opgeteld bij het afgegeven vermogen aan de luidsprekers; die is [LaTeX]U^2 / R[/LaTeX]
Waarbij U de RMS waarde van de spanning is en R de impedantie van de luidsprekers.
U
RMS = [LaTeX]U/ \sqrt{2}[/LaTeX]
Het warmte verlies in de uitgangstransistoren is dan de spanning over de transistoren maal de stroom.
Een vergelijkbare uitleg staat hier:
https://sound-au.com/efficiency.htm
Hier is aangenomen dat er geen spanning over U
CE van de uitgangstransistoren valt.
De berekening is voor een class-b versterker. Als je in de table kijkt zie je dat P
in altijd groter is dan P
out
Bij de bepaling van de grootte van de trafo telt P
in
Als men wat grotere elco''s in de voeding stopt kan men wat op een trafo bezuinigen, bovendien is thuis muziek luiteren veel minder veeleisend dan op vol vermogen naar een sinus.
Het verklaart ook waarom je bij een class-a versterker zo'n enorme voeding (=duur) nodig hebt.
NB: mijn berekingen zijn gemaakt met wat ik heb onthouden van jaren geleden. Als ik een reken- of redeneerfout heb gemaakt, dan hoor ik dat graag.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: do 26 mar 2026, 11:41
door jwvanwijngaarden
Heren, inmiddels heb ik de TDA7294 versterker gebouwd en hij speelt inmiddels.
Ik heb de vele adviezen van jullie zo goed mogelijk opgevolgd, vooral de tip in het artikel van Ross Elliott vond ik nuttig om na de afronding van de bouw voorzichtig te beginnen door weerstanden in de voedingslijnen op te nemen, en te meten of inderdaad de gegeven waarden inderdaad optraden. Dat bleek het geval. Daarna direct aangesloten en geprobeerd, en het speelde direct prima. De voedingsspanning is inderdaad 70V. DC op de uitgang is vrijwel 0 V, ook prima dus.
Een paar waarnemingen: Ik ben verbaasd over hoe koel de versterker blijft, ook als er luidere muziek gespeeld wordt. Dat was een beoogd doel, geen buizenversterker meer beneden als het in de zomer 30 graden is.. Verder is de versterker vanaf het eerste moment op de open ingangen volstrekt brom- en ruisvrij. Dat is dus goed gelukt. Tenslotte de geluidskwaliteit: Ik ben zeer positief verrast, zaken als detail, frisheid in het hoog, en ruimtelijkheid zijn echt prima, en ten opzichte van mijn buizenversterker valt vooral de power op. Op de één of andere manier heeft het ding een prettig soort gretigheid over zich, zonder ooit krasserig of schel te worden. Tot nog toe zeer tevreden dus. Ik ben verbaasd dat deze weergavekwaliteit te realiseren bleek met vooral oudere en/of volstrekt standaardonderdelen. Ik laat hem voorlopig zo... Nogmaals dank voor alle reacties en adviezen.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: do 26 mar 2026, 13:58
door Fotohuis
Het zit ook in mijn ET-100, opvallende goede kwaliteit. 10Hz-50kHz <0,05% THD. Standaard onderdelen en het kost bijna niks. Ik heb nog een setje reserve TDA7294 liggen van Reichelt a €1,85.
Re: TDA7294, toch nog een keer proberen, tips?
Geplaatst: ma 30 mar 2026, 13:04
door drikus
Mooi dat het allemaal is gelukt.
Heel veel luisterplezier!