Pagina 1 van 1

Midwoofer specs OB

Geplaatst: vr 19 dec 2025, 7:56
door meanman64
Aan welke parameters en mechanische voorwaarden moeten midwoofers voldoen om in een OB te gebruiken ?

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: vr 19 dec 2025, 8:54
door Chocomel
Niet specifiek iets, tenzij je ze op zulke lage frequenties gebruikt dat luchtverplaatsing relevant wordt.

Wat wel handig is, is dat eventuele ventilatie-openingen niet fluiten of blazen.

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: vr 19 dec 2025, 12:03
door Shadow
Het is fijn dat de achterwaarts afgegeven energie zoveel mogelijk het zelfde patroon heeft als de voorwaartse, dus open korf en veel ruimte.

Linkwitz geeft de richting aan;

https://www.linkwitzlab.com/models.htm

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: vr 19 dec 2025, 13:53
door Ronkel
Zeker in een baffle die relatief smal is t.o.v. de driver verlies je veel rendement én je zet vaak een relatief grote driver in vanaf een relatief hoge frequentie (bijv. 8" > 100 Hz). Dat betekent dat bij de meeste drivers rendement en power handling eerder limiterend zijn dan xmax.

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: vr 19 dec 2025, 14:19
door Shadow
In OB zijn vrijwel altijd de woofers de beperkende factor toch?

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: vr 19 dec 2025, 15:33
door Ronkel
T.o.v. de mid wel ja, tenzij je bijv. gesloten subs toevoegt. Voor OB woofers kun je niet genoeg Vd hebben over het algemeen :)

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: zo 21 dec 2025, 7:27
door Walt
De AT 18H52 speelt hier vanaf 160Hz, met dipool correctie. Ik zie deze mid eigenlijk nauwelijks uitslag maken, tov de woofers. Misschien dat de mid nog eerder elektrisch aan zijn grens zou komen..?

Re: Midwoofer specs OB

Geplaatst: ma 22 dec 2025, 8:09
door architect
heb hier een seas excel w22 startend rond 160 tot 220 - zonder baffle is er dan al serieus veel boost nodig rond 180-200hz - vervorming neemt serieus toe als je lager gaat crossen - in open baffle heeft een enkele 8 inch zo toegepast een ruime xmax nodig - ik stap nu over op purifi ptt8 ivm meer xmax en minder vervorming - groter gaan levert meer Vd op maar ook een slechtere afstraling rond 1khz - vandaar de PTT8