Pagina 1 van 2
Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 9:59
door toetertje
Een vriend van mij heeft 2 meridian 505 monoblokken.
Gezien de leeftijd en de branduren is hij waarschijnlijk aan nieuwe voedingscondensatoren toe.
Hij heeft even de kap eraf geschroefd, en ze lijken ook wel wat bol te staan.
Maar, er zitten Samwha condensatoren in van 10000 microfahrad/63 Volt. 40 x 60 mm.
De draadafstand weet ik helaas niet. Maar, deze caps hebben 4 draadjes. En die kan ik helaas nergens vinden.
2 draadjes lijken niet mee te doen, zijn die dan alleen voor de stabiliteit van de cap op de print?
Kan iemand ons op weg helpen?
In het uiterste geval, zat ik te denken om dan misschien een " gewone" condensator te pakken, en nieuwe gaatjes in de print te boren.
En dan de pootjes verlengen naar de printbanen. Of is dat vloeken in de kerk?

Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 10:12
door toetertje
Deze jongens.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 10:33
door Pjotr
Samwha is Samsung. Wat er ook op staat verder, het is doorgaans niet zo heel best getuige ook het bol staan. Samsung TV/monitor gaan doorgaans ook niet langer dan 5 a 10 jaar mee. 10 tegen 1 dat de voedingselco's hemelen zijn. Gewone condensatoren zijn meestal beter dan die Samwahs

De afstand tussen de pootjes is meestal standaard 10mm. Zou ze vervangen voor een passende BHC ALC-typen, tegenwoordig Kemet:
https://nl.mouser.com/c/passive-compone ... c=63%20VDC
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 10:49
door toetertje
Bedankt voor je snelle reactie. Maar van 4 pins naar 2 pins, geeft wel een andere footprint toch?
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 11:02
door Pjotr
Ja, moet je even bekijken adh van de datasheet.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 11:13
door toetertje
Voor mijn gevoel, zou deze er het beste bij passen, mits de pootjes overeen komen.
Ze zijn qua hoogte wel bijna de helft kleiner.
https://benl.rs-online.com/web/p/alumin ... rs/1735116
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 11:23
door Pjotr
NIET BESCHIKBAAR! Lijkt er wel op. Let trouwens ook op de diameter.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 12:37
door toetertje
Ik had gezien dat ie daar niet beschikbaar is, maar bij mouser is ie wel leverbaar.
Bij deze website gaf hij de juiste foto aan. De diameter is 40mm net als degene die er nu in zit.
alleen de originele is 60 mm hoog, en deze 35mm. Zal voor de werking niet uitmaken gok ik.
Ik kwam op dit artikelnr. ALC10C103EC063
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 12:45
door ray5150
Ik zou ook even verder kijken naar wat er nog meer aan elco's in zitten.
Als dit ook Samwah is, lijkt het me raadzaam deze preventief te vervangen.
De boel ligt dan toch open, en de kosten zullen het waarschijnlijk niet zijn tov. die grote afvlak elco's.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 12:47
door toetertje
Ja, dat gaan we zeker goed bekijken.

Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 13:05
door Jan Geert
35mm diameter is wat gebruikelijker dan 40 tegenwoordig voor deze waarde. Genoeg 10mm snap-ins bij Mouser om uit te kiezen.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 17:02
door neutje1973
Om deze Meridian 505 gaat het.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 17:46
door Shadow
Die zijn eerder 30x60 of 30x50 denk ik?
EOO heeft die gewoon...
https://www.eoo-bv.nl/radial-10000uf470 ... 3v-hc.html
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 18:04
door toetertje
Die er nu in zitten, zijn echt 40 x 60 mm.
Ik kan bij die op eoo nu niet zien of ze 4 draden hebben.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 18:11
door toetertje
De plaatselijke audio techneut, gaf overigens aan, dat zolang de versterker niet raar doet of bromt,
het geen enkele zin heeft om ze te vervangen.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 18:17
door Pjotr
Ook niet als elco's bol gaan staan? Ik begrijp ook niet waarom geadviseerd wordt om Samwha meuk te gaan vervangen door nieuwe Samwha meuk. Het is het goedkoopste van het goedkoopste...
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 18:23
door toetertje
De versterkers zijn van 1996. En de huidige eigenaar heeft ze al 2 jaar dag en nacht aan staan.
Lijkt mij niet onaannemelijk dat ze er echt wel aan toe zijn.
Vrijdag krijg ik de versterkers hier, dus dan maar eens even goed kijken, en een plan van aanpak maken.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 19:19
door Shadow
Peter heeft wel een punt, ik pak liever Nichicon
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 19:38
door Chocomel
Wacht even, als ik het goed begrijp is er nog niet vastgesteld dat de bufferelco's niet meer goed zijn? Dat bol staan, zou ook alleen het plastic schijfje bovenop kunnen zijn. Ik zou er eerst eentje uit solderen en nameten.
Meestal gaan de kleine elco's als eerst kapot.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 19:46
door toetertje
Vrijdag gaan we dat bekijken. Maar, als ik ze er toch uit moet solderen om ze te meten, zet ik er net zo lief gelijk nieuwe in.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 20:03
door Chocomel
Daar heb je een punt.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 20:56
door Jan Geert
Chocomel schreef: ↑wo 10 dec 2025, 19:38
Wacht even, als ik het goed begrijp is er nog niet vastgesteld dat de bufferelco's niet meer goed zijn? Dat bol staan, zou ook alleen het plastic schijfje bovenop kunnen zijn. Ik zou er eerst eentje uit solderen en nameten.
Meestal gaan de kleine elco's als eerst kapot.
Inderdaad die met een plastic hoedje staan af fabriek een beetje bol.
Ik zie zelden reservoir caps die defect zijn, maar wel lokale ontkoppeling.
In dit type is zo’n beetje alles Kemet of Vishay. Ik heb net een set grote 100v Nichicons binnen voor een Quad 303 maar die hebben een schroefaansluiting. Mouser heeft geen snap in van Nichicon in deze waarden zo te zien.
Hang ze nou gewoon even aan een componenten tester, dan weet je i.i.g. meer.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: wo 10 dec 2025, 21:02
door beijert
Even lossnijden is zo gedaan natuurlijk, de foto's met informatie heb je immers.
Eenmaal los gesoldeerd zou ik geen moeite doen en er sowieso wat "leuks" in solderen
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: do 11 dec 2025, 13:57
door neutje1973
De Meridian 505 los gekoppeld, morgen naar toetertje toe.
Re: Lastig te verkrijgen condensatoren.
Geplaatst: vr 12 dec 2025, 15:03
door toetertje
Heb er 1 uitgesoldeerd, lijkt goed te meten, maar staat wel behoorlijk bol.
We hebben toch besloten ze preventief te vervangen. Kwaad zal dat niet kunnen.