Pagina 1 van 2
Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: ma 08 dec 2025, 22:19
door VintageHarry
Onderstaand exemplaar is gesneuveld bij de vorige eigenaar

Wie heeft er nog een goede liggen die ik mag overnemen? De prijs komen we vast wel uit!
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: ma 08 dec 2025, 23:00
door pvanlingen
Misschien even aan "bas focal m180" vragen Harry.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: ma 08 dec 2025, 23:03
door VintageHarry
Goed plan, ga ik doen!
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 0:54
door cool
Bekend euvel, ook bij mijn zoon zelfde defecte tweeters......
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 8:58
door VintageHarry
Maar of dat aan de tweeters zelf ligt of aan nieuwsgierige kindervingertjes?

Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:22
door cool
Zeker niet Harry. Die zijn intussen 23 en 26. Paar jaar geleden overgenomen en waren toen prima systeem. Vorig jaar begon van tweeter de surround los te komen, die is er nu bijna af. Andere is ook begonnen. Zijn zelfbouw Focal Daline 6.1.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:23
door VintageHarry
Ja, dat is wat anders inderdaad! Maar die randjes kun je laten vervangen toch door een specialist?
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:25
door cool
Hij wil nu overstappen naar Sonos...
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:25
door cool
Hij wil nu overstappen naar Sonos...
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:31
door VintageHarry
Mmm, mochten de tweeters dan te koop komen dan heb ik mogelijk wel interesse….
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:47
door cool
Ik denk dat de kasten eens weggaan, laat het je weten! Moet nog wel het juiste typenummer horen of zelf kijken.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 9:53
door VintageHarry
Ik wacht het met interesse af!
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 15:50
door Olaf Analogue
Als Cool niets voor je heeft dan kun je het op het forum nog bij Rhody Langen proberen. (Bekend van zijn lopende Grand Utopia project)
Hij heeft kasten vol met Focal tweeters en losse domes voor vervanging, hij herstelt Focal tweeters als hobby.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 16:09
door VintageHarry
Dank je, Olaf, dat ga ik zeker proberen dan! Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar een tweeter die niet eerst naar Audiolab hoeft, dat lijkt me niet verwonderlijk.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: di 09 dec 2025, 18:20
door cool
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: do 25 dec 2025, 18:40
door VintageHarry
Van zowel Rody als van Bas Focal jammer genoeg geen reactie gekregen, mijn pb’s staan nog ongelezen in de out-box. Wel sinds vanavond mailcontact met de zoon van Cool, die mij nog wat foto’s van de tweeters en gegevens van de woofers uit zijn boxen gaat doorgeven.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: do 25 dec 2025, 23:40
door Olaf Analogue
Rhody was gister nog hier op bezoek om naar de nieuwe set te luisteren, ik heb er alleen zelf niet meer aan gedacht.
Ik zal het hem wel even vragen.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 8:25
door VintageHarry
Dat zou fijn zijn!
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 9:05
door Olaf Analogue
Ik heb de vraag uitstaan via WhatsApp, Rhody is iets minder een vroege vogel dan wij, dus ik hou je even op de hoogte.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 12:41
door Olaf Analogue
Rhody heeft hier één enkel exemplaar van liggen, het schijnt de afgeschermde versie te zijn.
Hij vraagt er € 50,- voor, ikzelf heb geen idee of dat veel is of niet, ik ben helemaal geen Focal kenner (of liefhebber)
1.jpeg
2.jpeg
3.jpeg
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 18:38
door VintageHarry
Dat is een net aanbod van Rhody, bedank hem maar namens mij! Helaas ziet deze tweeter er toch wel wat anders uit dan mijn exemplaar:
IMG_3532.jpeg
En het lijkt me geen goed idee om links en rechts verschillende types te monteren. Jammer!
Op Mpl heb ik al gekeken naar centerspeakers van dit merk, ook die bevatten steeds weer een andere tweeter. Focal heeft blijkbaar nogal wat gewijzigd in de tijd….
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 21:19
door Olaf Analogue
Die is inderdaad duidelijk verschillend, dus dat gaat het inderdaad niet worden.
Het begint inmiddels ook wel een lastig product te worden welke je steeds minder tegen gaat komen.
Ik wens je succes met je zoektocht, ik hou mijn ogen ook nog wel even open tijdens mijn marktplaats struin sessies
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 21:59
door VintageHarry
Dank je!
Inmiddels ben ik zoals al gemeld in contact gekomen met de zoon van Cool. Die lijkt wel dit model tweeter in z’n zelfbouwboxen te hebben, de randjes liggen er echter wel af. Vervangen van één zo’n rand plus aangetekende heen-en weer zending gaat ruim negen tientjes kosten (en die boxen zelf ook nog het nodige), dus een passend exemplaar van Rhody was een stuk leuker geweest. Maar goed, beter duur dan niet te koop, ik wil de zaak toch gerepareerd hebben

Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 22:39
door RJ Langen
Zo als gevraagd. Is het ook verstandige keus, om toch 2 gelijk tweeters te nemen.
Maar veel succes met zoek toch.
Mvgr Rhody.
Re: Gevraagd: Focal T90 Ti tweeter
Geplaatst: vr 26 dec 2025, 22:48
door VintageHarry
Dank je, Rhody, en in ieder geval ook bedankt voor je vriendelijke aanbod van de tweeter!